Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2024 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2024 20:56 pm
Berichten: 10
coachke schreef:
:brouw: :brouw: :brouw:
Ziet er best goed uit
Stofjes kan je er uitschuren met 12000 schuurpapier met water voorzichtig dat je niet door de verf schuurt maar je zal moeten polijsten achteraf
Marc

12000 ? Waar koop je dat? Ik heb nu Tamiya schuursponsjes van 600, 1000 en 2000.

Voor polijsten heb ik Tamiya Compound Course en Fine. De laatste (Finish) blijkt niet zoveel toe te voegen heb ik gelezen. Polijsten doe je met een microvezeldoekje?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2024 8:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4398
Woonplaats: Aartselaar
op beurzen en de betere modelbouwwinkels het is net papier zo fijn anders eens op google kijken maar het bestaat ik heb het thuis liggen
Inderdaad polijsten doe je best met en microvezel
De grove polijstpaste doe ik altijd met een versleten stukje t-shirt
De Finish dient in feite om de ultieme glans te geven en een beschermende laag te leggen omdat je er in feite met polijsten een minuscuul laagje verf afhaalt en die is dan onbeschermd , ook beter voor stof en vuil


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2024 9:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Dat "krasje" kan ook een fijn haartje zijn dat in de verf is terecht gekomen. Eruit polijsten lijkt me de oplossing.
Kijk nog even terug naar de tips van Midnight Creep / Peter aan het begin van deze draad. Hij geeft precies aan wat de juiste volgorde van handelen is. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2024 10:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2024 20:56 pm
Berichten: 10
cire430 schreef:
Dat "krasje" kan ook een fijn haartje zijn dat in de verf is terecht gekomen. Eruit polijsten lijkt me de oplossing.
Kijk nog even terug naar de tips van Midnight Creep / Peter aan het begin van deze draad. Hij geeft precies aan wat de juiste volgorde van handelen is. :wink:

Ja die tips zijn erg bruikbaar! Daar staat echter dat ik pas moet polijsten als de blanke laklaag er op zit. Maar ik heb dus nog een paar kleine plekjes op het dak die ik graag herstel. Als ik die korreltjes ga wegschuren, dan moet ik dat deel weer polijsten om netjes te krijgen?

Zit er nu trouwens over na te denken om het zo te laten. De lak zit er eigenlijk gewoon heel netjes op, het is vooral mijn perfectionisme dat ik me nu stoor aan die paar plekjes. Op het blote oog bijna niet te zien, al helemaal niet van een afstand. En mensen gaan ook niet met hun vinger/nagel over de lak voelen of er ergens een korreltje zit. Aangezien ik vast nog tegen veel meer zaken aan loop, en dit mijn eerste modelauto is, kan ik misschien maar gewoon beter verder gaan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 maart, 2024 10:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Je hebt helemaal gelijk. Wanneer er stofjes waarneembaar zijn in de kleurlak dan kan je die beter wegwerken vóór het aanbrengen v/d vernis. In het "ergste" geval zal je het deel waar je hebt geschuurd/gepolijst toch opnieuw moeten spuiten in de kleur. Het zou jammer zijn als je je naderhand toch stoort aan die plekjes. Je kan het nu nog herstellen. Perfectionisme vraagt nou eenmaal ook voor geduld. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 maart, 2024 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Mag ik je nog enkele tips meegeven zoals ik tewerk ga, ik werk ook met spuitbusjes.
- warm je spuitbusjes op in een mok heet water, je hebt meer druk en je spuit fijner (ook minder verfverbruik)
- of je alle onderdelen op voorhand moet monteren hangt van model tot model af, ikzelf monteer zoveel mogelijk vooraleer ik ga spuiten.
- indien je primerlaag goed is, geen stofjes en ddergelijke, is het niet nodig om deze te schuren, wel ontvette nin een sopje afwaswater voor de volgende laklaag
- compound finish brengt wel degelijk iets bij, ikzelf gebruik de rode niet altijd, wel altijd de blauwe en daarna de finish, daarna de Tamiya wax als laatst
- Als vernis of blanke lak raad ik de Tamiya af, deze kan al eens gaan reageren met je decal. Ik raad MrHobby Super Clear aan.

photo 21378

Je eerste stappen zien er goed uit, succes en have fun :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement