De start van een nieuw project. De Pocher Lotus heeft me voldoende vertrouwen gegeven om mijn al lang in de kast liggende MFH Lotus 49 te gaan bouwen.
Ik ga voor de eerste van de 4 vroege versies die je met deze kit kunt bouwen. Een makkelijke keus, de première van deze wagen op Zandvoort in 1967 in de handen van Jim Clark.
Een tijd waar de wagens uitsluitend een heupgordeltje hadden, die meestal niet gebruikt werd. De coureurs zaten tussen 2 aluminiumtanks, die al bij een geringe crash openscheurden.
Dat brandgevaar was vaak de reden dat een coureur niet vast wilde zitten in zijn wagen, maar er liever uit geslingerd werd.
Dat laatste werd Jim Clark een paar jaar later fataal.
Ik heb de kit eens goed bekeken. Het ziet er heel goed uit, en er zit vrijwel alles bij om er een zeer gedetailleerd model van te maken.
Dit gaat hem worden.
De FE delen. Slechts 1 plaat moet het gaan doen. Maar heel veel delen die bij een kleine 1/43 Tameo in FE zijn gemaakt, zijn hier gewoon in witmetaal gegoten door de grote schaal.
Een aantal van die delen zijn echt verchroomd. Ziet er op het eerste gezicht heel aardig uit.
De kit voorziet in stof voor de heupgordel met een mooie schaal structuur. Ook leer is voorzien voor de stoel.
Dus hiervoor zijn al geen after market delen nodig.
Delen goed beschermd in een meegeleverde stevige plastic box.
Gedraaide velgen.
Rubber profiel banden.
Draad, slang, veertjes en gedraaide kleindelen.
De metalen cockpit. Niet aluminium gekleurd in de echte wagen, maar moet gespoten worden in light aircraft grey heb ik in middels gezien.
De resin body delen. Mooi gedetailleerd, maar wel wat werk nodig om de naden te verwijderen.
Cockpit raampjes voor de verschillende versies, en de metalen stangen.
De vier versies die je met deze kit kunt maken.
En dan veel, heel veel witmetaal delen.
En tot slot de decals. 1 vel. Dus geen fouten. Het geel is ook te spuiten. Ik ben daar nog niet helemaal uit. Ik krijg die randen nooit zo strak als goede decals.
Ik neig ernaar om eerst de decals te proberen. Later, heel veel later.
In basis is alles aanwezig om een mooi model te maken zonder nog iets te hoeven kopen. Ik voorzie weinig modificaties.
Hoogstens weer wat bedrading van de dashboard.
Tot de eerste update dan maar. Deze bouw zal wel even tijd nemen. In afwijking van de Pocher Lotus, moet hier alle spuitwerk weer zelf gedaan worden.