Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 14:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2019 10:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 jan, 2008 11:51 am
Berichten: 295
Het lukt je weer fantastisch om op zo'n kleine schaal superkeurig te werken! 8)

Klein detail uit de echte wereld: deze twaalfcilinder van Ferrari is geen boxer maar een flat-12. Het verschil zit hem in hoe de zuigerstangen over de krukas verdeeld zijn. Een gelijkaardige motor werd ook in de 356 BB en 512 BB gebruikt. Daarvan dachten alle journalisten dat BB stond voor Berlinetta Boxer. Maar aangezien het geen boxermotor is en ze in Modena ook niet achterlijk zijn, kon dat natuurlijk niet. Het was Berlinetta Bialbero (dubbele nokkenas).

(Over Porsche en benamingen gaan we hier maar geen boekje opendoen...)

_________________
Nog 1 waanzinnig bouwprojectje...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2019 17:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Ik heb je onderschat door te denken dat de uitlaat einden nog geboord konden worden. :oops: Ik geef je groot gelijk dat je niet het risico wil lopen op het doorboren van de zijwand. Je bouw is zeker erg clean op deze schaal waarvoor respect.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul, 2019 0:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Weer een stukje verder. Tevens te maken gekregen met decal rampspoed, waarover hieronder meer.

De voor en achtervleugel nog iets gepolijst om gereed te maken voor de decals.

photo 479840

Hier zijn de decals geplaatst. Je kunt de doorzichtige delen van de decals hier in deze detailfoto's nog iets zien. Op normaal kijkformaat is dat minder, en ik hoop dat het helemaal weg is als er de clearcote overheengaat.

photo 479841

De positie van de decal op de voorvleugel komt niet helemaal overeen met de werkelijke auto. De stickers zaten wat hoger.
Decal weer verwijderd. Opnieuw gepolijst en de tweede decal geplaatst.
Zoek het verschil met de eerste versie.

photo 479847

Verder met de decals op de wing endplates. Een behoorlijk pieterig en precies werkje met die heel kleine decals. Dit moet je niet in 1 keer willen doen op deze schaal.

photo 479844

Bij het plaatsen van de grote decal sloeg het noodlot toe. Die is eenvoudigweg niet in 1 keer te plaatsen. Dus beiden vergriept.
Ik heb nieuwe besteld, maar ik moet er wel even op wachten. Perfecte service bij Tameo, maar je moet wel even geduld hebben met die Italianen.

Ik ga die nieuwe dan in delen plaatsen. Omdat de voorzijde van de decal met nummer 12 hetzelfde is als die van Niki, kon ik daar vast mee beginnen.
Het witte deel wat om die driehoek zit is minder dan 1 mm breed, en vervormd erg makkelijk.
Het geheel loopt dan door via het Ferrari logo en de Italiaanse kleuren naar de witte achterzijde, en weer rond naar de andere kant van het model.
Ik heb vrij veel ervaring met het plaatsen van decals op deze schaal, maar dit is echt niet in 1 keer te doen.

Hieronder zie je die witte randen om de driehoeken heen. Inmiddels opgevuld met die witte vlakken. Zodanig dat er een rode rand zichtbaar blijft.
Tevens het nummer geplaatst, wat over nogal wat reliëf gepast moet worden.

photo 479839

En vanaf de zijkant gezien.

photo 479842

Om de gemoederen weer wat tot rust te brengen vervolgens de twee samen te voegen delen van het chassis gepast, en bewerkt totdat ze goed samenvallen.

photo 479843

photo 479845

photo 479846

Het zal even wat rustiger worden omdat ik op de nieuwe decals moet wachten, en ik na volgende week een paar weken op vakantie ben.

Dan kunnen de decals die al wel geplaatst zijn mooi drogen.
Tot een volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul, 2019 4:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Balen van het verspelen van een deel van het decal setje. Had Arjan de Roos (Uithoorn) niet nog een setje liggen? De decals welke je wel hebt aangebracht zitten er wel lekker op. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul, 2019 7:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
Zoals steeds ademloos word ik ervan uw precisie en nauwkeurigheid dat siert natuurlijk uw werk ,knap werk op zulke kleine schaal
Echt genieten is dat hier
Good luck verder
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2019 23:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Een kleine update, maar toch maar even geplaatst voor belangstellenden.

In afwachting van de verprutste decals ondertussen alle andere decals geplaatst.
Een behoorlijk gepriegel om ze op de juiste plaatst te krijgen. Doordat ze zo klein zijn, drijven ze als het ware weg op de decal softener.
Maar uiteindelijk is het gelukt.
Tameo heeft met deze kit een zogenaamde "easy build" benadering gekozen. Dat uit zich onder andere met decals op plaatsen waar je normaal zou gaan spuiten.
Maar die decals moeten in zulke complexe bochten gedrongen worden dat ik me afvraag of het beoogde doel om de kit eenvoudige te bouwen wel bereikt wordt.
Hieronder zie je een grote witte decal aan de binnenzijde. Daarop heb ik de hoofdsteun geplaatst.
Ook is de gepolijste roll bar geplaatst.

photo 480119


Van de zijkant, waar die kleine decals ook nog eens in de panel lines moeten zakken. Met de nodige vloeistoffen is dat geukt.

photo 480120


photo 480121

Ook nog 2 heel kleine decals in de spiegels geplaatst.

photo 480122

En tenslotte nog een klein detail.
Het achterlicht bevestigd. Maar liefst 1,5 mm doorsnede, maar ook dat is goed gekomen.

photo 480123

De volgende stap gaat het uitsnijden van het cockpitraam zijn. Iets wat ik graag uitstel omdat ik het een vervelend karweitje vind.
Er zit gelukkig wel een soort mal bij waar je het plastic over kunt plaatsen om het ruitje uit te snijden.
Maar dat is voor een volgende keer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2019 0:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
So far , so good. Deze zitten er in elk geval prima op. Breng je de decal softner al aan voordat je de decal plaatst? Je schrijft namelijk dat de decal drijft op de softner. Ik breng de softner pas aan als de decal op z,n plek zit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2019 7:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,

Eigenlijk beide. Ik breng Micro-set aan voor het plaatsen van de decal. Dan kun je de decals nog makkelijk schuiven. En dan moet het niet teveel zijn, anders gaat de decal teveel drijven.
Dit is ook vlgs de handleiding van micro-set.
Het helpt ook silvering te voorkomen. Omdat op de plek waar die vloeistof zit, geen lucht kan zitten.
Als dan de vloeistof droogt, is het geheel zonder luchtbellen.
Daarna bewerk ik de decal nog met micro-sol.
Daarmee wordt de decal extreem zacht. Je moet er dan niet meer mee bewegen.
Bij deze dunne decals wordt het dan een geheel met de ondergrond, en de decal zakt ook in de kleinste reliefs zoals panel lines of kleine gaatjes.
Maar vormt zich ook over bijvoorbeeld kleine, relatief grote uitsteeksels zoals klinknageltjes.
Of zoals bijvoorbeeld bij het nummer op de neus bij dit model.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2019 0:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Ik ken de werking van softner best goed, heerlijk spul. Over micro-set ben ik minder enthousiast. Ik heb het idee dat de decal door dit spul slecht op z'n plaats is te schuiven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2019 22:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Een kleine update deze keer.
De nieuwe decals zijn verzonden vanuit Italië. Dus binnen niet al te lange tijd kan ik een nieuwe poging wagen.

Dan nu het cockpitruitje. Een klein stapje, maar veel tijd en wederom gepriegel.
Wel krijg je 2 pogingen van Tameo. Het begint met een vacuüm getrokken stukje plastic war ergens het ruitje in te herkennen valt.

photo 480324


Er zit een malletje bij wat je binnen het beoogde ruitje kunt plaatsen. Vervolgens de randen wegsnijden en klaar.
Klinkt simpel toch? Maar dat valt behoorlijk tegen. Het ruitje heeft de neiging om te bewegen tijdens het snijden.
En door de grootte, of liever de kleinte kun je geen goede grip krijgen.

photo 480323

En toch!! Het resultaat na ruim een uur snijden, veilen en schuren.
En dan tel ik niet mee dat het ruitje statisch aan m'n vinger bleef zitten, en toen losliet op het tapijt.
Na 20 minuten over de vloer kruipen met een felle lamp het ruitje weer teruggevonden.

photo 480322

Tenslotte nog 2 kleine foto etched deeltjes geplaatst. Daar moet straks de voorvleugel over geplaatst worden.

photo 480325

Ik geef toe, geen spectaculaire update, maar zelf ben ik erg blij dat ik van dit karweitje af ben.

Nu wachten op de post uit Italië. Vanaf zondag ben ik twee weken op vakantie, dus dan ligt het projectje even stil.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement