Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: zo 07 mei, 2023 2:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Je bent erg inventief in het materiaal gebruik en weet dit op indrukwekkende manier in te passen. Mooi werk. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: za 13 mei, 2023 23:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
De wekelijkse update. Het einde begint nu echt in zicht te komen. Het lijkt erop dat de bouw uiterlijk juni voltooid zal gaan worden.

Alle onderdelen voor de buizen in de neus en de metalen remolie reservoirs gepolijst en gereed voor montage.

photo 580250


De reservoirs in het gelid, en voorzien van de plastic delen.


photo 580249


Volgens de manual moet het onderste deel van het buizenframe gelijmd worden. Echter er blijken gaten in beide delen te zitten. Denk dat oorspronkelijk voorzien was in een bout verbinding.
Maar door de slechte bereikbaarheid is daar kennelijk van afgeweken. Door het gebruik van 6-kant bouten kan ik er van de zijkant bij met een steeksleutel van 2 mm.
Dus wat draad getapt.


photo 580248



De zes-kant bout geplaatst.


photo 580251


Een veel betere verbinding dan een lijm verbinding.


photo 580252


De rest van het frame proefpassen en uitlijnen.


photo 580253


En het eind resultaat.


photo 580254


De manual van de kit laat je de neus zodanig monteren dat die niet meer afneembaar is. Daarmee zijn alle details in de neus nooit meer zichtbaar. Een vreemde oplossing.
Ik heb de neus zodanig aangepast dat ie gewoon afneembaar is, exact zoals bij de echte wagen.
Daarvoor heb ik alle nokken, schroeffittingen en het onderste deel van het frame voor de brandblusser weg gevijld en geschuurd.


photo 580257


Het metalen bovendeel is prachtig gespoten. De vleugels bevestigd met die onderplaat van hiervoor.


photo 580255


De cockpit moet voorzien worden van een doorzichtige rand. Omdat veel bouwers die rand hebben gebroken bij het plaatsen heb ik de sprue laten zitten. Als alles goed droog is zal ik die verwijderen.


photo 580256



De wielen samengebouwd, en de banden erom gedaan. Dat rubber is heel hard, en zo niet om de velg te krijgen. Ik heb de banden gekookt, en toen bleken ze perfect zacht te worden en eenvoudig om de velg te gaan. Ze werden weer hard door het afkoelen, en kwamen zeer strak om de velg te zitten. Geen lijm nodig.
Met een lange schroef de banden vervolgens in de boortol gezet om de naad midden op de band weg te schuren. Werkt prima.


photo 580258


Op de echte wagen wordt de luchthapper aan de achterzijde gefixeerd door veren. Op de kit zijn die achterwege gelaten.


photo 580262


Wat restdelen van een FE sprue voorzien van wat gaten. Hier het half fabricaat.


photo 580259



Afgewerkt en op de luchthapper gelijmd.


photo 580260


Voorzien van klinknagels. Die zijn niet alleen optisch. De veer komt er straks op met enige spanning. Door die 2 kleine pinnen kan het onderdeel niet loskomen.
De grotere pin aan de onderzijde is om straks de veer aan vast te maken.


photo 580261


Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2023 9:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Elke keer weer genieten dit. Knap hoe ver je gaat met het detailleren van dit model.
Inderdaad vreemd dat eigenlijk voorzien is in een niet afneembare neus. Best wel gewaagd om door die mooi gespoten lucht-happer te moeten boren voor die veer-klem. Ik neem aan dat de lucht-happer van metaal is?
Het zal nog even afwachten zijn of je de sprue los kan halen zonder het ruitje weer te lossen. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: zo 14 mei, 2023 14:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,

Dank je. Die luchthapper is van plastic. Samen met die cockpit het enige kunststof deel van de body.
De sprue is inmiddels succesvol verwijderd, en het ruitje is keurig op de plaats gebleven.
Overigens is de passing van de plastic delen extreem goed. Ook over de gietstukken naar de sprues is nagedacht. Daar waar een geverfd deel van de sprue gesneden is, blijkt vrijwel altijd dat zo’n deel niet meer zichtbaar is na de montage.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: wo 17 mei, 2023 17:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Een vroege update. De laatste van dit project. Na een eindspurt staat de Lotus in z'n case op een prominente plaats in de kamer. En het moet gezegd; hij eist de aandacht behoorlijk op.

Eerst de laatste vorderingen van de bouw nog even.

De tankvul dop geverfd in de metaal kleur van de referentie foto's.

photo 580547


De brandblusser voorzien van een aluminium strip, en de twee losse uitgangen voorzien van slangen, zodat de brandblusser niet leegspuit in de neus van de wagen bij brand.


photo 580551


De veertjes voor de luchthapper aangebracht.


photo 580550


De achtervleugel. Een complexe constructie. Komt vooral omdat ie echt verstelbaar is. Gaat waarschijnlijk nooit meer versteld worden.


photo 580548


De metalen bovenzijde op de plek.


photo 580549


De laatste delen van de verf ontdaan.


photo 580552


De sprues uit het cockpitraam gehaald. Ging gelukkig zonder ongelukken.


photo 580553



En toen ging het snel. Hieronder een aantal foto's van het eindresultaat die voor zichzelf spreken.

Ik heb onderweg de volgende mods uitgevoerd ten opzichte van de bouw uit de doos.

-alle metalen delen waar dit mogelijk was van de verf ontdaan en gepolijst.
-een aantal metalen delen een zuurbehandeling gegeven om tot de goede kleur te komen. Kleppendeksel en versnellingsbak.
-de zichtbare kruiskop schroeven vervangen door inbus of zeskanten.
-dummy moeren geplaatst bij het uitlaatspruitstuk. (Nu de auto in de display staat, niets meer van te zien.)
-dummy moeren op de versnellingsbak geplaatst. (Die zie je gelukkig nog wel).
-de remschijven geschuurd, en voorzien van roest in de ventilatiegaten.
-plastic gespen bij de gordels vervangen door metaal.
-materiaal voor de riemen zelf vervangen door beter gelijkend lint.
-dashboard voorzijde voorzien van extra schakelaar, typeplaatje voorzien van klinknagels, schakelaars geverfd.
-dashboard achterzijde voorzien van bedrading,klokken voorzien van klinknagels, messing en aluminium buis, aluminium strips en dummy moeren.
-bedrading door laten lopen naar achteren.
-verschillende connectoren alsnog op kleur gebracht.
-pedalenbak naar de juiste kleur gebracht.
-ontstekingsvolgorde aangepast conform de echte motor.
-koelingssensor en bedrading toegevoegd.
-sensor aan oliekoeler toegevoegd en bedraad.
-zwarte rubber bedrading vervangen door bedrading conform referentiefoto's.
-messing aansluiting voor aarde draad naar de versnellingsbak.
-steun van olieleiding naar versnellingsbak gemaakt.
-gevlochten draad gevuld met zilverdraad om knikken te voorkomen.
-steunen van de koelbuis achter verwijderd.
-meegegoten slangklemmen verwijderd en vervangen door FE exemplaren.
-meegegoten stukken slang op de koelbuis vervangen door krimpkous.
-bedrading naar de dynamo en startaansluiting achter aangebracht.
-luchthapper voorzien van aansluitstukken en veren.
-uitlaatsteunen voorzien van veren.

Zo bij elkaar nog wel aardig wat. Welnu, dat leidt dan tot het volgende resultaat.

photo 580554


photo 580556


photo 580555


photo 580557


photo 580561


photo 580562


photo 580564


photo 580565


photo 580566


photo 580567


photo 580568


photo 580569


photo 580570


photo 580571


photo 580572


photo 580573


photo 580574


photo 580575


photo 580576


photo 580577


photo 580578


photo 580580


Nog een paar binnen.

photo 580581


photo 580579


photo 580559


photo 580558


En dan nu echt de allerlaatste. In de display. Komt van Ixo, en bijna een kwart van de prijs van de originele.
Past perfect.

photo 580563

Allemaal weer hartelijk dank voor de opbouwende kritiek, en nogmaals dank cire430 voor die gespen. Je ziet dat ze een goede plek hebben gevonden.
Door de kritische blikken zit nu ook de olieleiding bovenlangs op de goede plaats.

Het model is zo dicht mogelijk bij het origineel gekomen. Helemaal zeker weet je het nooit, ondanks al die referentie foto's. Die zijn vaak afkomstig van gerestaureerde auto's en vaak redelijk recent.
De kit zelf is geënt op het gerestaureerde wrak wat nog bij Lotus stond. Chassis 5, en dan aangepast naar chassis 7 zoals Emerson Fitipaldi hem reed.
Levert hier en daar wat discussie op, maar het hoort allemaal bij de hobby.

Voor mezelf is het in elk geval tot op heden het pronkstuk van mijn bouwsels.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: wo 17 mei, 2023 20:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4398
Woonplaats: Aartselaar
he manneke ( kameraad ) hoe knap is dat hier nu niet
ne dikke proficiat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: do 18 mei, 2023 9:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Wat heb je er in 3 en 'n halve maand een top model van weten te maken. Ik denk dat je met deze bouw voor andere bouwers de nodige inspiratie en motivatie hebt weten op te wekken.
Wel zou ik nog eens kijken naar een paar toch opvallende details zoals de spiegels die nog een gietnaad laten zien. Mogelijk zou je de tankdop nog wat verder kunnen detailleren door bv. de naden te vullen met Tamiya panel line accent color. Er zijn ook mooie aftermarket exemplaren te vinden.

photo 580585

photo 580584

De dikke plastic exemplaren zijn origineel Pocher, de foto-ets van Autograph (met messing boutjes) en de grotere van Tremonia.
Door ze zwart te spuiten en vervolgens weer schoon te schuren en polijsten blijft de verf alleen in de lager gelegen delen zichtbaar.

Mooie vitrine box van Ixo overigens, wist niet dat zij deze leverden. Over de kleur van de bodemplaat zullen we het maar niet hebben. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: do 18 mei, 2023 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Bedankt cire430,

Je hebt gelijk met die gietnaad. Die heb ik pas gezien op die foto’s die ik plaatste. Die had ik niet gezien op ware grootte, wellicht door mijn al wat oudere ogen.
Die bodemplaat klopt helemaal. Het lijkt wel grondverf. Die ga ik nog spuiten, alleen ik ben er nog niet uit welke kleur het moet worden. Spiegel is ook nog een optie wegens de details aan de onderkant, met name achter, die nu minder zichtbaar zijn.
Daarom zit het typeplaatje op de bodemplaat nu nog met wat dubbelzijdig tape vast.
Maar het plexiglas van die Ixo display is heel helder, en zit met een heel fraai interlocking systeem in elkaar.
Bij autograph is momenteel heel veel niet in voorraad. Weet jij nog andere webstores voor dit soort zaken.
En staan die gasten weleens op beurzen of zo. Ik heb ze in elk geval nooit gezien op de mij bekende beurzen.
Ik denk overigens dat ik nu eerst weer eens een vertrouwde Tameo ga bouwen.

Ik heb nog een WRC versie, super detail, versie met meer dan 300 onderdelen van een Ferrari van Niki Lauda liggen, die me met enige regelmaat zachtjes roept; “ Wanneer bouw je mij nu eindelijke eens?”.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: do 18 mei, 2023 22:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1008
Scale details in de USA heeft mogelijk nog losse foto-ets tankdoppen ala Autograph in het assortiment. De Autograph en Tremonia exemplaren maken deel uit van een uitgebreide foto-ets plaat. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Pocher Lotus 72D 1/8
BerichtGeplaatst: vr 19 mei, 2023 10:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Heel mooi geworden.

Ik zie dat je oog en liefde hebt voor het detail net zoals ik en veel andere bouwers en dat zie je in het eind resultaat.

Al met al heb je het nog best wel snel gedaan vindt ik.

Wat ik ook heel goed vindt is dat je er toch voor gekozen hebt om delen afneembaar te maken zodat de onderliggende details toch nog te zien zijn.
Het zou echt zonde zijn als alles wat je in een model verbouwt naderhand niet meer zichtbaar zou zijn, ik maak niet voor niets meestal een cutaway
op belangrijke plekken op mijn model zodat details zichtbaar zijn/blijven.

Ik ben benieuwd naar je volgende model, volgen doe ik altijd.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement