Een vroege update. De laatste van dit project. Na een eindspurt staat de Lotus in z'n case op een prominente plaats in de kamer. En het moet gezegd; hij eist de aandacht behoorlijk op.
Eerst de laatste vorderingen van de bouw nog even.
De tankvul dop geverfd in de metaal kleur van de referentie foto's.
De brandblusser voorzien van een aluminium strip, en de twee losse uitgangen voorzien van slangen, zodat de brandblusser niet leegspuit in de neus van de wagen bij brand.
De veertjes voor de luchthapper aangebracht.
De achtervleugel. Een complexe constructie. Komt vooral omdat ie echt verstelbaar is. Gaat waarschijnlijk nooit meer versteld worden.
De metalen bovenzijde op de plek.
De laatste delen van de verf ontdaan.
De sprues uit het cockpitraam gehaald. Ging gelukkig zonder ongelukken.
En toen ging het snel. Hieronder een aantal foto's van het eindresultaat die voor zichzelf spreken.
Ik heb onderweg de volgende mods uitgevoerd ten opzichte van de bouw uit de doos.
-alle metalen delen waar dit mogelijk was van de verf ontdaan en gepolijst.
-een aantal metalen delen een zuurbehandeling gegeven om tot de goede kleur te komen. Kleppendeksel en versnellingsbak.
-de zichtbare kruiskop schroeven vervangen door inbus of zeskanten.
-dummy moeren geplaatst bij het uitlaatspruitstuk. (Nu de auto in de display staat, niets meer van te zien.)
-dummy moeren op de versnellingsbak geplaatst. (Die zie je gelukkig nog wel).
-de remschijven geschuurd, en voorzien van roest in de ventilatiegaten.
-plastic gespen bij de gordels vervangen door metaal.
-materiaal voor de riemen zelf vervangen door beter gelijkend lint.
-dashboard voorzijde voorzien van extra schakelaar, typeplaatje voorzien van klinknagels, schakelaars geverfd.
-dashboard achterzijde voorzien van bedrading,klokken voorzien van klinknagels, messing en aluminium buis, aluminium strips en dummy moeren.
-bedrading door laten lopen naar achteren.
-verschillende connectoren alsnog op kleur gebracht.
-pedalenbak naar de juiste kleur gebracht.
-ontstekingsvolgorde aangepast conform de echte motor.
-koelingssensor en bedrading toegevoegd.
-sensor aan oliekoeler toegevoegd en bedraad.
-zwarte rubber bedrading vervangen door bedrading conform referentiefoto's.
-messing aansluiting voor aarde draad naar de versnellingsbak.
-steun van olieleiding naar versnellingsbak gemaakt.
-gevlochten draad gevuld met zilverdraad om knikken te voorkomen.
-steunen van de koelbuis achter verwijderd.
-meegegoten slangklemmen verwijderd en vervangen door FE exemplaren.
-meegegoten stukken slang op de koelbuis vervangen door krimpkous.
-bedrading naar de dynamo en startaansluiting achter aangebracht.
-luchthapper voorzien van aansluitstukken en veren.
-uitlaatsteunen voorzien van veren.
Zo bij elkaar nog wel aardig wat. Welnu, dat leidt dan tot het volgende resultaat.
Nog een paar binnen.
En dan nu echt de allerlaatste. In de display. Komt van Ixo, en bijna een kwart van de prijs van de originele.
Past perfect.
Allemaal weer hartelijk dank voor de opbouwende kritiek, en nogmaals dank cire430 voor die gespen. Je ziet dat ze een goede plek hebben gevonden.
Door de kritische blikken zit nu ook de olieleiding bovenlangs op de goede plaats.
Het model is zo dicht mogelijk bij het origineel gekomen. Helemaal zeker weet je het nooit, ondanks al die referentie foto's. Die zijn vaak afkomstig van gerestaureerde auto's en vaak redelijk recent.
De kit zelf is geënt op het gerestaureerde wrak wat nog bij Lotus stond. Chassis 5, en dan aangepast naar chassis 7 zoals Emerson Fitipaldi hem reed.
Levert hier en daar wat discussie op, maar het hoort allemaal bij de hobby.
Voor mezelf is het in elk geval tot op heden het pronkstuk van mijn bouwsels.