Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 22:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 27 aug, 2021 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Tsjonge, wat een werk steek je hier in.
Maar het resultaat is prachtig.
Ik volg met bewondering.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug, 2021 1:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Weer tijd voor een update.

Dit nog ruwe witmetaal deel zal later de tank worden.

photo 542924


En de eerste bewerking van het bovenste deel van de body.


photo 542926



Afgewisseld met het samenbouwen en proberen te verbeteren van details.
Hieronder de delen van de dempers en veren van de achterwielophanging.


photo 542927


De veren heb ik de zuurbehandeling laten ondergaan, waarna ik ze gepolijst heb. De veren zijn nu wat donkerder geworden waardoor ze wat beter contrasteren. Met spuiten krijg ik dat niet zo strak.


photo 542928


Dan had ik nog wat geëxperimenteerd om de doppen van de cellen van de accu te kunnen spuiten.
Eerst een mal met een gat gemaakt wat over die doppen past.


photo 542925


Dat werkte niet, tenzij ik elke dop apart zou spuiten, en daarna de zaak zou laten drogen.


Dus maar eens precies gaan meten, en een mal gemaakt voor alle doppen tegelijk.


photo 542929


Met dit als uiteindelijk resultaat voor de bovenzijde van de accu.


photo 542930


En geplaatst op de accu die vervolgens voorzien is van een decal.



photo 542932


De luchthappers voor de achterremmen zijn massief. Om toch iets van een effect van openheid te verkrijgen heb ik de luchthappers voorzien van zwarte decal strookjes.


photo 542931


Het motorblok voorzien van de verdeler, oliefilter en de ontsteking. De draad van de verdeler naar de ontsteking was voorzien als een soort zwarte slang. Die was veel te dik. Dat is waarschijnlijk gedaan om die slang over de punt van de spoel te kunnen schuiven. Ik heb daar een millimeter van gebruikt, waarna ik er een rode draad in heb bevestigd. Zo is ie veel beter wat proportie betreft, en kun je die draad onderscheiden van de 12 bougie kabels.


photo 542933



photo 542935


Kleine delen van die slang heb ik vervolgens gebruikt om in de bougie gaten te plaatsen. De bougie draden kan ik daar vervolgens in plaatsen. Zo worden de bougie kappen een beetje nagebootst. En anders vallen die bougie draden in veel te grote gaten.
Hieronder is een deel al gedaan.


photo 542938


Verder met het aanpassen van de verdeler van de injectie. De pinnen waarop de slangen moeten komen zijn te groot. Dat kan worden opgelost door de slangen in te snijden, en ze vervolgens op de pinnen te lijmen.
Hoewel het meer werk is, heb ik toch gekozen om elk van die pinnen af te vijlen tot de juiste omvang.
Hieronder is te zien wat ik bedoel.
Op de rechter verdeler zijn de pinnen nog niet aangepast.


photo 542934


En dit is dan het eindresultaat. In totaal 3 van deze delen moet je maken om de 12 slangen voor de 12 cilinders aan te bevestigen.


photo 542936


Zie hier de 12 bougie kabels en de 12 benzineleidingen. Een hele spaghetti bij elkaar.


photo 542937


Na veel passen en meten ben ik uiteindelijk tot een resultaat gekomen wat er nog een beetje gestructureerd uit ziet. Ook de accu geplaatst. Als een kleine mod heb ik nog een beugel over de accu gezet. De kit voorziet daar niet in, maar bij de echte auto zit ie er wel. Ook weer gemaakt van de zelfklevende alu-tape van de bouwmarkt.
Nog 6 bougiekabels te gaan.


photo 542939


En van de zijkant met de bougie kabels geplaatst.


photo 542940


Het blok is nog niet gereed. Nu moeten de inlaatkelken nog netjes in het gelid geplaatst worden.
Maar dat is voor de volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug, 2021 9:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Dat wordt een mega gedetailleerd motorblok, erg knappe vorderingen voor elkaar gekregen.
Heb je de naca ducts op de body zelf moeten openen of is dit al voor je gedaan? :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug, 2021 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Prachtig!! Mooie details, veel werk maar de moeite waard :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug, 2021 10:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire 430,

Die naca ducts waren in principe al open voorzien. Wel is het nogal wat werk om ze goed strak te krijgen.
In deze grote schaal is heel veel mogelijk. Het komt erop neer hoeveel tijd je erin wil steken.
Maar het is ook gewoon leuk om te experimenteren met materialen en technieken.
De stoel bijvoorbeeld wil ik proberen te bekleden met stof in plaats van te spuiten in mat zwart.
MHF heeft daarvoor een heel mooi materiaal wat er echt als suede uitziet met een zelfklevende rug.
Met als die bochten in de stoel lastig aan te brengen, maar ik wil eens proberen wat het resultaat gaat zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 aug, 2021 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Mag het graag zien maar niet bouwen :lol: maar ziet er mooi gedetailleerd uit. Misschien een idee wat nog uit te voeren is, die transparante slangen waarvan ik aanneem dat ze hol kan misschien een transparant oranje/geel kleurtje doorheen laten lopen voor het idee van benzine in de leiding. Ik neem aan dat het benzine leidingen zijn.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 sep, 2021 0:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Nog even een update tussendoor. Vanaf morgen gaat het er even niet van komen wegens de 1:1 modellen op Zandvoort.

Weer verder met het motorblok.

De inlaatkelken moeten per stuk geplaatst worden. Hier en daar moeste de zaak nog wat opgeboord worden om ze mooi op gelijke hoogte en in het gelid te krijgen.


photo 543239



Daarna moet er op elke kelk een rooster geplaatst worden. Die zijn al goudkleurig voorzien vanuit de kit.



photo 543240



En het eindresultaat.



photo 543241



Daarna begonnen met het samenbouwen van de versnellingsbak.



photo 543242



De luchthappers met de remschijven heb ik hier nog beweeglijk gelaten. Dat heb ik gedaan zodat ik later de body kan laten aansluiten en uitlijnen. In die body zijn uitsparingen voorzien waar die luchthappers in uitkomen. Als ik het heb laten aansluiten worden de schijven vastgelijmd op de aandrijfas.



photo 543243



De versnellingsbak aan de motor geplaatst.



photo 543244



Vervolgens ben ik een eeuwigheid bezig geweest om de achterwielophanging goed geplaatst te krijgen. Ik kreeg dat niet goed voor elkaar. Op Internet veel van deze modellen bekeken, en het bleek inderdaad dat mijn kit een eerste versie is geweest uit de begintijd. Die waren berucht om de slecht passende achterwiel en voorwielophangingen. Inmiddels is dat probleem er niet meer.
In deze eerste foto zie je een gelijke versie als mijn kit, van de hand van een zeer ervaren bouwer. Je moet de zaak in een soort compromis buigen zonder dat je het er te krom uit laat zien.
En dan nog blijkt dan achteraf vaak dat de achterwielen de grond niet meer raken.

De foto van Internet.


photo 543238


Waarna ik mij toch tevreden heb gesteld met mijn pogingen.


photo 543246


Inmiddels zijn juist vandaag de reserve decals aangekomen uit Japan, na veel mislukte communicatiepogingen.
Maar wees eerlijk; als je daar onderstaand handgeschreven briefje met een gevouwen vogel bij krijgt van mevrouw Hiro zelf, dan maakt dat toch alles weer goed.


photo 543248


Die decals zijn van een recentere versie, en nogal wat beter. Zo heb ik de tekst op de spoel van de ontsteking die niet te zien was vervangen door een recentere.
Er zitten ook decals bij van de typeplaatjes die bijvoorbeeld ook op de versnellingsbak zat.



photo 543245



Kortom, de motor met bak en achterwielophanging zijn gereed. Verder met de rest van het model. Er staat me nog een hele uitdaging te wachten met de voorwielophanging heb ik begrepen. Ik probeer dus dit eerste 1:20 model gewoon maar zo strak mogelijk te krijgen zonder al teveel extra details toe te voegen.
De kits van Hiro zijn inmiddels enorm verbeterd en nog veel verder gedetailleerd. Dus ik bouw er nog wel eens een andere versie van de recentere serie.
Maar goed, eerst maar eens proberen deze zo goed mogelijk af te krijgen. Ik wil geen ruzie met mevrouw Hiro herself.
Bij die decals is ook nog een nieuw cockpitraam gekomen.

Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 sep, 2021 8:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Motor/versnellingsbak op zich is al een juweeltje om te aanschouwen. Knap gedaan zeker gezien de lastig te plaatsen achterwiel ophanging. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 sep, 2021 9:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4398
Woonplaats: Aartselaar
knap werk maar dat zijn we stilletjes aan wel gewoon van u
Maar het blijft toch altijd de moeite waard om te volgen
Zalig
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 sep, 2021 10:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Zeker mooi werk alleen zo jammer dat je niets met de tip heb gedaan heb om het net iets meer karakter te geven en ook wel jammer dat er geen reactie op kwam zonde van mijn tijd dus hou het voortaan wel bij de Oh en AHHHH.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement