Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 4:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2018 9:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12252
Woonplaats: Eibergen
Zover ik weet bij vacuvorm onderdelen is het overtollige plastic eraf schuren, wel op een vlakke ondergrond.

_________________
2024 bouwsels
WIP MFH. BSA Bleu Star [1933] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55473
Gereed Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2018 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Dat idee van Ronald had ik ook of knippen met zo een schaartje dat ze gebruiken om 3-D kaarten te maken.
Met een mesje zou ik het niet doen, de kans dat je schuin gaat of uitschiet is denk ik erg groot en op deze schaal desastreus.

De bovenkant zou je met een klein vijltje over de rand kunnen schuren (met de mal eronder) dan moet dat te trimmen zijn.
Onderzijde en achterkant zou ik met zo'n klein schaartje het teveel weghalen en daarna ook schuren tot de gewenste rand bereikt is.

Ik heb dr verder geen ervaringen mee, misschien nog anderen met tips voor je.

De bouw ziet er overigens perfect uit, mooi al die detaillering die op dit model zit.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2018 15:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@ Ronald, Midnight Creep,

Bedankt voor jullie tips. Ik laat het idee van het snijden helemaal varen. Dat schuren lijkt me het beste. Zeker i.c.m. die mal. Als ik de bovenkant schuur terwijl de kap over de mal zit, kan ik denk ik op die manier de hele bovenkant weg schuren. Dan volgt de kap automatisch de contouren van de bovenkant.
Zelfde voor de onderzijde.
Soms denk je niet aan vrij voor de hand liggende oplossingen, omdat je in vormen van knippen of snijden denkt.

Maar juist met dat schuren maak je optimaal gebruik van die bijgeleverde mal. Ik moet zeggen dat het bij TWU echt om top kits gaat. Zeer goed doordacht allemaal, en ook zeer gedetailleerd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2018 15:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Machtig werk!

En als je al 2 uurtjes zoet bent met het plooien van één onderdeel heb je wel heel lang plezier van deze kit. Toch 8)

Maar het bedenken en produceren van zoiets is ook een compliment waard.
(Het stel is, begreep ik, ook van origine industrieel ontwerpers.

Fraaie oliekoeler!

Over de vacu form kap; schuren met fijn schuurpapier.
Ik zou dit schuren eerst eens oefenen met een stuk vacuform verpakking oid.
Mooi dat er een mal bij zit. Dit is ook weer zó netjes.
Grit 800 of zoiets (400 zou misschien ook nog kunnen) en de laatste stukjes met steeds fijner grit.
Ik zou de onderzijde eerst vlak afschuren. Bovenzijde intact laten voor de stevigheid. En dan als dat goed is het deel op de mal plaatsen en de bovenzijde eraf schuren. Maar dat is mijn theorie.

Succes! En denk er nog even rustig over na.

Edit je bent me net voor met jouw antwoord :mrgreen:

Bedankt voor de mooie update(s) weer!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2018 19:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@ Odorf,

Bedankt voor het meedenken.
Maar de onderkant vlak is geen optie. Zowel de bovenkant als ook de onderkant bevatten gebogen kanten.
Voor de bovenkant gaat afschuren prima. Gewoon de hele bovenzijde wegschuren terwijl de kap over de mal ligt, tot ik gewoon door de bovenkant geschuurd ben.
De onderkant ook afschuren. Maar dan steeds passen. Misschien ook beter om eerst de onderkant inderdaad te doen. Zolang de boven en achterkant van de kap nog van plastic zijn heb ik nog wat verband in de kap (zeg maar kapje).
Ik heb een stukje proef geknipt in vergelijkbaar kunststof met een schaartje, en ook met snijden.
Dat is in deze schaal absoluut geen optie.
Het gaat dus gewoon een vorm van schuren worden. Zal wel even duren, maar er gaan toch al heel veel uren in dit model.

Hieronder nog twee foto's van de manual waar de kap en de mal opstaan.

photo 440613

photo 440614


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 maart, 2018 19:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Aha. Ik dacht iets te simpel.
Excuses daarvoor.
Dat wordt een iets grotere uitdaging om daar de gewenste vorm in te krijgen.
Maar inderdaad ik zou ook met de onderzijde beginnen en zo lang mogelijk het 'verband' aan de bovenzijde behouden.
Niet onmogelijk allemaal, maar geen haastklusje.

In 1:24 zou dit al een uitdagend model zijn.
In deze minischaal helemaal!
Maar als het allemaal lukt staat er straks wel een geweldig mooie bolide.

Succes weer!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 maart, 2018 21:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Weer wat kleine stapjes. In meerdere betekenissen.
Hieronder het dashboard. Daarin zijn wat kleine verdiepingen uit geëtst. Dit deel moet later in satijn (halfmat) zwart gespoten worden.

photo 440605

In die verdiepingen worden aan de achterzijde onderstaande onderdelen gelijmd. Dat worden de achterkanten van de instrumenten. En die moeten apart in aluminium gespoten worden. Die wat grotere, of minder kleine, aan de linkerkant bestaat uit 2 delen die op elkaar gelijmd zijn.
Ik plak dergelijke delen op afplakband wat ik als een soort dubbelzijdig plakband op een ondergrond plak.
Daardoor raak ik die delen niet kwijt, en blaas ik ze ook niet weg als ik ze met de airbrush van de aluminium kleur voorzie.

photo 440604

Hieronder een deel van de voorwielophanging. De bramen verwijderd, en gepolijst. Dat is het mooie van metaal modellen. Dit deel wordt niet geverfd, en een echtere metaalkleur krijg je niet.
Ook hier weer passen. Wederom hulde aan deze kitmakers. Fantastische detaillering, en deze delen passen perfect.

photo 440606

Nog even passen met de carrosserie erop. Nog steeds goed passend allemaal.

photo 440607

Dan nog even een andere vaardigheid die weer nodig is. Het omvouwen van in dit geval de uiteinden van de ophanging.
Ik gebruik daarvoor plastic kaartjes. Van het model betaalpas. Ik leg er 1 onder het om te vouwen deel, en met een ander druk ik het vrijliggende deel naar beneden.
Zo krijg ik het eerste deel van de buighoek.
Vervolgens de card aan de bovenkant, met de zijkant van de card weer tegen het nu iets omhoog gevouwen deel. De rand van zo'n card is precies haaks. Ik duw dan tegen het opstaande deel aan, tot ie tegen de card staat. Nu zijn de delen precies haaks omgebogen.
Op de vouw is een deel uit geëtst, zodat het deel op de goede plek buigt.
Het moet wel in 1 keer goed. Iets te veel heen en weer buigen, en het deel breekt af. Bij 0,1 mm metaaldikte op die dunne plaats heb je heel snel metaalmoeheid bij buigen.
Je moet even weten hoe het moet, en dan is dit eigenlijk niet heel moeilijk.

photo 440608

Tot een volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 maart, 2018 22:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4396
Woonplaats: Aartselaar
ongelooflijk knap werk , ik lees dat je goed je hoofd erbij moet houden
Ga lekker verder
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 maart, 2018 0:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Weer wat kleine stapjes. Het echte F1 seizoen is ook weer begonnen, dus er is wat minder tijd voor de oude jaren.

De onderdelen voor de achtervleugel. Er ontbreken hier nog wat steunen, maar die komen later omdat die gewoon in de metaalkleur blijven zoals ze uit de foto etch komen.
Dat dunne metalen plaatje moet in dat uitgespaarde sleufje komen. Maar het is wat te breed, of ik heb bij het vlakken van de zijkanten de vleugel zelf een halve millimeter teveel afgeschuurd.

photo 441381

Hieronder de inlaatkelken. Die zijn al glimmend, en moeten op een rail gemonteerd worden. Weer een heel gedoe om dat mooi recht te krijgen, zodat de vier kelken allemaal mooi uitgelijnd worden.
Na het lijmen steken er nog kleine pennetjes door de rail heen, die vervolgens in de gaatjes van het motorblok moeten passen.

photo 441382

En weer passen en meten. Je ziet hier de rij kelken iets naar buiten wijken. Dat moet iets naar binnen worden.

photo 441383

Ik monteer dit eerst, omdat je deze delen heel makkelijk kwijtraakt.

Wordt weer vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 maart, 2018 19:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
En daar ben ik weer met een paar stapjes. Weer veel vijlen, schuren en passen. Maar we vorderen gestaag.
Hieronder eerst de samengebouwde vleugel. Het dunne tweede element van de achtervleugel zit nog los. Die moet straks apart wit worden gespoten, en daarna weer in de sleufjes geschoven.

photo 441890

Dan verder met de elementen van de neus. Een ingewikkelde constructie met luchtdoorlaten en de radiator.

Eerst dat dikke deel van binnen op de bovenzijde.

photo 441888

Echt een fantastisch geconstrueerde kit. Perfect gietwerk. De puntjes vallen in de gaatjes, en daarmee laat zich de neus perfect samenbouwen. Eerst straks de binnenzijde apart spuiten.

Zo moet het eruit komen te zien als het in elkaar gepast wordt.

photo 441891

En hier van de bovenkant. Op de bodem komen nog foto etched radiatoren.

photo 441897

photo 441898

Verder met de delen van de versnellingsbak.

photo 441889

En hier de uitgesneden achterwielophanging. Ook daar moet nog een deel omgevouwen worden.

photo 441893

Ook weer met de beproefde credit-card methode. Zo krijg je mooie rechte hoeken zonder krassen.

photo 441892

En weer even proefpassen.

photo 441895

Hier van de onderzijde. In dat gaatje komt een pin. Zeg maar pinnetje. Ook weer een gedraaid onderdeel van een paar tiende millimeter.
Echt een fantastische kit, met fenomenaal gietwerk.

photo 441896

Kijk maar eens naar de aandrijfassen. Ik ga de gietnaden nog verder verwijderen, en ga daarna die assen polijsten. Prima echte metaalkleur, en je spuit de details niet dicht is het idee.

photo 441894

Tot de volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement