Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 jan, 2023 2:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Na een wat mindere bouw van een Bentley Blower kwam precies op tijd deze kit van de Bugatti Type 35 B uit … nieuwe kit, geen oude Proctor, new moulds. Zo nieuw dat er nog geen bouwverslagen van zijn, wel van een andere kit van Model Factory Hiro - maar da’s een wat andere prijsklasse :D

Niet het ‘mooiste’ model misschien uit de inmiddels mooie serie van Italeri (ik heb de Fiat Mefistofele en de Alfa Romeo 8c 2300 gebouwd), maar qua palmares één van de meest indrukwekkende auto’s uit die tijd. Tussen 1924 en 1930 wonnen ze vaak en veel in allerlei races (meer dan 1000!).
En hoewel ik niet op TV in huilen zal uitbarsten ‘omdat ik een Bugatti wil’ :D is dit onsterfelijke automerk een mooie aanvulling op de Fiat, Alfa, en Bentley.

Bron: Wikipedia

De Bugatti Type 35 was een auto van Bugatti uit 1924. De auto was bedoeld als een raceauto en was ook de auto waar Bugatti bekend mee werd. De auto had een 2.0 Liter 8-cilinder-in-één-lijn motor, met drie kleppen per cilinder.
De auto haalde 6000 tpm en leverde 90 pk. Er was ook een snellere versie, de Type 35C met 128 pk.
De normale versie was de Type 35A en later kwam er versies met een nieuwe motor, de 2.3 Liter motor. Die versies waren de 35B en de 35T, waarvan de 35T de zeldzaamste was.
De auto was een zeer succesvolle auto in races. De auto won onder andere 5 keer op rij (1925-1929) de Targa Florio op Sicilië en in 1929 won de auto de Grand Prix van Monaco.

Er zijn er best een aantal bewaard gebleven en een vermogen waard. Dus ook veel foto’s van gerestaureerde, nagebouwde en nog vrijwel ‘originele’ exemplaren.

photo 572315

De doos en inhoud zijn vergelijkbaar met de andere kits uit deze serie. Helaas geen mooi opbergdoosje meer voor meegeleverde schroefjes, slangetjes, PE e.d. - dat zit nu in losse zakjes. Eerlijk gezegd heb ik daar bij de voorgaande modellen weinig van gebruikt, het is het allemaal net niet en in een auto zitten geen schroeven - die vervang ik door bouten / moeren / popnagels e.d. van Micro Schroeven.

De moulds zien er goed uit, vrijwel geen flash, wel de normale gietnaden en kleine sinkholes. Veel verchroomd helaas, ook onderdelen die eigenlijk aluminium zijn - ik hoop dat ik dit er met ovenreiniger / bleek verwijderd krijg (bij de laatste modellen niet :oops: ).
De beschrijving is a la Italeri - het werkt, maar hoogstaand is het niet. Uit de doos zijn twee modellen te maken, de winnaar van Le Mans in 1929 in British Racing Green en de nummer 2 van 1930 in Frans Blauw. Daarop ontbreken de riemen voor bevestiging reservewiel.

photo 572313

Ik weet niet wat jullie doen als je een nieuw model aan gaat pakken … mijn ritueel is het opruimen van de man cave, stofzuiger erdoor, sopje erover, alles netjes opruimen en met een maagdelijk werkblad beginnen :D

photo 572314

Een eerste begin, het uitleggen van het chassis. Ik denk dat ik mijn ‘bouwframe’ iets in moet korten, een kleinere auto duidelijk dan de mefistofele en de Bentley :D

photo 572316

Ik kijk het even aan, ga voor de lichtblauwe variant, met open motorkap als de detaillering van de motor me bevalt. En ik wil deze een ‘gebruikte’ uitstraling geven - beetje einde van de race, dat idee.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Laatst bijgewerkt door Silmaril op vr 04 aug, 2023 19:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jan, 2023 9:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Ik heb hem ook liggen voor ooit te bouwen met dezelfde ideeën :)

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jan, 2023 10:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4398
Woonplaats: Aartselaar
beste Ruud wel ik vind het tof dat je alles eerst opkuist , ik ben al blij met een proper werkblad , ik ben iemand die niks maar dan ook niks kan wegdoen kan je je voorstellen he
Het zal een prachtige bouw worden ik ga me zeker in een lekkere fauteuil slijten om dit te volgen , heb Bugatti al van kinds af een knappe race auto gevonden en altijd hebben mij die wielen mijn aandacht gehad omdat dieanders zijn dande spaakwielenn
Succes maat
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jan, 2023 10:07 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Ik heb zojuist de Fiat 500 weer op de tafel gelegd.
Maar ben nog opzoek naar bescherming voor de muur en tafelblad.
Ik ga deze zeker weer bezien.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jan, 2023 12:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
tankard schreef:
Maar ben nog opzoek naar bescherming voor de muur en tafelblad.
.


Het spuiten doe ik in een ander hoekje (ivm afzuiging door het raam) in zo’n kleine spuitcabine. Het werkblad: ik heb een paar grote stukken karton, daar wikkel ik keukenpapier omheen en daar leg ik de snijmatten op. Iedere keer als ik opruim een nieuw laagje keukenpapier en een ‘nieuwe’ oude handdoek :D

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 jan, 2023 10:01 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Nog een big scale... :shock: die zijn populair momenteel.
Maar ook dit model is weer een bijzondere. Even geen voor de hand liggende VW of Japanner.

Ik ben weer bij hier op het forum en wacht de vorderingen af... nu zelf ook maar weer eens wat gaan bouwen.

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2023 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Voor de mensen die overwegen deze kit te kopen, maar de verhalen van de ex-Protar modellen in het achterhoofd hebben :D : doen!

Dit zijn overduidelijk echt 100% nieuwe moulds. Pasvorm is prima, evenals de detaillering.
Goed te zien bij de onderdelen van het motorblok. Bout/moer verbindingen zien er ook zo uit, geen ‘vage blob’.
Moest ik bij de Fiat het chassis in model ‘trekken’, bij deze kit past het allemaal prima en ligt het vrijwel direct in lijn.

photo 572480

Op het eerste gezicht dacht ik dat de meegeleverde banden niet correct waren, ze hebben een ver doorlopend en grof profiel, lijken ook wat te dik. Maar de referentiefoto’s laten overwegend juist deze banden zien.

Vraag aan medebrouwers :brouw: ik zou graag de borg-ijzerdraadjes op de een of andere manier aanbrengen, maar zie eerlijk gezegd geen manier om dat op schaal netjes te doen…. Iemand suggesties?
Als ik met boutjes / moertjes ga werken zijn die max 2mm breed, no way dat ik daar nog een gaatje in geboord krijg.
Werken met popnageltjes, ietsje uit laten steken, draadje in lusje erachter en dan aandrukken? Zie ik niet zitten omdat het als laatste moet gebeuren, na aflakken.

Dit is wat ik bedoel:

photo 572486

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan, 2023 23:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
In 2 mm krijg je toch wel een gat geboord? Gaat het om kunststof of metalen moeren?
0,3 of zelfs 0,4 mm boor zou moeten lukken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2023 1:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Schummie schreef:
In 2 mm krijg je toch wel een gat geboord? Gaat het om kunststof of metalen moeren?
0,3 of zelfs 0,4 mm boor zou moeten lukken.


De kop in doorsnee is 2 mm, de ‘dikte’ waar dan het gaatje in zou moeten komen 1 mm denk ik. Dat gaat mij niet lukken :D

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2023 2:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Hallo Ruud,

Als scratchbouwer heb ik ook over je probleem nagedacht.
Maar eerst heb ik even gekeken waar we het over hebben.
Die verbindingen met ijzerdraad er door heen zijn geen moeren.
Zou ook niet logisch zijn, waarom al die moeren op zo'n onhandige manier " verzegelen" tegen loskomen, dat kan op een makkelijkere manier, namelijk een borgmoer met splitpen.

Nee, dit zijn gladde pennen die in het chassis zitten gedraaid met aan het uiteinde (buitenzijde) een gaatje. Wanneer het bodypaneel erover wordt geplaatst gaat er een metalen ring overheen en die worden dan allemaal gezegeld met dat stuk ijzer draad.

En dan een oplossing. Voor de pennen zou je kleine dunne naalden kunnen gebruiken, die zijn maar 0,5mm dik, daar kun je dun ijzerdraad of vissnoer doorheen rijgen en het metalen ringetje kun je een stukje messing buis voor gebruiken.

Zoiets zou ik maken op deze schaal, hoop dat je er iets mee kunt.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 106 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement