Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 7:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 211 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2024 18:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Hallo allemaal,

het is weer even tijd om te laten zien wat ik allemaal heb uit gespookt sinds de laatste update.
Voldoende fotos dus we gaan van start.

Tijdens het passen vd voorspoiler waar ik vorige keer mee geëindigd was kwam ik er achter dat het linker spatbord 1,5 mm verder uitstak t.o.v. de linker
dus die moest een stukje worden ingekort.

Eerst de rand van het spatbord verwijderd:

photo 596473

Met potlood de rand gemarkeerd dat "te veel" was:

photo 596475

En dat met gele tape strak geplakt:

photo 596474

Het overtollige randje weg geknipt en glad gevijld.

Vervolgens de verwijderde rand er weer terug op gelijmd.

De voorspoiler is nu ook zo goed als af, alle ontbrekende stukjes er in gelijmd en geplamuurd:

photo 596478

photo 596480

even passen voor de zekerheid:

photo 596479

De rand waar de motorkap op aansluit voor het raam- was het volgende gedeelte dat gescratched moest worden.
Dat is een stuk met veel ventilatie sleufjes erin:

Eerst de basis uit 1,0 mm dik styreen gesneden:

photo 596481

De sleufjes vervolgens gemaakt van 0,75x1,5 stukjes staf en er netjes op afstand tussen gelijmd:

photo 596482

photo 596483

photo 596489

De "motorkap" die ik uit de body heb gesneden wordt vervangen door een nieuw exemplaar van 0,5mm dik sytreen, de kap is niet overal
even dik , aan de buitenzijde (links en rechts) wordt deze wat dikker met 2 stukjes styreen van 0,7mm dik.

De gesneden onderdelen:

photo 596485

Even een proef passing:

photo 596484

De verdikkingen erop gelijmd:

photo 596487

Aan de onderzijde komen er twee roosters te zitten, die zitten er schuin in dus eerst die stukjes uitgesneden en aan de onderkant gelijmd:

photo 596488

photo 596490

photo 596491

De roosters zelf worden pas na het spuiten op de motorkap gelijmd omdat deze zwart moeten worden, daarom moest ik ze zo maken
dat ze op zichzelf een geheel zouden vormen.

Daarvoor heb ik van 0,5mm vierkant staf een frame in elkaar gelijmd dat net zo groot is als de openingen in de motorkap , 2 stuks dus.

In dat frame heb ik alle lamellen gelijmd, telkens met een afstands-blokje ertussen voor dezelfde tussen ruimte:

photo 596516

De lamellen op tape geplakt om ze gelijk te schuren:

photo 596505

photo 596515

photo 596517

Dan nog wat tussendoor projectjes als de lijm vd roosters nog aan het uitharden was.

Aan de rechterzijde van het chassis komt een olie koeler (radiator) te zitten, gemaakt van styreen en een stukje rooster van een keuken zeef:

photo 596512

photo 596513

photo 596514

Volgende dingetje was het koelvloeistof reservoir, dat had ik al gemaakt maar daar moest nog een steun voor worden gemaakt waarmee hij op
het chassis afgesteund:

photo 596501

photo 596518

En dan zit er ook nog een "olie overschot koeler" als ik dat zo mag noemen, daarin gaat de overtollige olie-lucht die ontstaat tijdens het afkoelen van
de olie.

Er zit een klein luchtfiltertje boven op waar de lucht ontsnapt, de olie verzameld zich in de tank en kan onderaan worden afgetapt.

photo 596503

photo 596502

photo 596504

En zoals jullie misschien ook al gelezen hebben in het topic van Schummi ben ik begonnen met het loodgieters werk, leidingen leggen.

Ik heb natuurlijk geen bouw handleiding bij mijn project zitten wanneer ik wat moet doen en hoe ik het moet doen.
Wat ik wel weet is dat voordat de motor erin gaat alle overige onderdelen in de motorruimte geplaatst moeten zijn want met geplaatste
motor kom ik nergens meer bij.

Ik hoop wel dat de motor straks nog past.........

Ben begonnen met het leggen van wat perslucht leidingen, die lopen vanaf de achterzijde vd auto (daar zit een externe lucht slang koppeling) naar de airjacks waarmee de auto opgekrikt kan worden voor service.

Aan de voorzijde zitten er twee airjacks en aan de achterzijde eentje, hieronder zie je die links voor:

photo 596495

Voor die drie aansluitingen heb ik 3d geprintte AN koppelingen op kleine ringetjes (afgesneden styreen buis) gelijmd die weer exact in de
airjacks passen.

photo 596493

Hieronder de 1e geplaatst en geschilderd met een kwastje (spuiten wil hier echt niet en je kunt op de foto iets geel door het zilver vd airjack
heen zien, met het blote oog is dat niet te zien)

photo 596494

De leidingen zijn gemaakt van zwart draad dat ik met de molotow chrome stift heb gekleurd:

photo 596497

photo 596498

De leidingen zelf zitten vast in een rubberen ring vastgezet met klemmen.
De rubbers heb ik gemaakt van krimpkous en de klemmen van een opengesneden bier blikje:

photo 596496

photo 596500

photo 596509

En zo volgden er nog meer leidingen, zowel in de motorruimte, onderzijde van de auto en het interieur:

photo 596508

photo 596506

photo 596510

photo 596511

photo 596519

photo 596520

En als laatst van deze update heb ik de pedalen en de oliereservoirs incl de meeste leidingen in het interieur geplaatst.

photo 596507

Het is niet allemaal in die volgorde gegaan, zoals gezegd ik heb geen bouw beschrijving en doe wat mij juist lijkt qua volgorde.

Ik zal nu ook eerst weer een aantal onderdelen moeten gaan spuiten omdat die in de motorruimte geplaatst moeten worden omdat
er ook leidingen naar toe lopen.

Das voor de volgende update.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2024 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Ik blijf met open mond en sprakeloos kijken naar wat jij in elkaar scratcht.

Zien dat het kán zal niet alleen mij overtuigen om dat zelf te proberen als het nodig is.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2024 13:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Laat ik maar zeggen dat ik zwaar onder de indruk ben. Het ziet er fantastisch uit. Klein beetje groter en je kunt er een ralley mee rijden. Topwerk!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2024 14:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Mooi leidingwerk.
Top idee, die klemmen van aluminium uit een blikje.
Nog beter, die draden bewerkt met molotov. Altijd gedoe om goed gevlochten draad te krijgen op schaal.
Maar hier had ik nog nooit aan gedacht. Waar komt dat zwarte gevlochten draad vandaan?
Ga het gelijk proberen in mijn volgende model.

Gr. Eric (Schummie).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2024 20:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Hallo Eric.

Ik probeer eigenlijk zoveel mogelijk spullen en detail materiaal te vinden in winkels als de Action of de Wibra of hobby winkels.

De dikkere braided kabel onderaan het motorblok komt ook vd wibra maar soms is het te lastig om te vinden zeker omdat je ook
nog eens een diameter verschil wilt hebben tussen de verschillende soorten aansluitingen, een remleiding heeft nou eenmaal
een andere diameter dan een olie leiding of brandstofleiding.

Ik had er nu dan ook voor gekozen om wat braided line van Top Studio te bestellen in 0,8 - 1,0 en 1,5 mm dik, maar aangezien
die soms niet in zilver op voorraad zijn bestel ik dus gewoon de zwarte en maak ze zelf op kleur met de Molotow stift.

De 3 zwarte glanzende leidingen die in het interieur tegen de zijkant aan zitten is zwart metaaldraad van 1,2mm en die komt vd action,
heb ze ook nog in zilver en goud.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 maart, 2024 14:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4398
Woonplaats: Aartselaar
beste woorden schieten mij weer tekort , met momenten adembenemend knap en fantastisch gevonden met die draden
Nu zeker omdat het bij mij de modelbouw zo goed als stilligt door de vele zorgen die mijn vrouwke nodig heeft , komen er dan nog problemen met mijn Golf dat al een paar weken duren , krijg het niet gevonden dus weeral verder zoeken
Maar komen piepen en genieten hier gaat nog juist
Doe zo verder ongelooflijk knap werk
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 maart, 2024 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Peter, het is dat ik hem al een paar keer in het echt heb gezien en weet dat het een 1:10 schaalmodel is. Maar sommige detailfoto's geven het idee dat je met een 1:1 model bezig bent. Hoedje af zeg.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2024 2:58 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Wat ben ik toch een prutser als ik naar dit topic kijk. Onvoorstelbaar knap wat je hier toont. Je vindingrijkheid in materiaal keuze en kleurstelling is zeer inspirerend. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2024 8:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 apr, 2023 14:07 pm
Berichten: 106
Woonplaats: Kemzeke
cire430 schreef:
Wat ben ik toch een prutser als ik naar dit topic kijk. Onvoorstelbaar knap wat je hier toont. Je vindingrijkheid in materiaal keuze en kleurstelling is zeer inspirerend. :)


Ik denk dat we met veel zijn die dat vinden :brouw:

_________________
Bezig met: M48 AVLB Gepland: CP Dingo & LMV Afgerond: Bulldozer; PzKpfw IV ausf. G; KV-2


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 maart, 2024 18:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Bedankt voor jullie positieve reacties.

Dit forum is er toch wel uitermate geschikt voor om te laten zien wat je met vindingrijkheid en natuurlijk handigheid allemaal kunt maken.
En als een gevonden oplossing werkt voor mij dan deel ik dat graag met anderen.

De oplossing met het blikje bier was ook mijn 2e oplossing, in eerste instantie had ik het geprobeerd met stukjes Photo-etch materiaal maar daar
heb ik niet veel van en het bleek toch ook wel wat te stug en ook te verend.

Ik vindt voor sommige dingen ook niet altijd het wiel uit, zoeken op internet levert soms mooi resultaat op.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 211 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 49 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement