Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 10:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 mei, 2020 9:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 dec, 2015 16:20 pm
Berichten: 379
Woonplaats: Temse
Heb zojuist het ganse topic bekeken en ik vind het geweldig.Ben benieuwd naar de eindfoto's.
Marc S.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 mei, 2020 12:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@Marc S.
Leuk om te lezen dat je de moeite hebt genomen om al die pagina’s en foto’s door te worstelen.
Ben bang dat de eindfoto’s nog wel even zich laten wachten.
Wel zijn inmiddels de eerste delen gespoten zodat een begin kan worden gemaakt met de montage van delen waar ik straks niet meer bij kan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 mei, 2020 0:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Weer wat foto's van de vorderingen. Er blijken toch nog wat detailwerkjes te verrichten waar nogal wat tijd in zit. Dus helaas nog geen carrosserie delen gespoten.

Het dashboard bestaat uit nogal wat onderdelen. Ook wil ik wat modificaties toevoegen zoals de kabels die uit de instrumenten komen.


Hier het dashboard met de gaten en voor het ombuigen van de rand aan de onderzijde.


photo 507371


In die gaten zijn de wijzerplaten voorzien.


photo 507373


Die moeten vervolgens in die gaten gelijmd worden. Het hele doel is dat je later rond de instrumenten een zilver rand ziet in reliëf.


photo 507372


na wat gepriegel zitten ze er alle 5 in.


photo 507374


Om die heel kleine onderdelen te plaatsen gebruik ik een wasstift. Dat werkt beter bij die kleine onderdelen dan een pincet, die bij wat zetten van kracht de onderdeeltjes kan lanceren.
Die stift heeft een erg lage kleefkracht, zodat als het onderdeel op de van lijm voorziene ondergrond komt het meteen loslaat.


photo 507377


Vervolgens de decals in de ringen geplaatst.


photo 507376


Omdat ik graag de juiste wijzerplaten in de juiste positie wil hebben, weer wat research gedaan. Als je die decals toch moet plaatsen kun je maar beter proberen dat zo correct mogelijk te doen.


photo 507386


Dat dashboard moet vervolgens in een frame worden geplaatst. Op dat frame is inmiddels een schakelaar gelijmd.


photo 507378


Op de achterzijde van de instrumenten moeten kleine beugels komen, waarmee in werkelijkheid de instrumenten mee in het dashboard geklemd worden.
Hier nog in het foto-etched plaatje.


photo 507379


En hier zoals ze moeten komen.


photo 507380


Zoals gezegd wilde ik de instrumenten voorzien van de bijbehorende kabels. Ik heb ze allemaal nog behoorlijk lang gehouden omdat ik nog wil onderzoeken waar die kabels in werkelijkheid naar toe liepen.


photo 507382


Verder met het schakelblok.
Het gepolijste blok voorzien van een in de kleur van het chassis gespoten frontje.


photo 507381


En verder compleet gemaakt met het schakelschema, de gebogen pook en het matzwart gespoten handvat.


photo 507383


Geplaatst op de goede plaats in het chassis. Dat komt erg nauw, omdat er nog een schakel stang voorzien is naar de versnellingsbak.


photo 507384


photo 507385


Tot een volgende update maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 mei, 2020 9:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Waanzinnig mooi Eric. Niet normaal hoeveel detail in het instrumenten paneel alleen al. En dan toch nog jouw toevoegingen van de bedrading! Ik zou wel de ondergrond van het schakelpaneel, dus onder het PE matzwart hebben gemaakt. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 mei, 2020 16:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,

Daar zit nu aluminium. Het is mijn bedoeling om daar nog een zwarte wash toe te voegen zodat de details van het schakelpatroon beter zichtbaar worden.
Mocht dat niet genoeg zijn, dan verdun ik wat matte zwarte verf om dat voor elkaar te krijgen.
Bedankt voor het meedenken.

Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2020 8:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Nog even een vraagje over de was-stift welke je gebruikt. Laat die geen vet/was achter na gebruik? :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2020 12:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,

Als je “wax picking pencil” googled, dan vind je er wel 1. Het is gewoon een potlood, waar de grafietkern is vervangen door wax. Je kunt hen ook slijpen, of er een scherpe punt aan snijden.
Deze komt van “modelbouwenenzo”.
Ideaal om heel kleine PE delen te plaatsen.
Er kan wat wax achterblijven.
Als je op de laatste 2 foto’s kijkt van de schakelmodule, dan zie je een klein vlekje op die in de chassiskleur gespoten plaatje.
Dat is wax, wat je met een wattenstaafje of tissue makkelijk kunt verwijderen.
Met een pincet moet je vaak redelijk hard knijpen, waardoor het stukje weg kan springen of erg krast.

Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2020 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 okt, 2014 20:28 pm
Berichten: 209
Woonplaats: Lengenfeld Oostenrijk
Wow!! Heel mooi.
Ik vind 1:20 soms al priegelen :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 0:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Weer wat stapjes verder met wat foto's voor de liefhebber van gedoe op de vierkante millimeter.

Het instrumentenpaneel op het chassis gemonteerd.

photo 507749


Vervolgens de firewall met de halve cilinders voor de pedalen geplaatst.


photo 507751


Gedetailleerde FE delen gereed gemaakt voor montage.


photo 507750


Ik dacht eigenlijk dat het plaatsen en monteren een soort beloning voor het gepriegel vooraf voor mij zou zijn.
Het tegendeel bleek waar. Het monteren en plaatsen van de verschillende onderdelen bleek erg tegen te vallen.
Hier het eerste deel van de bodemplaat geplaatst. Die moet op 2 plaatsen gebogen worden om goed an te laten sluiten.

photo 507757

Vervolgens moet er nog wat leidingwerk geplaatst worden, omdat je er achteraf niet goed meer bij kunt.

photo 507752


photo 507756


photo 507758


photo 507760


En dan verder met een pomp, die aangedreven wordt door de cardan as.


photo 507761


photo 507759


photo 507762


photo 507763


Vervolgens moest de cardantunnel gebogen worden. Een lastig werk omdat de plaatjes relatief dik zijn, en zich lastig over de voorziene mal lieten buigen.


photo 507764


En dan moet het precies tussen de twee bodemplaat delen geplaatst worden.
Dat heeft me voor dat eerste deel al meer dan 2 uur gekost om dat er goed tussen te krijgen.
Ik ben blij dat ik de bodemplaat en die cardantunnel metaal heb gelaten, want als ik die delen gespoten had was er een gekrast geheel overgebleven.
Zie hier het resultaat van dat werk.

photo 507765


Voor het tweede deel van de tunnel heb ik de mal verbouwd die gebruikt is voor die pedaal cilinders op de fire wall.
Daarmee verkreeg ik een wat beter resultaat.
In die sleuf moet dan weer de aandrijving van de pomp naar de cardan-as komen.


photo 507766


En uiteindelijk op de juiste plaats gekomen en verlijmd.


photo 507767


photo 507768


Nu even goed laten drogen, en daarna met aceton de lijmresten verwijderen.


Tot slot de in de chassis kleur gespoten remplaten geplaatst in de gepolijste remtrommels.


photo 507753


photo 507754


photo 507755


Daar komen nog messing wartels in, waar vervolgens de remleidingen in komen.


Tot een volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2020 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Werkt dit ding dadelijk ook?

Drupje benzine in de motor een gaan...

Wat een detail... :shock:

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement