Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 4:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 okt, 2019 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Respect :!:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 17:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Daar gaan we weer.

Eerst de body gespoten met Zero Paints.
De cockpit opening afgeplakt om rode mist op de zwarte binnenkant te voorkomen.

photo 486757


photo 486756


De bodemplaten. Nog even wat gedoe. De onderzijde moet rood. De bovenzijde blauw, maar met wat rode randen.
Heel wat afplakwerk. En ook veel laagjes rood over dat donkere blauw om weer op de goede kleur rood te komen.
Die ruwe stukken rondom die pinnen zie je straks niet meer na het monteren.

photo 486893


photo 486894

En weer afplakken voor de blauwe delen op de body.

photo 486895

Dat is gelukkig goed gegaan. Geen verf weg na het verwijderen van de tape.

photo 486897


photo 486898


photo 486899


Een tenslotte nog wat decals op de airbox. Dat nummer 14 moest weer in verschillende bochten gedrongen worden.
Die rode baan wilde ik aanvankelijk spuiten. Maar ik had nog wat rode decal stukjes, waarvan ik een strookje heb gesneden.
Dat wordt toch strakker dan spuiten van een strook van 1,5 mm met afplakken over rondingen.

photo 486896

Na goed drogen kunnen we de body voorzien van de nodige decals.

Tot een volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 okt, 2019 8:18 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
veranderd sterk met het kleur erop...

Krijgt de verf nog een lichte schuurbeurt?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 okt, 2019 9:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Voordat de decals werden aangebracht heb ik de verflaag nog iets geschuurd met een korrel 6000 pad.
Maar de licht ruwe oppervlak wat je ziet op die sterk vergrotende foto is niet die zogenaamde sinasappelhuid.
Dat is de structuur van die zero paint verf. Ook zonder dit verder te schuren krijg je een perfecte gladde afwerking met de daarbij horende 2K lak.
Kijk maar eens naar die recente Ferrari van Niki. Daar is helemaal niets aan geschuurd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 okt, 2019 14:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Op dit vlak zijn de macro-opnames vaak irritant. Ik heb die ervaring ook. Met het oog beschouwd ziet het er dan perfect uit. Mooi werk!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 okt, 2019 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Even een tussen sprintje.
Slechts een paar foto's, maar behoorlijk wat werk.
Het plaatsen van de decals. Zonder reservesheet moet het in 1 keer goed.

De grote decal voorop moet in diverse pannel lines zakken.
Ik heb bij het plaatsen micro set gebruikt. Als het eenmaal op de plek zat is het na behandeld met micro sol.
De decals volgen dan zelfs de structuur van de verf.
Na de laklaag zie je dan helemaal niet meer dat sprake is van decals.

Ik kan alvast verklappen dat de laklaag heel goed gelukt is. Op foto's met clearcoat nog even wachten tot de zaak uitgehard is.

photo 487179


photo 487180


photo 487181

Het lastigste waren die extreem dunne gouden biezen van 0,5 mm. Die aan de beide zijden van de body. Dat zijn losse stukken, die moesten aansluiten op de biezen rondom het STP logo aan de voorzijde. Dat ging gelukkig goed, maar je moet geen haast hebben. En een beetje geluk helpt ook.

En voor het aanbrengen van de clearcoat nog maar weer eens afplakken. Om te voorkomen dat de matte zwarte binnenzijde ook een glans overspray krijgt.


photo 487182

Dus de volgende update foto's geven al het spuitwerk inclusief de clearcoat weer.
Als dat goed uitgehard is kunnen we beginnen met de verdere montage van het model.

Wordt vervolgd dus, en er gloort licht aan het einde van de tunnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 8:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Goed gelukt, decals zitten er prima op. Ik heb een vraag over het gebruik van Micro decal-set. Mijn ervaring hiermee is dat wanneer ik set gebruik het heel lastig is om de decal nog te verschuiven als hij net niet goed op z'n plaats zit. Dit is de reden dat ik meestal de decal op een natte ondergrond plaats, vervolgens op z'n correcte plaats schuif en dan het water er onderuit druk met een wattenstaafje of tissue. Uiteindelijk behandel ik de decal met Micro-sol. Lukt het jou wel nog om een decal te verschuiven na gebruik van set? Wat is voor jou de meerwaarde van Micro-set zeker gezien het feit dat er ook nog een vernislaag overheen gaat? :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 9:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Ik moet toegeven, knap zo met die decals... en ik werk ook eerder als Cire430. waterfilm, decal erop, op zijn plaats schuiven, water er vanonder "zuigen" (droge schilderborstel, doekje, vloeipapier...), evt lucht er vanonder geleiden met een platte borstel en daarna pas decalsetting (ik zweer bij de producten van Daco...) en eventueel de decal voorzichtig aandrukken...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430 silenoz

Eigenlijk werk ik exact zoals jullie, behalve dat ik de decal plaats op een laagje micro set i.p.v. water.
Zolang ik de vloeistof niet weg of droog zuig kan ik de decal nog goed verplaatsen. Ik ben daar soms minutenlang mee bezig.
Het voordeel van die set is dat de decal al wat zachter wordt.
Daar zal het verschil zitten bij het werken met de wat grotere schalen en dus ook grotere decals.
Bij 1:43 worden die decals erg klein, en relatief minder flexibel.
Om die reden gebruik ik ook behoorlijk heet water. Ook dat helpt bij het flexibel maken van die decal.
Dat hete water tast weliswaar de plaklaag aan, of lost die zelfs op.
Maar daarvoor komt dan de micro set in de plaats.
Die micro set maakt ook dat als ik een deel van de decal aandruk, bijvoorbeeld het einde van die bies van 0,5 mm, dat deel inderdaad vast komt te zitten. Terwijl ik de rest van die bies nog kan manipuleren.

Ik denk dus dat het schaal specifiek is.
Ik heb bijvoorbeeld nauwelijks last van lucht wat ik nog weg zou moeten schuiven.
De decal drijft overdreven gezegd in zijn geheel op die micro set.
En die vloeistof verdampt, of zuig ik af met een puntje van een tissue..
Maar als ik het over een grote decal heb, dan gaat het om 1,5 vierkante centimeter.
De meeste zijn nog heel veel kleiner.

Ik denk dat bij 1:24 of nog grotere schalen jullie watermethode inderdaad beter werkt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 okt, 2019 18:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Uit de volgende Honda-vlog, het volgende stukje proza - vooral voor Cire430.

Een velletje decals bestaat uit drie laagjes: 1) het dunne karton, 2) daarbovenop de afbeeldingen, 3) daarbovenop de zogenaamde carrier. Dat is een flinterdun vliesje dat de afbeeldingen vasthoudt zodra de versteviging van het karton verdwenen is.

Met micro set of andere setting vloeistof, zorg je ervoor dat de decal mooi op z'n plek schuift. Ook voor de 1/12 Honda gebruik ik dat daarvoor. Eenmaal op z'n plek, met de punt van een wc-papiertje de overtollige setting vloeistof wegzuigen. Dan ligt 'ie al enigszins vast.

Moet de decal in een panel line vallen, of over een klinknagel, of een andere rare curve overbruggen, dan gebruik je oplosmiddel voor decals, bijvoorbeeld Micro Sol. Zorg ervoor dat de decal niet meer beweegt als je sol opbrengt. Dit lost de carrier op. Hoe meer en hoe vaker je het opbrengt, des te meer blijft alleen de afbeelding over en des te minder zul je van het vliesje zien.

Als je geen sol gebruikt, kun je de decal toedekken met nog een laagje set.

###

De March ziet er al mooi uit zeg, je kunt zien dat je zorg besteedt aan het plaatsen van de decals.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement