Hallo allemaal.
Om te beginnen wens ik iedereen prettige kerst- en modelbouwdagen toe.
Wederom veel fotos voor deze update en die begin ik met wat werkzaamheden die ik in Hardegaryp op de modelbouwdag daar heb verricht.
Ik heb daar de loopwielen voor het motorblokje gemaakt, dus krukas wiel, aandruk wielen en olie pomp wiel.
De olie pomp had ik nog niet gemaakt dus de voorzijde vd motor (is een los gedeelte) komt er zo uit te zien:
Het is nu al weer een paar weken verder en heb nu de olie pomp gescratched.
Het is een ovale buis vorm met details erop dus heb een stukje 8mm buis wat platgedrukt en daarna aan boven en onderzijde vlak geschuurd.
Daarop weer nieuwe "platte" stukjes gelijmd.
Hier een foto van het echte ding maar niet exact dezelfde als op deze auto:
En de plastic variant: dit is de kopse kant:
En hier schuin van voren:
Onderzijde met 5 aansluitingen (gaatjes van 0,8 mm op dit moment)
De bevestigings-beugel heb ik daaraan gemonteerd door in de oliepomp een gleuf te vijlen.
Vervolgens nog een stukje aan de voorzijde erop gemaakt waarna het loopwiel er ook op kon (wel demonteerbaar voor het spuiten)
Voor het spanwiel dat er voor zorgt dat de riem naar de oliepomp strak blijft staan heb ik ook een steuntje gemaakt zodat ook deze op de voorzijde
vd motor geplaatst kon worden.
Dat ziet er samen met de dynamo en de rest nu zo uit:
Het meeste zit er nu aan de voorzijde op (tandriem en multi-riem missen nog, en straks natuurlijk ook nog de overige leidingen voor brandstof, koelvloeistof en olie)
Dan ga ik naar het volgende stukje van deze update en dat zijn de uitlaten.
2 stuks bijna gelijk aan elkaar, de einddempers wel in ieder geval.
De dempers en pijpen van deze auto , lekker gemakkelijk gemaakt zo open op de grond:
Daar eerst maar eens een tekening van gemaakt:
Achteraf bleek deze nog te groot te worden ook dus dit was een goede oefening.
Om de schuine cilindrische stukken te maken kun je dat uitrekenen wanneer je de lengte hebt en de beide diameters (in en uitgang)
Dat kan ik laten zien met volgende tekening:
De bovenste helft is de kort schuine cilinder en de onderste de lange schuine cilinder.
De schuine zijde is de straal van een cirkel die je kunt gebruiken om een rondje uit styreen te snijden:
De schuine lengte vd cilinder kun je vervolgens vanaf de buitenkant vd cirkel naar het midden aftekenen, daar moet weer een stuk cirkel weg gesneden worden:
Wanneer je de cirkel nu netjes doorsnijd op 1 of 2 plekken (afhankelijk wat de diameter vd cilinder moet worden) kun je deze nu netjes "oprollen" precies
zoals je vroeger misschien papieren pijltjes voor een pluimbuis maakte:
Voor het rechte gedeelte heb ik gebruik gemaakt van een stukje pvc buis, bijna juiste diameter dus die heb ik wat dikker gemaakt door er een laagje 0,3mm
styreen omheen te lijmen:
Deze netjes op de juiste maat afzagen, 2 uitlaten, 2 buisjes:
Dat alles netjes tegen elkaar gelijmd:
En dan tot de conclusie komen dat ze toch te dik/groot zijn uitgevallen, dus alles nog een keer over:
En dan zijn dit de juiste uitlaten geworden:
Dan gaan we even verder met de uitlaat aan de voorzijde van de auto.
Het 4 in 1 verloop-stuk had ik al gemaakt, nu was het tijd voor de spruitstukken.
Ook daar een mooie voorbeeld foto van:
Omdat het onmogelijk was om deze te maken op het model zelf heb ik daarvoor een mal gemaakt dat de zijkant van het motorblok moet voorstellen
en daaronder aan de zijkant de plek waar de 4 uitlaatpijpen op het 4 in 1 stuk moeten aansluiten:
Het spruitstuk zit met met een op de pijpen gelaste beugel op het motorblok gemonteerd, deze van een stukje 0,5mm dik stukje styreen gemaakt, dat stukje zag je al op de mal zitten:
Hieronder nog even voor het idee met de 4 in 1 pijp erbij:
En dan ben ik begonnen met de kortste bocht te maken, in het echt bestaat dat ook uit meerdere stukjes die aan elkaar gelast worden:
Dat buigen gedaan op de beproefde methode met de stalen kabel maar nu met een extra stukje tape eromheen om de juiste dikte te krijgen:
2e buis:
En hier alle 4:
Spruitstuk verwijderd uit de mal:
En even naast het motorblok gehouden (ziet er volgens mij wel goed uit):
Hieronder even een idee hoe ver je de buis kunt buigen met dat stuk staaldraad erin, om de draad eruit te trekken gaat de buis wel iets minder krom staan
maar dat kun je weer terug buigen als de draad eruit verwijderd is:
Hetzelfde verhaaltje moest natuurlijk ook voor de andere kant, dus de mal aangepast door het stukje van de 4 in 1 uitlaat los te snijden en deze aan de andere zijde weer te verlijmen.
En hier de beide spruit stukken naast elkaar: 1 al met boutkopjes afegwerkt:
Nu dat gereed was kon ik beginnen met de pijpen van voor naar achter.
Voor de achterzijde ook maar weer een mal gemaakt met daarop de rode lijn waar de uitlaat demper onder de bumper vandaan komt en de twee blauwe
lijntjes hoever de dempers uit elkaar moeten komen te zitten (hart-hart)
Onder het chassis twee stukjes 80mm pijp met tape op de juiste plaats bevestigd met daartussen een spacer van twee halve omgekeerd tegen elkaar gelijmde 10mm pijpjes.
En dan is het een kwestie van goed meten en vijlen en goed naar het origineel kijken hoe alles moet lopen, fotos:
En dan zijn dit de volledige twee uitlaat pijpen:
En omdat je in het echt ook niet een holle demper hebt heb ik er maar meteen in beide dempers een stukje opgerold gaas in gestoken:
De binnenzijde kan ik toch niet zo ver spuiten en dat gaas is toch al metaal net als in het echt dus dat is ook meteen opgelost.
Dat was het voor deze keer.
Huib, jij nog bedankt voor je reactie.
Ik vond het uitermate gezellig in Hardegaryp en het was leuk om ook met jullie kennis te maken.