Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 15:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 211 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 22  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2022 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Hallo iedereen,

Ik ga weer even een kleine update plaatsen met veel fotos want ook uitleg hoe je onderdelen maakt vinden veel van jullie interessant.

Ditmaal zijn het de achterste schokdempers, dat zijn zogeheten coil-over dempers wat inhoud dat er 2 veren op een schokbreker zitten.

De grove dikke veer vangt daarbij de diepe oneffenheden van het wegdek op en de dunne (platte) veer vang de kleine op.

Voor het maken van dit onderdeel eerst weer een tekening gemaakt (met bemating erbij, heel belangrijk) hoe het geheel in elkaar zit.

Ander belangrijk punt is het naderhand nog kunnen spuiten van de onderdelen, dus de gehele schokdemper moet nog uit elkaar kunnen.

Hieronder de linkerzijde vd achterwiel ophanging waar de schokdemper vrij goed te zien is, zoals je ziet zit er onderaan ook een slangetje, dat is voor het oliereservoir dat je nog net links ziet zitten.
Dat reservoir zorgt ervoor dat er constant voldoende olie in de demper zit.

photo 567259

En hieronder even een voorbeeld plaatje van gelijkende dempers (voor en achter) maar niet exact degene die op deze auto zitten:

photo 567260

En dan de tekening:

photo 567254

Totale lengte heb ik op mijn schaalmodel nagemeten en moet straks 35mm bedragen.
Met die maat ben ik vervolgens de lengtes van de veren en tussenstukjes gaan herleiden zodat het op de 1:1 gaat lijken.

De dikke veren zijn gemaakt van 1,5mm dik messing draad en de dunne windingen bovenaan (zijn eigenlijk platte windingen maar dat kan ik niet maken)
gemaakt van 0,5mm messing draad.

Ik ben begonnen met meerdere diktes styreen buis in elkaar te lijmen zodat ik zo meteen een verloop kan maken van 5mm buis naar een 2mm staafje:

photo 567239

uiteindes eraf gesneden:

photo 567238

vervolgens 2mm gat geboord in beide staafjes:

photo 567240

De onderste veerschotel bestaat uit 2 onderdeeltjes, een schijfje styreen van 0,5mm en een ringetje van een styreen buis:

photo 567243

photo 567242

photo 567244

dunne ringetjes maken:

photo 567245

photo 567246

photo 567247

photo 567248

De ringetjes om de twee staafjes heen geschoven op de juiste maat gelijmd:

photo 567249

De 2 schijfjes van een groot gat voorzien met mijn gaten tang:

photo 567250

Tegen het ringetje aan gelijmd:

photo 567251

Vervolgens de dikke veren om een stuk styreen gedraaid met dezelfde diameter als de demper:

photo 567253

En op lengte gemaakt: 17mm:

photo 567252

Dan de (zuiger) stang die op en neer beweegt, gemaakt van 2 mm staf met daarop een klein ringetje gelijmd zodat deze op een vaste maat blijft zitten:

photo 567256

Tussen de dikke en de dunne veer zit ook een schijf die ervoor zorgt dat ze gecentreerd blijven zitten, heb ik geen losse foto van die zie je zo meteen
op een volgende foto.

De bovenzijde van deze dempers bestaat uit een conisch gevormde schijf, daarvoor net als de dikkere buis eerst een paar stukjes styreen buis in elkaar gelijmd.
Nadat dat goed gedroogd was kon deze in de accuboor middels een scalpel schuin worden afgeschraapt, voor en na op de volgende foto:

photo 567255

Na dat afschrapen beide uiteinden van de staafjes eraf gesneden en weer een gat van 2mm geboord.

En als je dan alles in elkaar steekt is dit het voorlopige resultaat (de gaatjes onderin de dempers zitten er nog niet in)

photo 567257

En de lengte, helemaal goed:

photo 567258

Dat was het voor deze keer, nog bedankt voor jullie vorige reacties. :brouw:

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 okt, 2022 18:33 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Heerlijk weer. En bedankt voor de gedetailleerde uitleg. Ik vind het beren interessant.
Het moeilijkste van dit soort scratch bouw is, dan je die gedetailleerde info eerst moet hebben. Gelukkig is dat voor jou niet een groot probleem.

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2022 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
Geweldig hoe jij het toch weer allemaal voor mekaar krijgt , ik sta nog dikwijls verstomd op welke simpele manier zulke knappe zaken maakt , dan denk ik bij mezelf " stommerik waarom kom ik er niet op " :lol:
Knap hoor
marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2022 13:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Alleen al die tekening maken vooraf gaat al een hoop werk/tijd inzitten. Bijzonder knap gemaakt en heel fijn in beeld gebracht. Respect voor deze bouw. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 nov, 2022 8:27 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Echt heel informatief in beeld gebracht, dit is echt een inspiratiebron voor scratchbouwers, juist omdat het met "simpel" gereedschap gedaan is

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2022 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2815
Het was leuk je afgelopen zaterdag in Hardegarijp te ontmoeten, en je Kadett in aanbouw van dichtbij te bewonderen, Peter. Knap werk allemaal!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 nov, 2022 21:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Oké Peter,
Het wordt nu tijd dat je die Kadett in je garage gewoon laat zien :lol: :lol: :lol: .
Want je hebt gewoon de echte in je garage staan en maakt daar stiekem foto's en meet alles op.

Wat weer een geweldige build!

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 dec, 2022 2:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Hallo allemaal.

Om te beginnen wens ik iedereen prettige kerst- en modelbouwdagen toe.

Wederom veel fotos voor deze update en die begin ik met wat werkzaamheden die ik in Hardegaryp op de modelbouwdag daar heb verricht.

Ik heb daar de loopwielen voor het motorblokje gemaakt, dus krukas wiel, aandruk wielen en olie pomp wiel.

photo 571234

photo 571235

De olie pomp had ik nog niet gemaakt dus de voorzijde vd motor (is een los gedeelte) komt er zo uit te zien:

photo 571236


Het is nu al weer een paar weken verder en heb nu de olie pomp gescratched.

Het is een ovale buis vorm met details erop dus heb een stukje 8mm buis wat platgedrukt en daarna aan boven en onderzijde vlak geschuurd.
Daarop weer nieuwe "platte" stukjes gelijmd.

Hier een foto van het echte ding maar niet exact dezelfde als op deze auto:

photo 571294


En de plastic variant: dit is de kopse kant:

photo 571280

En hier schuin van voren:

photo 571284

Onderzijde met 5 aansluitingen (gaatjes van 0,8 mm op dit moment)

photo 571285

De bevestigings-beugel heb ik daaraan gemonteerd door in de oliepomp een gleuf te vijlen.

photo 571286

photo 571287

Vervolgens nog een stukje aan de voorzijde erop gemaakt waarna het loopwiel er ook op kon (wel demonteerbaar voor het spuiten)

photo 571288

photo 571289

Voor het spanwiel dat er voor zorgt dat de riem naar de oliepomp strak blijft staan heb ik ook een steuntje gemaakt zodat ook deze op de voorzijde
vd motor geplaatst kon worden.

Dat ziet er samen met de dynamo en de rest nu zo uit:

photo 571290

photo 571292

Het meeste zit er nu aan de voorzijde op (tandriem en multi-riem missen nog, en straks natuurlijk ook nog de overige leidingen voor brandstof, koelvloeistof en olie)


Dan ga ik naar het volgende stukje van deze update en dat zijn de uitlaten.

2 stuks bijna gelijk aan elkaar, de einddempers wel in ieder geval.

De dempers en pijpen van deze auto , lekker gemakkelijk gemaakt zo open op de grond:

photo 571295

Daar eerst maar eens een tekening van gemaakt:

photo 571237

Achteraf bleek deze nog te groot te worden ook dus dit was een goede oefening.

Om de schuine cilindrische stukken te maken kun je dat uitrekenen wanneer je de lengte hebt en de beide diameters (in en uitgang)

Dat kan ik laten zien met volgende tekening:

photo 571238

De bovenste helft is de kort schuine cilinder en de onderste de lange schuine cilinder.
De schuine zijde is de straal van een cirkel die je kunt gebruiken om een rondje uit styreen te snijden:

photo 571240

De schuine lengte vd cilinder kun je vervolgens vanaf de buitenkant vd cirkel naar het midden aftekenen, daar moet weer een stuk cirkel weg gesneden worden:

photo 571242

photo 571243

Wanneer je de cirkel nu netjes doorsnijd op 1 of 2 plekken (afhankelijk wat de diameter vd cilinder moet worden) kun je deze nu netjes "oprollen" precies
zoals je vroeger misschien papieren pijltjes voor een pluimbuis maakte:

photo 571245

Voor het rechte gedeelte heb ik gebruik gemaakt van een stukje pvc buis, bijna juiste diameter dus die heb ik wat dikker gemaakt door er een laagje 0,3mm
styreen omheen te lijmen:

photo 571239

photo 571241

Deze netjes op de juiste maat afzagen, 2 uitlaten, 2 buisjes:

photo 571246

Dat alles netjes tegen elkaar gelijmd:

photo 571251

En dan tot de conclusie komen dat ze toch te dik/groot zijn uitgevallen, dus alles nog een keer over:

photo 571252

photo 571253

En dan zijn dit de juiste uitlaten geworden:

photo 571255

photo 571254


Dan gaan we even verder met de uitlaat aan de voorzijde van de auto.

Het 4 in 1 verloop-stuk had ik al gemaakt, nu was het tijd voor de spruitstukken.

Ook daar een mooie voorbeeld foto van:

photo 571296

Omdat het onmogelijk was om deze te maken op het model zelf heb ik daarvoor een mal gemaakt dat de zijkant van het motorblok moet voorstellen
en daaronder aan de zijkant de plek waar de 4 uitlaatpijpen op het 4 in 1 stuk moeten aansluiten:

photo 571256

photo 571257

Het spruitstuk zit met met een op de pijpen gelaste beugel op het motorblok gemonteerd, deze van een stukje 0,5mm dik stukje styreen gemaakt, dat stukje zag je al op de mal zitten:

photo 571264

photo 571263

Hieronder nog even voor het idee met de 4 in 1 pijp erbij:

photo 571260


En dan ben ik begonnen met de kortste bocht te maken, in het echt bestaat dat ook uit meerdere stukjes die aan elkaar gelast worden:

photo 571258

Dat buigen gedaan op de beproefde methode met de stalen kabel maar nu met een extra stukje tape eromheen om de juiste dikte te krijgen:

photo 571261

2e buis:

photo 571265

En hier alle 4:

photo 571266

photo 571268

Spruitstuk verwijderd uit de mal:

photo 571267

En even naast het motorblok gehouden (ziet er volgens mij wel goed uit):

photo 571269

Hieronder even een idee hoe ver je de buis kunt buigen met dat stuk staaldraad erin, om de draad eruit te trekken gaat de buis wel iets minder krom staan
maar dat kun je weer terug buigen als de draad eruit verwijderd is:

photo 571270

photo 571271

Hetzelfde verhaaltje moest natuurlijk ook voor de andere kant, dus de mal aangepast door het stukje van de 4 in 1 uitlaat los te snijden en deze aan de andere zijde weer te verlijmen.

En hier de beide spruit stukken naast elkaar: 1 al met boutkopjes afegwerkt:

photo 571277


Nu dat gereed was kon ik beginnen met de pijpen van voor naar achter.
Voor de achterzijde ook maar weer een mal gemaakt met daarop de rode lijn waar de uitlaat demper onder de bumper vandaan komt en de twee blauwe
lijntjes hoever de dempers uit elkaar moeten komen te zitten (hart-hart)

photo 571274

Onder het chassis twee stukjes 80mm pijp met tape op de juiste plaats bevestigd met daartussen een spacer van twee halve omgekeerd tegen elkaar gelijmde 10mm pijpjes.

photo 571273

photo 571272

En dan is het een kwestie van goed meten en vijlen en goed naar het origineel kijken hoe alles moet lopen, fotos:

photo 571275

photo 571276

photo 571278

photo 571279

En dan zijn dit de volledige twee uitlaat pijpen:

photo 571281

En omdat je in het echt ook niet een holle demper hebt heb ik er maar meteen in beide dempers een stukje opgerold gaas in gestoken:

photo 571282

De binnenzijde kan ik toch niet zo ver spuiten en dat gaas is toch al metaal net als in het echt dus dat is ook meteen opgelost.

Dat was het voor deze keer.

Huib, jij nog bedankt voor je reactie.
Ik vond het uitermate gezellig in Hardegaryp en het was leuk om ook met jullie kennis te maken.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 dec, 2022 9:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Kunststukjes.
Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 dec, 2022 11:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Wat moet je hier toch weer over zeggen? Niet normaal hoe gedetailleerd je alles namaakt uit het niets. Ontelbare uren zullen al in dit project zitten dat zie je aan alles.
Ik volg dit project met grote bewondering en aandacht. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 211 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 22  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement