Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 25 mei, 2023 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 05 mei, 2023 22:26 pm
Berichten: 12
wow lijkt me een gaaf programma om je eigen modellen te kunnen modeleren!

Ben benieuwt hoe het resultaat en het proces gaat verlopen.

(Werd trouwens door dit topic getrigert omdat ik in mijn puberjaren ooit ook eens een 935 Moby dick heb gebouwt en die staat hier nog steeds in mijn vitrine)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 jun, 2023 15:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Sterk bezig :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jun, 2023 9:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jan, 2009 12:14 pm
Berichten: 225
Woonplaats: B - Beveren
Deathtrap schreef:
Ik ben nog steeds bezig om er voor te zorgen dat hij 100% strak uit de printer komt. Ik denk toch dat ik het model in 2 stukken ga printen om te zien of dat beter gaat. Ook moet ik even de FEP (transparante folie in de printer) vervangen, want die is wat beschadigd. Dat is niet moeilijk of duur, maar kost gewoon weer een uur.

Ook moet ik deze misschien even op een lager pitje zetten, want die Speedster wil ik graag af hebben voor de SMC. En ik ken mezelf... ik ben niet bepaald een snelle bouwer :oops: :lol:


Troost, ik heb het ook al gehad, steeds FEP op voorraad in mijn stock :) , wat misschien ook helpt is de FEP inspuiten met siliconespray (waar je schoenen mee waterafstotend maakt) en laat drogen daarna het overtollige afveegt voor je de resin in de tank giet uiteraard. Dat verminderd het "kleven" aan de FEP tijdens het printen. Moet je ff googelen Arno.

grts
Peter

_________________
VW T1 Samba bus Revell
VW Golf I Imai
Garagedio


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jun, 2023 12:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
In 2 maand staat er een volledige romp.... machtig mooi... en ongelofelijk goed en snel...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 jun, 2023 15:40 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Disturbed-Angel schreef:
wat misschien ook helpt is de FEP inspuiten met siliconespray (waar je schoenen mee waterafstotend maakt) en laat drogen daarna het overtollige afveegt voor je de resin in de tank giet uiteraard. Dat verminderd het "kleven" aan de FEP tijdens het printen.

Dank je voor de tip Peter.

Ik denk dat het grootste probleem is, dat de body nog niet echt uitgehard is tijdens het printen. Dus er is 'veel' beweging mogelijk als het model steeds op en neer beweegt. Ik denk er daarom aan, om wat dwarsverbindingen (cross braces) te maken die het model meer stijfheid geven. Een beetje zoals je ziet bij bijv magazijnstellingen
Afbeelding
Die schuine steunen zorgen ervoor dat het stelling steviger en stabieler wordt.

Dat moet ik in elk geval ZEKER doen als ik het model in 2 stukken ga printen. Want dat neemt een stukje van de body stijfheid weg.
Leuk experiment... voor over een paar weken. Eerst even die andere Porsche verder afmaken. :mrgreen:

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jul, 2023 14:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Dit is volgens mij geen FEB probleem maar puur de resin die niet weg kan lopen en daardoor het model wat laat golven, daarnaast kan het ook zijn dat je spindel te droog is, zeker als je deze vervormingen steeds op dezelfde hoogte heb

Maar een uur om een FEB te vervangen? Dan werk je wel erg langzaam, zijn toch iets van 12 inbusschroeven aan de onderzijde en eventueel nog 8 of zo voor de klemring?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jul, 2023 8:43 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Nou een uur is misschien wel veel, ja. Maar zeker ook geen 10 minuten. Let op dat als je hem uit elkaar hebt liggen, je het beste ook alles meteen nog eens goed reinigt.

Maar ik ben ondertussen bij anderen mensen aan het meekijken en die hanteren een 3mm wanddikte voor hun resin prints. Ik zit op de helft. Dus ik denk nog steeds dat door de zuigende werking van het model dat op en neer beweegt in vloeistof het materiaal iets wiebelt en daardoor die vervorming geeft.
Wat ik wil proberen zijn de volgende oplossingen:
1. het model in 2 delen printen, dat haalt een deel van die sterke zuigkracht weg.
2. de verstevigingen aanbrengen (zoals uitgelegd)
3. de wanddikte verhogen naar het dubbele. In elk geval op de 'onzichbare' plaatsen. Een 3mm dikke rand op bijv de spatborden is dan weer geen gezicht. :wink:

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jul, 2023 10:31 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
En als je hem in een andere positie zet, ik weet niet welk programma je gebruikt, maar ik heb een hoop aan Chitubox, helaas is voor de pro versie mijn licensie verlopen, dus de auto plaatsing werkt niet meer, maar ik zou het model eens draaien 180 graden over de neus en dan kijken wat er gebeurt, ook zou ik de intreksnelheid iets terugbrengen, je print duurt wat langer maar beter een 10 minuten langer printen dan totaal overnieuw beginnen. In 2 delen kan, maar dan zit je weer met samenvoegen, naad wegwerken etc. Ik weet dat het een master betreft maar toch

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 jul, 2023 13:45 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ja, verschillende dingen heb ik al geprobeerd. Het model met de neus de andere kant op printen, de print hoek veranderen... maar het heeft nog niet echt geholpen.
Ik zou nog eens kunnen levellen, maar dat had ik al een keer gedaan. De z-as invetten wordt ook aangegeven... maar ik denk echt dat het in de print zelf zit. De wanden die dan dun zijn, zijn heel gevoelig voor vervorming.

Maar ik moet nog wat meer resin bestellen en mijn andere Porsche afmaken. Dan komt deze weer onder de aandacht.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 dec, 2023 13:12 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Het mag hier dan wel even stil zijn geweest, ik heb niet stil gezeten. Helaas is het geen heel spannend verhaal, maar voordat ik verder kon, moest ik het probleem van het printen oplossen. Samen met 2 andere modelbouwers die ik via Instagram leerde kennen, zijn we aan het zoeken gegaan naar oplossingen.
Inmiddels heb ik 2 redelijk succesvolle prints gemaakt en kon ik echt verder met het verfijnen.

photo 592012
photo 592011

Op onderstaande foto heb ik enkele aandachtspunten omcirkeld.
photo 592013
1 foutje was ontstaan omdat ik de onderdelen wat dikker heb gemaakt. De overige puntjes zijn verfijningen om rondingen mooier te laten lopen.

De printer draait inmiddels weer. Hopelijk met een definitieve body.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement