Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 11:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 13 apr, 2023 15:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 29 jun, 2020 13:25 pm
Berichten: 38
Woonplaats: Beek
Hallo,

Ik kijk voornamelijk op het diorama forum, maar ben ook begonnen met auto's. Die zijn ook leuk om te maken.
Nu ben ik begonnen met de Porsche en alles ging vrij soepel. Totdat ik bij de decals aankwam.

De body heb ik gespoten met Revell enamel verf, daarna een glanslaag er op (Vallejo Gloss varnish) en daar boven op de decals.
De meeste decals gingen vrij goed en ik gebruikte hiervoor Humbrol decalfix (https://www.sjaakshobbyshop.nl/index.ph ... s_id=24773).

Nu komen eigenlijk mijn vragen:
Het lijkt alsof sommige decals net iets te groot zijn. Dan blijft er een klein doorzichtig randje net uitsteken. Hoe gaan jullie hier mee om? Is dat bijvoorbeeld af te knippen?

Ook krijg ik de grote decals niet heel strak erop.
Zoals deze bijvoorbeeld. Hoe krijg ik die net zo straks als bijvoorbeeld Deathtrap https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=54983 Ligt dat dat de decalfix (ipv sol en set)
Afbeelding


Ik heb op internet gelezen dat Lucky Varnish een mooie glanzende laag zou geven. Voor auto's vind ik dat mooi.
Alleen is het resultaat niet zo mooi:

Afbeelding

en

Afbeelding


Komt dit door door het spuiten van de vernislaag? Ik heb de instructies op het flesje gevolgd en met 1,2 bar onverdund gespoten.
Ligt het aan de vernis misschien? Of doe ik iets anders fout?

En bovenal, is het nog te corrigeren?

Heel erg bedankt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 apr, 2023 18:14 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Dat zijn veel vragen. Ik ga m'n best doen.
Ik denk dat de decalfix een hecht middel is en geen weekmaker. Een weekmaker zorgt dat de decal mooi zet maar de rondingen en hoeken van je model. Dat transparante randje zou ook mooi om een hoek moeten plooien. Ik verwijder dat alleen bij slechte kwaliteit decals
Deze van Tamiya zouden goed moeten zijn.

Het is moeilijk in te schatten zo van de foto, maar de waas achter je decals lijkt te komen door de lak er onder. Of je glans reageert met decalfix, of de lak was niet mooi glad. Hij lijkt namelijk korrelig, maar niet strak in elk geval.
Of dit op te lossen is... mijn eerste gedacht is van niet. Maar... MicroSol kan een deel van de waas wegnemen als het komt door lucht achter de decal. Is het een chemische reactie tussen de lak en decalfix, dan ken ik geen oplossing.

Die foto van het dak lijkt toch erg veel op viezigheid van decalfix. Als je met een wattenstaafje met water voorzichtig poetst, gaat het dan weg?

Tot slot. Ik gebruik Sol al heel lang een ben erg tevreden. Er zijn meer producten die hetzelfde doen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Laat weten hoe het vervolg gaat

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 apr, 2023 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Hallo,

Even over je laatste vraag over de blanke lak.

Ten eerste is het goed om even te weten dat je beter niet zoveel verschillende soorten verf/lak door elkaar moet gebruiken.

Je verflaag (grondverf heb je niet vermeld) is een enamel verf, dat is een verf op olie basis

daarover heb je een blanke Vallejo laag gespoten , dat is een lak op water basis

Toen heb je je decals aangebracht

om dat vervolgens te sealen met Lucky Varnish, en dat is ook weer een lak op water basis

Dat zijn drie verschillende merken en 2 verschillende soorten (water en olie basis) over elkaar heen.
Eigenlijk is dat vragen om moeilijkheden, want de kans is groot dat ze op elkaar gaan reageren en dat is volgens mij wat er bij
jouw is gebeurt.

Of dat nu (met de decals erop) nog te verbeteren valt betwijfel ik omdat de ondergrond nu niet meer vlak is.

Ik kan je wel een tip geven: wanneer je verschillende soorten verf/lak over elkaar gaat spuiten doe dat dan eerst op een
proef stuk en laat dat een paar dagen drogen, dan weet je of ze elkaar kunnen verdragen of dat ze op elkaar gaan reageren.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 apr, 2023 19:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 29 jun, 2020 13:25 pm
Berichten: 38
Woonplaats: Beek
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het eens proberen schoner te maken, want slechter kan niet. :)

Gebruiken jullie alleen Sol of ook set? Ik dacht dat er eentje was voor het plaatsen en eentje voor na het plaatsen. Of is alleen Sol genoeg?

Betreffende de lak: is er enamel lak? Ook dat meen ik ergens gelezen te hebben: lak op waterbasis over enamelverf heen. Nu snap ik wel beter dat dit een reactie kan zijn. Ik vermoed dat het bij de eerste laklaag al fout is gegaan. Misschien toch maar eens overstappen op verf op waterbasis...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 apr, 2023 0:05 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Heel eerlijk, ik spuit alles over elkaar en ooit 1x een reactie gehad. Maar daar zijn wel bepaalde technieken voor. De eerste laag moet je dun nevelen, zodat de verdunner de onderlaag niet oplost. Maar het meest veilige is om als van 1 merk te houden.

Set gebruik ik nooit. Alleen Sol. Set zou ik aanraden voor oude decals die misschien niet meer lekker hechten.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 apr, 2023 9:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4398
Woonplaats: Aartselaar
Inderdaad Arno ik doe ook alles onder elkaar en heb maar 1 x reactie gehad BMW 2002
Nu heb ik ondervonden dat het aan de resten van de producten om decals te plaatsen dat maakte dat vechte tegen de vernis ( blanke lak ) zoals we in België zeggen
Door goed te spoelen en drogen hielp heel goed ontvetten doe ik met wasbenzine zeer vluchtig en droogt enorm snel op
Het aanbrengen van de vernis laag is zoals hierboven vermeld de eerste laag mistig zo fijn dat ze bijna niet zichtbaar is deze zeer goed laten drogen en vormt een beschermlaag zeker 10 minuten eer ge de volgende laag ook nog dun legt en zo bouw je laag voor laag op steeds ietsje dikker tot de laatste natte laag en je zal een blinkende bolide krijgen waarachter je nog kan polijsten maar dat is een ander verhaal
succes zou ik zeggen
Het best is natuurlijk om bij hetzelfde merk van verf en vernis te blijven
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 apr, 2023 7:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 29 jun, 2020 13:25 pm
Berichten: 38
Woonplaats: Beek
Hallo, even een update.
Ik heb de tip opgevolgd en met een wattenstaafje en wat water een groot gedeelte van de 'vlek' kunnen weghalen.
Daarna lak er over heen en het ziet er al een stuk beter uit.

Afbeelding

Dit kon ik gewoon proberen, omdat andere gedeeltes niet meer te corrigeren zijn.

Hiervoor heb ik contact opgenomen met Tamiya voor een nieuwe body en zij verwijzen me naar een Nederlands mailadres door, waar ik nog geen reactie van heb gekregen.

Hebben jullie ervaring met het aanvragen van nieuwe onderdelen bij Tamiya?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 apr, 2023 7:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4398
Woonplaats: Aartselaar
neen alleen Revell is daar heel makkelijk in
Ideetje , koop een nieuwe kit en maak van deze na een badje in remvloeistof een andere versie er zijn zeer mooie decal setjes te verkrijgen
Even op de tanden bijten en het zal u beter doen voelen als je opnieuw begint vanaf een verse lei
Zelf ook gedaan en dan is de tevredenheid eens zo groot
Als Tamiya een body moest leveren dan is het wel te betalen , ik heb wel een ervaring gehad met Italeri daar moest ik de decals van de Audi Quatro betalen en dan ben je misschien beter af met een nieuw kitje he
Is maar een voorstel hoor
Succes
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 apr, 2023 9:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 29 jun, 2020 13:25 pm
Berichten: 38
Woonplaats: Beek
coachke schreef:
neen alleen Revell is daar heel makkelijk in
Ideetje , koop een nieuwe kit en maak van deze na een badje in remvloeistof een andere versie er zijn zeer mooie decal setjes te verkrijgen
Even op de tanden bijten en het zal u beter doen voelen als je opnieuw begint vanaf een verse lei
Zelf ook gedaan en dan is de tevredenheid eens zo groot
Als Tamiya een body moest leveren dan is het wel te betalen , ik heb wel een ervaring gehad met Italeri daar moest ik de decals van de Audi Quatro betalen en dan ben je misschien beter af met een nieuw kitje he
Is maar een voorstel hoor
Succes
Marc


Dank je Marc.
Hoe moet ik doen? De hele body in een remvloeistofbadje leggen en dan komen de decals er vanzelf vanaf? En ook de verf etc?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 apr, 2023 11:31 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ik had ooit een velletje van die Taisan decals, maar die heb ik denk ik al aan iemand anders gegeven.

Heel eerlijk gezegd, ik denk dat je dit model best goed hebt opgeknapt. Als je voor deze livery gaat, zou ik hem niet helemaal van verf ontdoen en proberen af te ronden. Dus eerst eens wat werken met Sol vloeistof, zodat alles zo straks als mogelijk er op zit. En dan een nette laag glanzende lak. Dat zijn allemaal dingen die je alleen maar leert door te doen. Nogmaals, het model in zijn huidige staat is best nog wel tot een mooi eindresultaat te brengen.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement