Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2024 7:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Dank jullie voor alle tips. Ik ga het zeker toepassen.
Ben nu aan het vechten met de eerste decals. Verreweg de slechtste waar ik ooit mee te maken had.
Ook die grotere, zoals de nummers en de Ferrari emblemen zijn uitzonderlijk kwetsbaar en extreem dun.
Scheuren al als je ze van de achtergrond probeert te schuiven.
Zelfs met heet water.
Ga de rest eerst proberen te versterken met een vloeistof die ik nog heb om over zelf geprinte decals aan te brengen.
Of heeft iemand nog betere tips?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 maart, 2024 9:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Ik bedoelde ook om het ruitje zelf door de reeds voorgeboorde gaatjes in de cockpitrand te doorboren. Als je het ruitje met tape fixeert en vervolgens met een hete naald in een tangetje door de geboorde gaatjes aanprikt, heb je de juiste markeringen.
Balen van de decals. Kan je hierin niet adviseren anders dan dat jezelf al aangeeft. Zijn er aftermarket geen betere te verkrijgen? :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2024 0:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Begonnen met het decallen, spuiten, en plaatsen van kleine Tameo klinknageltjes in plaats van de bijgeleverde FE rondjes.

In de metal etch primer.

photo 597253


Gespoten met ZP Ferrari jaren 60 rood.


photo 597252


En weer even proefpassen om de decals straks op de juiste plaats te krijgen. Die nummer 4 op de zijkanten bestaat uit twee delen, waarbij de bovenkant van de body deels over de tanks schuift. Om die twee delen van de decals uit te lijnen is dus een zeer laastige zaak.


photo 597254


Met de "4" op de voorkant had ik veel problemen. Die decals zijn extreem dun en breken al als je er naar kijkt. De gaten vielen er ook in. In macro is nog te zien dat het retoucheren met een stukje andere decal nog zichtbaar is. Hopelijk wordt dat beter na de 2K clearcoat.


photo 597251


De rest van de decals heb ik verstevigd met dat spul van Micro. Werk goed, ik kreeg de decals er nu heel op. Hieronder te zien. Nog voor het gebruik van de micro sol.


photo 597255


In de clearcoat.


photo 597256


En het verwijderen van de uren aan afplakwerk. Dat heeft gelukkig redelijk strak uitgepakt.


photo 597257



photo 597258



photo 597259


Het rooster in de achterzijde geplaatst. Bleek goede keuze om dit vooraf te spuiten, en daarna te plaatsen. Daardoor is de binnenzijde nu ook strak gespoten. Door die open roosters zou dat anders zichtbaar kunnen zijn.


photo 597260


En wat rampspoed. Na het spuiten van die roosters in de clearcoat was ik er ineens 1 kwijt. Kennelijk ergens aanblijven plakken. Echt meer dan een uur gezocht. Toen maar even koffie gaan drinken met de vrouw om even af te koelen. Toen bleek ie dus compleet verpletterd onder mijn voet te zitten.
Op de foto is te zien dat door die clearcoat die hele kleine gaatjes deels dichttrokken. Ook bleek dat rooster zodanig dik, en weinig flexibel, dat ie niet strak op de plaats te krijgen was zonder grote spleten.
Dus veel dunner Tameo rooster in de mal gedaan. dat zie je ernaast.

photo 597262


Dat was wel goed op de plaats te krijgen. Ongespoten ziet het er eigenlijk wel mooier uit.


photo 597261


Hier beiden geplaatst. Op de echte wagen waren ze rood. Ik zal later bekijken of ik me enige artistieke vrijheid veroorloof, of toch zo puristisch mogelijk te gaan.
Die rooster zijn achteraf wellicht ook goed met een penseel en verdunde verf te behandelen. Ik zal dat in elk geval eerst eens proberen met een los stukje om te zien of de gaatjes open blijven. Die zijn nu immers weer wat fijner.


photo 597263


De eerste klinknageltjes op de plaats. Oppakken met een gemagnetiseerde naald. Steel dopen in een druppel CA en daarna in de gaatjes laten zakken. En dat zo'n 40 keer. Ook zorgen dat ze niet uitsteken door de body heen.
Maar het resultaat is wat mij betreft toch de moeite wel waard.


photo 597264


En de achterzijde. Met de nageltjes en de (nog?) ongeverfde roosters. De perspex kappen op die ronde lucht inlaten moeten er ook nog op.


photo 597265


We zijn er bijna. Bij de volgende update het aanbrengen van de laatste details, waarna de keer erna de eindfoto's geplaatst kunnen worden.
Dat is nu het plan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2024 9:54 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ow nee... het verloren stukje PE. We kennen het allemaal. Ik ben het langs aan het zoeken geweest naar een stukje dat uiteindelijk aan de zijkant van de zitten van mijn stoel bleek te hangen.

Maar goed... je modelletje ziet er wel lekker uit hoor.
Geeft toch wel die echte klassieke uitstraling. :brouw:

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2024 20:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Mooi hoor met die knlinknagels! Ik ben met je eens dat het best fraai is, de roosters zo - maar zo in het zicht zou ik persoonlijk bij het origineel blijven. Niet afwerken met clearcoat, maar een fijne, dunne Alclad gloss bijv. (evt. nog wat verdunnen?)? Ik heb hetzelfde probleem gehad bij een van mijn auto’s.

En onbedoeld heb je antwoord gegeven op een vraag van mij - is de binnenkant ook rood gespoten? Ik twijfel over de bodemplaat, ga voor ‘kaal’ denk ik.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2024 0:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
We zijn er bijna. De laatste details.

Het rooster ter bescherming van de radiator.

photo 597383


Ver genoeg naar voren plaatsen om niet tegen de radiator te komen.



photo 597381



Afplakken om een deel van de cockpit zijdeglans te spuiten.


photo 597382



photo 597384



photo 597385



photo 597386


FE delen voor de spiegels gepolijst tot korrel 12000.


photo 597387



photo 597388



Cockpitraam gefixeerd met tape. Ik heb uiteindelijk helemaal geen lijm gebruikt.
Hete naald door de voorgeboorde gaten heen door het plastic raam. Daarna het gaatje opboren tot de diameter van de klinknagel. Klinknagel op lengte vijlen.
Dopen in CA, en met een gemagnetiseerde naald door beide gaatjes duwen. Daarna de binnenzijde aandrukken met een tandestoker. En dat dan 13 keer!!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje spijt had na de eerste klinknagel. Het heeft heel veel tijd gekost.


photo 597389



Maar het eindresultaat is erg goed gelukt, al zeg ik het zelf. Het raam zit heel strak in de sponningen. Die klinknagels moeten door de eerste rand, en dan tot, maar niet door, die tweede rand.


photo 597390



photo 597391


Het stuur op de plaats gemonteerd. Nog voor het plaatsen van de tanks. Je kunt anders de stuurstang niet meer in het stuurhuis krijgen.


photo 597392


En nog maar weer eens proefpassen om de tanks precies goed te kunnen monteren.


photo 597393


Omdat die remmen straks bijna in de velg zitten, nog maar een laatste foto van de remleidingen.


photo 597394


De tanks definitief op de plaats gelijmd. De laatste leiding naar de benzinemeter aangelegd. Op de referentiefoto's is dat een koperen leiding met een paar rondjes erin gebogen. Dat werd gedaan om trillingen op te vangen, en te voorkomen dat die leidingen braken.


photo 597395


De laatste FE details, de sluitingen geplaatst. Aan de achterzijde zitten ze ook. Daar gaan 4 lange klinknagels door om het achterdeel van de body op de plaats te houden.


photo 597396


De eindstukken van de uitlaten geplaatst.


photo 597397


De wielen gemonteerd. Uitspoor van voren en wat inspoor aan de achterzijde.


photo 597398



De wielmoeren hebben een linker en rechterzijde. Dat ging dus bijna mis. Maar gelukkig ontdekt voor het lijmen.



photo 597399



Een foto van het voorwiel. Door de spaakwielen gelukkig nog iets van de remmen en de schijven zichtbaar.



photo 597400



En dan zijn we er. Nog wat laatste zaken zoals het zwarten van de uitlaatklemmen. De roosters blijven voorlopig zoals ze zijn. Ik heb je proberen te kleuren met zeer verdunde verf, maar die, nu nog fijnere gaatjes bleven dichtlopen. Daardoor waren de inlaatkelken niet meer te zien.
De verf weer verwijderd. Ik zoek verder naar een oplossing, en zal dat proberen op een los stukje. Tot nu toe werkt het niet. Het gaas wat ik gebruikt heb is kennelijk gewoon te fijn.

De volgende keer de eindfoto's, en dan kan ik dit projectje afsluiten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2024 7:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4398
Woonplaats: Aartselaar
Wat moeten we hier nog over schrijven ? ongelooflijk knap echt genieten op afstand


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2024 9:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Supermooi gemaakt. Wat een prachtige details én wat een geduld voor al die prutsklusjes. :brouw:

Wat het kleuren van het gaas betreft, gebruik ik een afgesneden heel fijne penseel, waarmee ik dan de verf tamponeer. Soms moet je even op een plek blijven tamponeren om de gaatjes echt allemaal open te krijgen. Zeker als je net nieuwe verf op het penseel genomen hebt. Maar uiteindelijk lukte het me altijd om de boel netjes gekleurd te krijgen. Maar misschien was het gaas dat ik had niet zo fijn als het jouwe. Hopelijk lukt het je toch een goeie methode te vinden. Het contrast nu is wel mooi, maar uiteindelijk wil je dat je model er correct bij staat.

Bedankt voor dit heldere verslag!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2024 15:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Mooi geworden hoor, en dat raampje zit perfect! Gepriegel op de mm2 maar uiteindelijkis het het toch waard :brouw:

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2024 19:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Geen woorden voor.
Gewoon heel veel respect weer hoe deze is geworden.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement