Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 6:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2021 9:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Mogelijk kan je wat verbetering krijgen door de letters 0 en D en evt de R met een minuskuul boortje (0,3 of 0,4mm) "open"te boren om vervolgens de geboorde putjes met zwart weer in te kleuren. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2021 2:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Tijd voor een update.
Omdat de body wit gespoten moet worden, de delen eerst in de witte primer gezet.
Om alles goed wit te krijgen waren er behoorlijk wat laagjes nodig.

Eerst maar de bougiekabels in de verdeler gestoken. De kabels horen eigenlijk zwart te zijn. Maar omdat de klepdeksels mat zwart zijn, zouden de kabels volledig wegvallen.
Daarom toch maar en kleine dichterlijke vrijheid veroorloofd, en de gele kabels geprobeerd.

photo 530138


En zo ziet dat er dan uit na de montage.


photo 530139


Verder met heel dunne FE delen die als radiator aangebracht moeten worden. De vlekken die je in het midden ziet komen van de wax pen waarmee ik ze aan heb gebracht. Die worden nog verwijderd.


photo 530140



photo 530141



De beide brandblussers aangebracht. Tevens een deel van de gordels. De sluitingen zijn aparte FE delen. Als je ademt blaas je die al weg, zo dun zijn ze.



photo 530142



De schakelaar om de stroom uit te kunnen schakelen moet in een klein blokje worden geplaatst, wat later weer op de aluminium plaat achter de cockpit moet komen.



photo 530147



Samen met wat gepolijste onderdelen. De aansluitpunten van de verschillende tanks en cilinders worden nog voorzien van transparant rood en blauw om de aansluitingen te simuleren.
Wellicht lukt het me om met draad de verschillende leidingen nog aan te leggen. De kit voorziet daar niet in, maar misschien is het nog de moeite van het proberen waard.



photo 530143



Daarna wat dilemma wat me behoorlijk wat tijd gekost heeft. De kit voorziet in gecompliceerde decals die in 1 keer aangebracht moeten worden.
Aanvankelijk wilde ik het rood gaan spuiten. Maar zelfs de goede kleur oranje rood van zero paints komt toch niet goed in de buurt van de perfecte kleur die Tameo heeft weten te bereiken met die decals.
Daarnaast mis je dan een rand, die met verf niet meer te maken is.

Maar de achtervleugel kreeg ik toch niet helemaal goed aangebracht. Door het vele gebruik van softeners is het bijna opgegaan in de onderliggende witte verf.
Daarom zou ik alles weer kaal moeten maken, waarbij het nog maar de vraag is of ik het dan wel goed krijg.
Uiteindelijk is er een aanvaardbaar resultaat overgebleven. Vooral aan de voorste rand van de vleugel is het toch niet helemaal perfect.
Wellicht weet de magische 2K van zero paints het nog iets verder te camoufleren.

Er worden Marlboro decals meegeleverd, zodat je de ongecensureerde versie kunt maken.


photo 530145


De voorzijde is gelukkig beter gelukt.


photo 530144



En tenslotte de grote decal over de hele bovenzijde. Gelukkig zonder scheuren gelukt. Je ziet hier aan de buitenzijde van de decals de gekleurde rand die ik bedoelde hiervoor.


photo 530146


Voorlopig nog wel even door met decallen. Daarna alles weer ontdoen van alle restanten van de softeners zodat de clearcoat daarna goed blijft zitten.


Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2021 20:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooie vorderingen!

Die gespen en dat rode hendeltje. klein :shock:

Vleugel vind ik er zeker acceptabel uit zien.
Het overige decal werk is puntgaaf te noemen. Alles supernetjes gecentreerd in het midden van de delen.

Knap hoor!

Succes! :brouw:
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2021 10:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Mooie vorderingen. Jammer van de achtervleugel. Kan je geen 2e setje decals achterhalen? (Arjan de Roos)
Wat je nog zou kunnen toevoegen zijn de "beugels" voor het vastzetten v/d brandblussers. Met dunne zwarte of zilveren decal streepjes zijn die goed te accentueren. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2021 11:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,
Die decal streepjes komen er nog op. In zilver, evenals de aansluiters op die flessen. Na het bevestigen van de body zie je er helaas weinig tot niets meer van.
Het lot wat wel meer detaillering op dit soort modellen betreft.
Wat die decal op de achtervleugel betreft; dit is al nummer 4.
Die decal is uit 1 stuk, en loopt van de bovenzijde van de vleugel door naar onderen. De voorkant van de vleugel loopt vanaf het midden naar de endplates terug. Dus weer een bocht.
En vervolgens is de vleugel ook nog eens niet overal even dik.
Ook het splitsen van de decal heb ik geprobeerd, maar dat leverde onaanvaardbare naden op.
De vierde poging was de beste, of minst slechte.
Eigenlijk zou spuiten het beste zijn geweest, maar dan krijg je teveel kleurverschil.
Uiteindelijk heb ik zelfs hittebehandeling gebruikt. Met een electrische verfbrander. Daardoor krimpt de decal, maar je hebt wel een risico dat de zaak smelt of breekt.
Dus het uiteindelijke resultaat is redelijk geworden. Dat zie je wel op een volgende foto.
Door de kleine schaal zijn er in feite te veel bochten en hoeken waardoor de decal weinig “vlees” heeft om al die uitrekking en krimp op een heel klein oppervlak aan te kunnen.
Op de zijkant van de body zit nog een uitstulping waar ook decals over vallen.
Ook daarvoor moest de verfbrander gebruikt worden.
Dan moet je ook nog eens proberen om de letters van “Marlboro” niet te vervormen.
Al met al de lastigste decal job voor mij tot nu toe.
En ik kan inmiddels echt wel een beetje decallen.
Maar goed, het lijkt toch allemaal nog redelijk goed te komen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2021 11:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Ben het met Odorf eens dat resultaat van achtervleugel alleszins acceptabel is en ik begrijp ook goed dat je je uiterste best doet om een perfect resultaat te krijgen. Dat heb je al vele malen bewezen. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2021 21:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@Cire 430,
Ziehier het bewijs dat je suggesties niet in het luchtledige verdwijnen. Het zijn inderdaad heel smalle zilveren decal strookjes geworden van 0,5 mm breed.

photo 530336


Hieronder de uitstulping waarover ik het eerder had. De witte randen die je ziet komen door de flits, evenals de randen aan de onderzijde.
De kleur is een decal, en daar komt dan weer een volgende laag decals overheen.
Alles wordt nu schoongemaakt met gedestilleerd water zodat de clearcoat straks goed op de decals komt.


photo 530332



photo 530334



photo 530333



photo 530335


Ik heb het niet aangedurfd om in deze kleine onderdelen nog te gaan boren om leidingen aan te leggen. Ik laat het bij wat kleuren van de aansluitingen.
Ik heb een proefstukje geboord in vergelijkbare vormen, en ik loop het risico dat in het streven tot nog meer details ik het omgekeerde bereik door de aangerichte schade.


photo 530337



Eerst weer verder met het decalwerk. Het plaatsen van smalle lange randen.


photo 530338



En nog weer wat dunnere randjes. Daarna de Marlboro logo's geplaatst.


photo 530339


En tot slot de relatief eenvoudig aan te brengen decals.


photo 530340



Verder met wat andere details in de montage.
Het dashboard met de instrumenten op de beugel gemonteerd.

photo 530341


De schakelpook op de stang geplaatst. Matzwarte houder, metalen stang, zilveren schakelpook met houtbruine kop.


photo 530343


En op het later te plaatsen zijpaneel.

photo 530344


De kit is voorzien van reeds op maat gemaakte metalen stangen van 0,4 mm tot 0,6 mm diameter.

Hier 1 op het voorste bulkhead.

photo 530342


Daar komen de verschillende vloeistofcilinders dan op.


photo 530345


Daar moet later deze beugel op gemonteerd worden, die inmiddels is voorzien van de accu.


photo 530346


Dat was het voor vandaag. De volgende keer is de body in de clearcoat gezet als alles volgens plan blijft verlopen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2021 23:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Decals zitten er perfect op en al je detailleringen zijn precies goed. Ik snap heel goed dat je bepaalde detailleringen niet meer doet omdat het op deze schaal mogelijk meer schade aanricht t.o.v. meerwaarde. De 1e foto in deze serie laat maar weer eens goed zien hoe klein deze kit is door te benoemen dat de banden rond de brandblusser slechts 0,5 mm zijn. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2021 23:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
De clearcoat is aangebracht en gehard. We kunnen nu beginnen met het samenbouwen van het model.

Hieronder de body en de vleugels als eindresultaat.

photo 530794



photo 530795



photo 530796



photo 530797



photo 530798



photo 530799



photo 530800



De bovendelen van de voorwielophanging en het stuurhuis gemonteerd.

photo 530801



Het onderste deel van de wielophanging voor.

photo 530802



Voorzien van de uprights met remschijven en remkoeler.

photo 530803



Het deel met de olietank, luchtfles en pomp achter de cockpit geplaatst. Tevens de body met het chassis/ bodemplaat verbonden.

photo 530804


De aluminium overkapping op de cockpit geplaatst. Tevens de stoel geplaatst. Die wilde ik eerst alvast op de bodemplaat lijmen omdat ik er dan nog goed bij kon.
Volgens de manual moest dat later. Gelukkig had ik even proef gepast. De stoel wordt breder naar boven toe, en kan alleen van boven geplaatst worden als de body al op het chassis zit.
Dus toch maar in de manual blijven kijken, ook al krijg ik langzaam wat meer ervaring met die Tameo kit.

photo 530805


De snelheid begint er een beetje in te komen. Al dat droog passen begint nu de vruchten af te werpen.

Tot de volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2021 23:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Ziet er super strak uit met de vernislak. Wat blinkt ie mooi. Wat ik wel een beetje vreemd vind "ogen", is het zitgedeelte/bodem van het stoeltje waarop de gordels liggen. Had je dat niet in de kleur van het ruggedeelte moeten zetten? :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement