Na een wat mindere bouw van een Bentley Blower kwam precies op tijd deze kit van de Bugatti Type 35 B uit … nieuwe kit, geen oude Proctor, new moulds. Zo nieuw dat er nog geen bouwverslagen van zijn, wel van een andere kit van Model Factory Hiro - maar da’s een wat andere prijsklasse
Niet het ‘mooiste’ model misschien uit de inmiddels mooie serie van Italeri (ik heb de Fiat Mefistofele en de Alfa Romeo 8c 2300 gebouwd), maar qua palmares één van de meest indrukwekkende auto’s uit die tijd. Tussen 1924 en 1930 wonnen ze vaak en veel in allerlei races (meer dan 1000!).
En hoewel ik niet op TV in huilen zal uitbarsten ‘omdat ik een Bugatti wil’
is dit onsterfelijke automerk een mooie aanvulling op de Fiat, Alfa, en Bentley.
Bron: WikipediaDe Bugatti Type 35 was een auto van Bugatti uit 1924. De auto was bedoeld als een raceauto en was ook de auto waar Bugatti bekend mee werd. De auto had een 2.0 Liter 8-cilinder-in-één-lijn motor, met drie kleppen per cilinder.
De auto haalde 6000 tpm en leverde 90 pk. Er was ook een snellere versie, de Type 35C met 128 pk.
De normale versie was de Type 35A en later kwam er versies met een nieuwe motor, de 2.3 Liter motor. Die versies waren de 35B en de 35T, waarvan de 35T de zeldzaamste was.
De auto was een zeer succesvolle auto in races. De auto won onder andere 5 keer op rij (1925-1929) de Targa Florio op Sicilië en in 1929 won de auto de Grand Prix van Monaco.
Er zijn er best een aantal bewaard gebleven en een vermogen waard. Dus ook veel foto’s van gerestaureerde, nagebouwde en nog vrijwel ‘originele’ exemplaren.
De doos en inhoud zijn vergelijkbaar met de andere kits uit deze serie. Helaas geen mooi opbergdoosje meer voor meegeleverde schroefjes, slangetjes, PE e.d. - dat zit nu in losse zakjes. Eerlijk gezegd heb ik daar bij de voorgaande modellen weinig van gebruikt, het is het allemaal net niet en in een auto zitten geen schroeven - die vervang ik door bouten / moeren / popnagels e.d. van Micro Schroeven.
De moulds zien er goed uit, vrijwel geen flash, wel de normale gietnaden en kleine sinkholes. Veel verchroomd helaas, ook onderdelen die eigenlijk aluminium zijn - ik hoop dat ik dit er met ovenreiniger / bleek verwijderd krijg (bij de laatste modellen niet
).
De beschrijving is a la Italeri - het werkt, maar hoogstaand is het niet. Uit de doos zijn twee modellen te maken, de winnaar van Le Mans in 1929 in British Racing Green en de nummer 2 van 1930 in Frans Blauw. Daarop ontbreken de riemen voor bevestiging reservewiel.
Ik weet niet wat jullie doen als je een nieuw model aan gaat pakken … mijn ritueel is het opruimen van de man cave, stofzuiger erdoor, sopje erover, alles netjes opruimen en met een maagdelijk werkblad beginnen
Een eerste begin, het uitleggen van het chassis. Ik denk dat ik mijn ‘bouwframe’ iets in moet korten, een kleinere auto duidelijk dan de mefistofele en de Bentley
Ik kijk het even aan, ga voor de lichtblauwe variant, met open motorkap als de detaillering van de motor me bevalt. En ik wil deze een ‘gebruikte’ uitstraling geven - beetje einde van de race, dat idee.