Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2023 14:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Dankjewel Johny!

En Marc, erg jammer dit te moeten horen.. ik wens je vrouwtje alvast veel beterschap!


Afgelopen weken weer wat bezig gehouden met de M8..
Deze keer iets waar verdorie veel tijd in is gekropen, en je ziet het waarschijnlijk al aankomen: de decals..
We kunnen de M8 stickeren als nummer 24 of 25, ik ga voor 25.
(zie 1e post)

Alvorens het zover was, dienden de sideskirts en achterbumper gelijmd te worden, en ook eerst nog even het koetswerk te voorzien van het gebroken wit.
Deze matching lacquerpaint is van Number Five, BMW M8 GTE WHITE, onder referentie: N5-C113.
Tis geen echt Dash wit, tis eerder het wit wat je shirt heeft, VOOR je wast met Dash..
Ja, beetje licht gebroken wit dus..
photo 583038

photo 583039


Dan alles klaargezet om te gaan stickeren..
Dit is wel eens de moeite he zeg :D beloofd een heuze transformatie te gaan worden..
photo 583040


Dus vol energie begonnen stickeren. Uiteraard eerst de 'basis stickers' aangezien er op sommige plaatsen 3 decals over elkaar heen gaan..
Nou kwam ik bij de achterbumper, en merkte ik dat daar geen decal was voorzien? Hoewel deze wel zwart hoorde te zijn..
En ja hoor, wel degelijk geen decal aanwezig, en verder stond ook niet vermeld in de bouwbeschrijving dat je de achterbumper deels moest voorzien van een zwart laagje..
Ik was al volop in de decal fase, en das ni handig als je dan nog moet gaan afplakken..
Gelukkig zat ik nog niet heel ver en kon het boeltje voorzichtig en goed genoeg afschermen..
photo 583042

photo 583041

Was even spannend en had wel klein beetje overspray aan de wheelarches, en heb ik voorzicht met nat schuur sponsje van 3000 grid weggeschuurd zonder het wit te gaan wegschuren uiteraard.

Der ging toch ook alweer dik 10 uur in de decals..
Maar wat een ontzettend mooie wagen eenmaal die bestickerd is!
Let wel op, enkele stickers zijn vervangen door de stickers die in het detail setje aanwezig waren. Dan gaat het vooral over de decals met carbon fiber print, deze in de originele decalsheet gewoon effen zwart zijn. Daarom, is zeker de extra detailset wel aan te raden!
photo 583049

photo 583050

photo 583051

Hier ook na het bestickeren, met een vers mesje de panel lines uitgesneden, deze krijgen wat zwarte panel liner nadat de gloss vernis erover is gegaan..
photo 583047

photo 583052

photo 583055

photo 583054

Alsook nog wat extra spul zoals spoiler (originele onderdelen van de spoiler worden vervangen door deze uit de detail set) en motorkap vleugeltjes waar men nogal es moeilijk bij zou kunnen na installatie..
photo 583057

photo 583058

photo 583056


Geloof me als ik zeg, dit was niet alles! Moet je echt gefocused bij blijven, en goed gaan voorbereiden welke stickers er eerst op gaan moeten!
Aangezien ik nu ook 2 decal sets werk, was de voorbereiding wel nodig! Meerdere keren beide handleidingen overlopen om te zorgen dat je niks gaat missen of verkeerde volgorde gaat doen..
En hoewel je je zo goed mogelijk voorbereid, is er altijd de kans dat je wat gaat missen..
In dit geval het voorgenoemde bumper accefietje, alsook de deurhendels vergeten..
Dus ook maar de gebroken wit behandeling gekregen, en die worden off-cam nog op de deuren gezet.
photo 583046

Maar dit waren niet de enige kleine foutjes, en hierbij zou ik es willen horen bij jullie hoe je zoiets nou best op gaat lossen (als het überhaupt wel opgelost kan worden)..
photo 583060

Op deze foto hetzelfde probleem.
En niet alleen de plooi is hier een fout, maar ook moest de blauwe decal eerst, waarna dan pas de zwarte erover ging..
Ook komen de 3 verschillende vlauwe decals die samen het geheel van de luchthapper vormen, niet 100% overeen.. Nou, das nog het minste..
photo 583059

Maarja, ik heb dus plooien in de decals.. en heb verder geen idee hoe ik dat moet gaan oplossen.. Meestal laat ik het gewoon zo, maar deze wagen wil ik toch zo perfect mogelijk gaan afwerken..
Iemand wat tips misschien over hoe dit aan te pakken?


En nog even iets leuks ook, het opvallend oog zal misschien al opgemerkt hebben dat op enkele foto's in de achtergrond de Set en Sol zichtbaar zijn..
Nou heb ik met de resin printer snel nog even deze 2 afgeprint..
Heel handig dit! Aangezien de busjes van Micro sol en set nogal skinny zijn en heel makkelijk omvallen.. (ook ik heb dit meerdere keren ervaren).
photo 583048


Dit was het alweer deze update.
Als iemand een oplossing zou hebben voor voorgenoemd probleem, dan hoor ik het graag!
EDIT: Dit is ondertussen aangepakt en opgelost

Kevin

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Laatst bijgewerkt door DubbelDraaiDeur op za 08 jul, 2023 20:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2023 19:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Geniaal, die sol bodems. Wil je dat bestand ter beschikking stellen of verkopen.
Ik stoot minstens 1 maal per 2 modellen zo’n flesje om.
Ik denk dat met een klein gaatje te prikken, en met een paar sol behandelingen die plooien weg te krijgen zijn.
Bij mijn metalen modellen gebruik ik meestal een behoorlijk hete fohn. Maar dat gaat bij plastic niet werken vrees ik.

Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2023 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Citaat:
Geniaal, die sol bodems. Wil je dat bestand ter beschikking stellen of verkopen.

Hoi Eric,
Deze 3d bestanden zijn gevonden op internet,
als je even aan ome Google vraagt, zul je snel verschillende designs vinden!
Geef dit eens in in Google: 'micro set micro sol holder 3dmodel'.
Je moet het wel nog zien af te printen dan.
Ik wil jou gerust deze specifieke files geven, of zelfs een setje printen voor je, en naar je toesturen, maar hou rekening, ik woon in Belgie..


Citaat:
Ik denk dat met een klein gaatje te prikken, en met een paar sol behandelingen die plooien weg te krijgen zijn.

Nou dacht ik ook zoiets, en heb dit ook gedaan met enkele blaasjes in de decals, maar was niet zeker of dit wel zo goed ging werken op plooien.. Kzou verder ook niet weten hoe dit anders opgelost moet worden, dit zal nog wel de beste optie zijn inderdaad.
EDIT: Geen idee waarom ik dacht dat dit niet of moeilijk ging werken, heb het zonet eens geprobeerd, en je ziet bena niks meer van de plooien nu!

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: zo 09 jul, 2023 9:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Heftige klus met die decals maar ik vind dat je het erg knap voor elkaar hebt gekregen. Mooi dat het gelukt is om ook de plooien glad te "strijken". Je moet vaak veel geduld hebben met de uitwerking van de sol en ook vaker de behandeling herhalen. Door het prikken van gaatjes kan evt. gevangen lucht ook weer ontsnappen. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: zo 09 jul, 2023 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Citaat:
Heftige klus met die decals maar ik vind dat je het erg knap voor elkaar hebt gekregen.

Dankjewel man!
Zeker een heftige klus geweest! Ik bouw race of stock auto's heel weinig, net omwille van die reden.. Veels te veel decals!
Maar af en toe zit er wel es ene tussen waarvan ik denk, daaaamn, die ga ik bouwen! :twisted:
Als het maar niet te vaak gaat gebeuren :mrgreen:

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: di 11 jul, 2023 8:30 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ik had bij mijn Martini Porsche aan het eind ook nog kleine kreukels die ik niet meer wegkreeg. Het enige dat ik (achteraf kijkt men de koe in de kont) niet heb geprobeerd is met een fohn warmte toevoegen. Dat hoor en lees ik toch wel vaak dat dat enorm helpt bij het zachter maken van de decals. Dat zou iets kunnen zijn om te proberen.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: do 13 jul, 2023 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Citaat:
met een fohn warmte toevoegen.

Heb ik ook al vaker van gehoord, maar eigenlijk heb ik helemaal geen fohn :lol:
Kvond het er altijd wel beetje bruut uitzien ook, zo met een pak warmte het sol proces geforceerd te gaan versnellen..
Maar men spreekt enkel van lof over deze methode.. Dan moet er toch wel wat van waarheid inzitten :?:

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: do 13 jul, 2023 16:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Fohn op laagste stand blaaskracht en niet te warm

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: vr 14 jul, 2023 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
DubbelDraaiDeur schreef:
Citaat:
met een fohn warmte toevoegen.

Heb ik ook al vaker van gehoord, maar eigenlijk heb ik helemaal geen fohn :lol:
Kvond het er altijd wel beetje bruut uitzien ook, zo met een pak warmte het sol proces geforceerd te gaan versnellen..
Maar men spreekt enkel van lof over deze methode.. Dan moet er toch wel wat van waarheid inzitten :?:


Best wel een oude techniek maar dat terzijde. Ik heb geen haar op mijn kop dus normaal gesproken ook geen föhn nodig :lol: maar heb wel een goedkoop exemplaar aangeschaft voor de decals en het versneld drogen van sommigen verfsoorten.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/24 BMW M8 GTE 2019
BerichtGeplaatst: zo 16 jul, 2023 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2021 19:36 pm
Berichten: 58
Citaat:
Fohn op laagste stand blaaskracht en niet te warm

Citaat:
Best wel een oude techniek maar dat terzijde. Ik heb geen haar op mijn kop dus normaal gesproken ook geen föhn nodig :lol: maar heb wel een goedkoop exemplaar aangeschaft voor de decals en het versneld drogen van sommigen verfsoorten.


Nou, ik ga het ook maar eens proberen op 1 van men volgende projectjes.
Alleen ook nog even eentje op de kop moeten tikken, want ik heb WEL genoeg haar op men kop, maar ontbreek dan weer een vriendin die zo een ding gebruikt :lol:




Met het merendeel van de over de 100 decals op het voertuig, moesten er nog wat accenten geverfd worden..
Spiegeltjes bijvoorbeeld moesten in rood, dus maar even 4 rode tinten uitgehaald, wat strookjes ge-airbrushed en vergeleken met het rood van de decals.
photo 583545

Het ging nek aan nek met strook 1 en 2, maar uiteindelijk is de euro gevallen op het 2e strookje. Het werd dus Italian Red..
photo 583546


Eenmaal de laatste decals erover gingen, en alles was gecontroleerd dat ik zeker niks was vergeten, de body voorzichtig afgekuist om opgedroogde sol resten te voorkomen, en heb ik de Diamond Finish - 2 Pack GLOSS Clearcoat System (2K Urethane) van Zero Paints (ZP-3035) uitgehaald.
Kamer goed verlucht en PBM's voorzien uiteraard, dat is echt wel nodig met deze..
Juiste verhouding aangehouden voor de 1e 2 lagen. Eerst een mist laagje om de decals te laten wennen, dan een dikkere laag erover.
Laatste coating, net dat beetje meer verdunt om wat beter te doen vloeien en het geheel mooi dicht te trekken.
En het geheel 48hr laten drogen!
photo 583549

photo 583547

Even assembleren voor het zicht
photo 583548

photo 583551

photo 583552

photo 583550


De wielkasten staan niet in de beschrijving om te verven, maar je ziet het wit wel door de velg heen..
Hier gewoon met de zwarte kwast over geweest.
photo 583553

photo 583554


Nog een spannend onderwerp van deze bouw, was het glaswerk.
De koplampen en hun lenzen, hebben een enorme slechte pasvorm, en hetzelfde geld ook achteraan.. de lenzen achteraan waren het ergst, paste voor geen meter en krulde niet mooi langs het kontje van de M8..
Achteraan in 2 keer moeten lijmen daarom, omdat er zodanig veel spanning opstond dat het in 1 keer niet ging lukken..
Welliswaar met sterke houtlijm, en goed laten drogen tussendoor (24h).
Na het drogen was het een vuil boeltje met dat opgedroogde op de kont, maar ging vrij makkelijk weer proper met behulp van goed warm water.
De voorlenzen hebben wel wat plekjes die ik niet meer proper krijg, niks aan te doen..

Dan het groter glaswerk
Hier even de setup van de voor en achterruit. Daar moest nog een pak mee gebeuren alvorens installatie!
photo 583555

Jaaa, we hebben dus keuze uit niet 1, niet 2, maar wel 3 soorten decals voor de zijruitjes.
Standaard decals uit de kit, decals uit de upgrade set, en decals (incl window masks) van Decalcas.
Besloten om het zo te gaan doen:
- Binnenkant afgeplakt met het setje van Decalcas
photo 583559

photo 583557

Dan glimmend zwart erover uit de LP range van Tamiya, verdunt 50% met Tamiya Lacquer Thinner
photo 583558

Altijd spannend om masks af te halen na airbush...
En...
Purfect
photo 583556

Waarna de decals aan de beurt waren aan de buitenkant.
Origineel was ik gestart met het Decalcas setje, maar heb me hier SERIEUS aan mispakt.. Die decals zijn flinterdun, ontzettend zacht dat ze zelfs al verschrinken op hun decal vel na indoppen in water..
De decals af hun vel halen was nog erger.. Ik neem normaal met een pincet de decals op en duw ze dan tegen het model aan, maar bij oppakken van deze decals, plooide het boeltje gewoon in elkaar..
En als je met zo dunne decals nog moet gaan prutsen, duurt het niet lang voor de decal omzeep is..
Flink lopen vloeken, en maar verder gegaan met de decals uit het extra detail setje. Deze waren net iets anders weer van motiefje, maar dat geeft niks voor mij..
Dat ging wel lekker vlot zonder problemen.
Op de achterruit heb ik wel de Decalcas decals kunnen installeren, met veel geduld en andere aanpak.

In datzelfde detail setje, zijn er ook foto etched stripjes voorzien voor tegen de vooruit te plakken. je moet ze rechtop ertegen zetten, niet met hun platte kant dus..
De vooruit is ook wat gebogen, wat het dus niet veel makkelijker maakt hierop..
Eerst afgeplakt om de locatie van de strips te bepalen
photo 583565

De spleet voorzien van een laagje houtlijm en de strips licht gebogen. Ik moest de stripjes nog inkorten, waren net wat te lang
Maar het is wel geslaagd! 10min laten drogen alvorens plakband eraf te halen!
photo 583564


Dan was het nog een kwestie van al het glaswerk te installeren, wat klein prul en detail nog afwerken aan de body..
En hier zijn de eindfoto's!
photo 583573

photo 583574

photo 583575

photo 583567

photo 583568

photo 583566

photo 583569

photo 583570

photo 583571

Oej, nog ne vetten vingerprint gevonden op het dak
photo 583572

Mooie auto geworden toch? :brouw:


Hier nog even wat overblijft:
photo 583576

Het merendeel zijn decals, en onderdelen die werden vervangen door PE.
Maar dan blijft er op de PE set nog over:
Volgens de beschrijving worden die nergens gebruikt, en staat er letterlijk onderaan dat dit extra's zijn.. Maar waarvoor?
photo 583577



Dit was het dan weer voor dit model. Is 1 van de betere die ik heb afgewerkt!
Hoewel er best nog wat kleine foutjes inzitten..

Al bij al leuke kit om te bouwen.
Ik zou dit geen beginnende kit noemen, aangezien dikwijls slechte pasvormen, en de s***load aan decals..
Het upgrade setje van NUNU is een mooie additie en zo kun je het model nog wat realistischer maken!
Decalcas setje is niet aan te raden, tenzij voor de window masks. (Die heb je in princiepe niet nodig, aangezien er window trim decals in de standaard kit zitten).
Je hebt vrijheid met stickeren ook, kan als nummer 24 of 25 worden gebouwd.


Op naar een volgende :brouw:

_________________
Kevin



Mijn projectjes

Someone once told me: "Be just like a duck.. Stay smooth on the surface, but paddle like the devil underneath!"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement