Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 19 apr, 2023 22:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Heb lang getwijfeld of ik van dit model een topic zou gaan maken maar toch maar de stoute schoenen aangetrokken.
Ruim 2 jaar geleden heeft Panini (UK) en Centauria (Italië) een abonnementsbouw uitgegeven om in 100 issues (één per week voor ong. 11,00 euro) en veel huisvlijt een F40 Competizione 1/8 in de vitrine te kunnen zetten.
Lange tijd heb ik de hoop gehad dat dit model ook in Nederland uitgegeven zou worden maar helaas. Ik ben nu genoodzaakt om losse "leftover" issues te scoren op Ebay.com ed.
Afgelopen maanden heb ik zo een aantal (véél te duren) issues weten te scoren. Ik betwijfel echter ten zeerste of ik ooit dit model compleet ga krijgen.
Nu heb ik recent in Polen 20 issues gekocht waarmee ik de motor compleet kan bouwen. Dat heeft me doen besluiten dit topic toch maar aan te vangen.
Het chassis en body delen zijn van reeds in kleur gespoten metaal en ook de overige plastic delen zijn reeds in kleur gezet. Toch zal ik geen genoegen nemen met standaard in elkaar schroeven van de onderdelen. Het zal dus wat tijd kosten vooraleer de eerste resultaten hier toonbaar zijn. De Pocher F40 komt even op een lager pitje maar verdwijnt zeker niet van het toneel. :wink:

photo 579326

photo 579327


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 apr, 2023 9:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Interessant. Ga ik zeker volgen. Er komen vast mooie slangklemmen op die motor. :D
Hoe schaal je dit model in wat kwaliteit en detaillering betreft t.o.v. de Pocher?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 apr, 2023 16:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Afgelopen maanden niet stilgezeten. Buiten de recente aanschaf van alle delen voor het bouwen van het motorblok ook de meeste onderdelen voor de racekuip aangeschaft. Voor deze opbouw zijn ongeveer 10 issues nodig.
Basis v/d kuip is door de fabrikant reeds voorzien van een mooi fluweel structuur voor de afscheidingswand tussen kuip en motorblok.
Ik heb een bewuste keuze gemaakt voor het uitsluitend plaatsen van de bestuurdersstoel dus zonder de passagiers stoel.
Dit heeft een 2 tal voordelen; ik bespaar me één issue maar bovenal blijf je nu mooi zicht houden op de rechter boordcomputers met al hun bekabeling.

photo 579405

photo 579407

photo 579409

photo 579410

photo 579411

photo 579412

photo 579413

photo 579414

De boordcomputers waren voorzien van (te dikke) stickers. Ik heb ze vervangen door decals. De brandblusser was van origine verchroomd.
Echter omdat zowat elk onderdeel gietnaden bevat heb ik hem gladgeschuurd en vervolgens rood gespoten met zwarte spanbanden.
Het laatste plaatje toont de printplaat met bedrading. Hier komen de aansluitingen voor verlichting en motor geluid.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 apr, 2023 16:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Gas en rempedaal is al voorzien van de elektrische bedrading. Rem/koppelingspedalen hangen aan onderzijde van dashboard terwijl gaspedaal op bodem is gemonteerd.
De rem-servo en vloeistof potjes heb ik aangepast voor meer realiteit. Zo heb ik de deksels losgezaagd en weer herplaatst. De bijgeleverde plastic slangen zijn vervangen door metalen drukslangen. De plastic meegegoten boutjes vervangen door metalen exemplaren.
Dit deel wordt later onder aan het dashboard gemonteerd.

photo 579408

photo 579406

photo 579399

photo 579401

photo 579400

photo 579403

photo 579404

photo 579402


Laatst bijgewerkt door cire430 op zo 23 apr, 2023 16:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 apr, 2023 16:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Ook het dashboard is al af fabriek van die mooie fluweel structuur voorzien die ikzelf niet zou kunnen benaderen met bv. vlokken of structuurverf.
Nadeel is dat er nu (zeker onder macro) kleine gietnaden zichtbaar blijven. :(

photo 579417

photo 579416

photo 579418

Bedrading voor inschakelen verlichting, display verlichting en start geluid.
Ik mis alleen nog issue #10 om het dashboard te completeren, bestaande uit nog enkele controle lampjes bedieningsknoppen, de ventilatie roosters en het zekeringen deksel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 apr, 2023 16:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Ziet er weer adembenemend uit. Die slangen die je aan de rem reservoirs hebt gemaakt. Zijn dat gitaar snaren?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 apr, 2023 3:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Metalen "drukslangen" die je ziet zijn medische voerdraden die gebruikt worden bij het plaatsen van grote infusen. Ze hebben een relatief stugge kern maar eenmaal deze verwijdert blijft er een zeer flexibele draad over.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 mei, 2023 15:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Start gemaakt met het motorblok.
De drie basisdelen zijnde krukashuis en beide cillinderbanken, zijn vervaardigd uit gietmetaal waardoor het nu al een zwaar geheel is.
Alle delen zijn door de fabrikant reeds gelakt in een soort van aluminium metaalkleur. Doordat alles een zeer fijne structuur bevat en de rest van het motorblok uit plastic bestaat heb ik besloten deze lak te handhaven maar wel een dry-wash ie geven met Tamiya oil stain.
De eerste plaatjes zijn nog zonder de wash.

photo 580698

Vervolgens verder met het koppelingshuis. De fabrikant heeft bij dit deel ook een drukgroep (onderdeel van koppelingsplaat) gemaakt maar die verdwijnt na montage volledig en dus onzichtbaar in het koppelingshuis.
Ik heb het plastic rooster bovenop het koppelingshuis vlakgeschuurd en vervangen voor een metaal ge-etst exemplaar.

photo 580190

Het differentieel, onderdeel van de versnellingsbak behoeft wat meer aandacht. Voor zover mogelijk heb ik metalen boutjes en moertjes geplaatst. Van de differentieel koppelingen heb ik alle plastic boutjes en moertjes vervangen.

photo 580192

photo 580191

photo 580193

photo 580194

photo 580197


Vervolgens het diff. aan het koppelingshuis gemonteerd waarna de rest van de versnellingsbak met de motor ophangpoten kan worden geplaatst.

photo 580198

photo 580199

Dan is de distributie aan de beurt maar wil ik de bovenste "rollers" van de riemen kunnen monteren moet ik eerst de kleppendeksels plaatsen.
De kleppendeksels worden afgedicht op de cillinderbanken door meegeleverde pakkingen om olielekkage te voorkomen. :)
De bogiekabels heb ik in deze fase al gemonteerd omdat dit in de voorgeschreven fase 29 erg lastig is.


photo 579325

photo 579329

photo 579328

photo 580201

photo 580203

photo 580204


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 mei, 2023 15:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Dan verder met de waterpomp voor de broodnodige koeling. Deze wordt aan de voorzijde van het motorblok geplaatst dus tegenover de versnellingsbak.
De basis van de pomp komt onder aan het blok te zitten. Op het 2e plaatje zijn ook al delen van de ontsteking te zien maar deze komen pas later aan bod.
Ook hier weer zoveel mogelijk plastic moertjes vervangen voor metaal.

photo 580200

photo 580205

photo 580207

photo 580208

photo 580209

In fase 17 wordt er gewerkt aan de koelbuizen bovenop het blok. Ik heb hiervoor een aantal delen nog in vóórbehandeling dus dit is voor later. :wink:

photo 580210


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jun, 2023 17:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Nooit gedacht maar toch gelukt. Ik ben zéér verheugd. :D :D :D
Heb via een leverancier in Polen (waarvan ik ook al alle motoronderdelen en o.a. velgen/banden had gescoord), ALLE resterende issues weten aan te schaffen.
Een flinke investering maar vele malen goedkoper dan steeds losse issues kopen met steeds weer verzendkosten en douanekosten.
Het belooft weer vele uurtjes hobby arbeid. :wink:

photo 581472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement