Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 9:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 apr, 2023 11:29 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Sommige hebben het misschien al gelezen, ik was op zoek naar een oude bouwdoos van Tamiya, maar kan die niet vinden (voor een normale prijs), dus ben ik maar weer eens in mijn favoriete 3D programma gedoken: Blender.

Of dit project gaat lukken weet ik nog niet, want dit is wel serieus veel moeilijker dan mijn voorgaande teken pogingen. Uiteindelijk is het zeker de bedoeling het model te printen en op te bouwen als elke andere bouwdoos, dus ik vind dat mijn tekenwerk hier ook wel thuishoort op het forum :mrgreen: 8) :D

Hier gaan we dan.
Eerst even het geheugen opfrissen van de echte auto:
photo 579303

En om te beginnen moest ik eerst wat referentietekeningen vinden die mij kunnen helpen met het ontwerp. Ik vond de bouwbeschrijving van de bewuste Tamiya doos en dat werkt eigenlijk wel goed.
photo 579310

Daarop ben ik voorzichtig de ruwe vorm van de auto gaan modeleren.
photo 579335
photo 579336
photo 579337

Een paar uurtjes verder en de vorm komt er al aardig in.
photo 579365

Ik ga de wielen kunnen hergebruiken die ik heb gemaakt voor de Porsche 935/77, want deze auto gebruikt dezelfde wielen (zover ik nu weet) maar ik moet nog wel die rode 'fans' maken die er in geplaatst zijn.
Verder ga ik het model in elk geval in verschillende losse delen maken, zodat het echt weer een bouwmodel wordt (en het is veel makkelijker printen). Dus enkele losse body delen, interieur, wielen... heel misschien ook wel de ruimte in de neus en de motor. :arrow: Dit gaat wel ff duren...

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 apr, 2023 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 aug, 2008 9:14 am
Berichten: 552
Woonplaats: Noordwijkerhout
Leuk man, lijkt me wel een uitdaging.

Nu ben ik toevallig dat ding ook aan het bouwen, dus als ik je kan helpen aan de montage handleiding of iets dergelijks, laat maar weten.

_________________
Peter

Lopende projecten : http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/960/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 apr, 2023 14:03 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
PeterWarmerdam schreef:
Leuk man, lijkt me wel een uitdaging.

Nu ben ik toevallig dat ding ook aan het bouwen, dus als ik je kan helpen aan de montage handleiding of iets dergelijks, laat maar weten.

Nou een uitdaging is het zeker. En ik ga ook niet vooraf zeggen of het me gaat lukken. Ik kan wel wat eenvoudige dingen tekenen, maar dit is wel grote mensen schoenen die ik probeer te vullen.

Maar je hebt niet toevallig zo'n doosje over :mrgreen:

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 apr, 2023 11:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1402
Goedemorgen Arno,

Er worden inderdaad wel modelbouw dozen van de 1/24 Tamiya 935/78 aangeboden maar de prijzen daarvoor zijn niet leuk meer.

Ik ben benieuwd naar het 3D model wat jij wil gaan maken. Het lijkt me een berg werk.


Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 apr, 2023 9:58 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Het is veel werk... nou ja werk. Het is hobby he jongens! Dus mocht dit niet lukken, dan heb ik veel geleerd in het 3D tekenen en (tot dus ver) er plezier in gehad. Maar... het verbaasd me nog steeds hoe het model steeds meer begint te vormen naar wat ik voor ogen heb.

Gisterenavond de vorm bij de deur er in gemodeleerd en ook de luchtafvoer achter het voorwiel. Dat was de eerste keer echt puzzelen. De invoer voor het achterwiel moet moet ik uiteraard nog doen.
photo 579397
photo 579398

En dan vanochtend 'even' de luchtinlaat voor de voorruit gemodeleerd. Daarna even gekeken hoe het hele model qua formaat wordt. En ik zie dat hij maar net op de build plate van mijn printer past :oops: En dat is precies de maat die ik zocht :brouw:
photo 579421

Vanmiddag doe ik nog even wat echte modelbouw, want dan gaat mijn andere Porsche in de definitieve blanke lak. Maar nu eerst even de tuin in... het is mooi weer.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 apr, 2023 17:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
Deathtrap schreef:
Het is veel werk... nou ja werk. Het is hobby he jongens! Dus mocht dit niet lukken, dan heb ik veel geleerd in het 3D tekenen en (tot dus ver) er plezier in gehad. Maar... het verbaasd me nog steeds hoe het model steeds meer begint te vormen naar wat ik voor ogen heb.
Gisterenavond de vorm bij de deur er in gemodeleerd en ook de luchtafvoer achter het voorwiel. Dat was de eerste keer echt puzzelen. De invoer voor het achterwiel moet moet ik uiteraard nog doen.
En dan vanochtend 'even' de luchtinlaat voor de voorruit gemodeleerd. Daarna even gekeken hoe het hele model qua formaat wordt. En ik zie dat hij maar net op de build plate van mijn printer past :oops: En dat is precies de maat die ik zocht :brouw:
Vanmiddag doe ik nog even wat echte modelbouw, want dan gaat mijn andere Porsche in de definitieve blanke lak. Maar nu eerst even de tuin in... het is mooi weer.

Indrukwekkend! Dat is tekenwerk van een orde die ik nog nooit ook maar geprobeerd heb.

Ik ben zelf ooit begonnen om de Tamiya 935-78 om te bouwen naar de Kremer K4, een nog iets extremere versie. Maar daar heb ik al jaren niets meer aan gedaan.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 apr, 2023 9:23 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Het gedeelte waarvan ik al wist dat het de meeste tijd zou kosten (en waar sommige andere designers kort door de bocht gaan) is het opschonen van de tekening alvorens de details aan te brengen.
Dat is ook de reden waarom ik een 'glans' om mijn tekening gebruik, zodat ik snel kan zien waar de curves niet kloppen.

In elk geval heb ik hieronder de zij-inlaat achter opengemaakt voor de intercoolers.
photo 579478

Daarna ben ik aan de slag gegaan met de deur. De ronding aan de bovenkant is verbeterd, het raam ligt nu iets naar binnen en zoals eerder gezegd ben ik nu lelijke 'mesh' aan het herstellen. Je ziet nog een dikke fout bij het zijraam achter. Die loopt overigens sowieso anders dan bij een gewone 911, want ook daar zit nog een extra inlaat.
photo 579505

Hier is de extra inlaat te zien.
photo 579508

En nog wat andere referentie foto's die ik toevallig tegenkwam en erg handig zijn.
photo 579507
photo 579506

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 apr, 2023 10:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Dat Blender geeft wel heel mooie resultaten. Ik moet dit ook kunnen in SW, maar daarvoor zal ik eerst wel weer mijn cursus moeten gaan opstarten (mits dat ding het nog doet, want ik weet eigenlijk niet meer of ik daar een back up van gemaakt had)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 apr, 2023 10:49 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Gisteren was een dag om snel te vergeten, maar 1 die je nog lang bij blijft :(
Een reorganisatie op het werk zorgt er voor dat er mogelijk 19 mensen moeten vertrekken, waarvan 6 uit mijn team. Dat is zo ongeveer de helft van een team zeer getalenteerde mensen, die ik heel graag mag. Vandaag is dan gelukkig een vrije dag en kan ik mijn gedachten even ergens anders op proberen te zetten.

Zo ben ik lekker aan het boetseren geweest met de voorbumper. Ook is de luchtinlaat bij de achterste zijruit geplaatst.
photo 579590

Ook heb ik hier en daar wat zaken opgeschoond/netter gemaakt. Dat zal ik geduurde het ontwerpproces wel moeten blijven doen. Maar tot zover komt dit er wel erg lekker uit.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2023 15:13 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
De wijzigingen worden steeds een beetje kleiner :oops: dit keer de raamrubbers rond de voorruit gemaakt.
photo 579636
Ook laat de foto duidelijk zien dat ik de aerodynamische delen op de deur los heb gemaakt van de rest van de body. Dat is straks makkelijker printen en schilderen. Ook de achtervleugel gaat een los deel worden. Misschien dat ik op den duur nog wel meer losse delen maak, maar eerst dit maar eens zien neer te zetten.

En zo ziet het er dan uit op de body.
photo 579635

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement