Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 11:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 dec, 2017 16:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Al weer even geleden dat ik hier wat van mijn activiteiten geplaatst heb. Het is niet helemaal een bouwverslag, want ik ben al bijna in de laatste fase. Maar omdat ik veel van de tips uit dit forum verwerkt heb in het huidige model toch maar even het fototoestel ter hand genomen.

Het gaat wederom om een 1/43 white metal kit van Tameo. Veel vijlen, schuren en pas maken. Omdat ik er de wagen van Huub Rothengatter van wil maken, moesten er ook wat decals zelf gefabriceerd worden. Met een eenvoudig tekenprogramma is dat heel aardig gelukt. Ik was even bang dat de decals te dik zouden worden voor zo'n kleine schaal. Maar dat valt reuze mee.

photo 432007

Voor in het doosje heb ik een foto van de originele auto van Huub Rothengatter pas gemaakt. Het is de bedoeling dat de originele foto op de achterwand van het doosje komt.

photo 432008

Ik heb uitgebreid gebruik gemaakt van decal softeners en decal beschermers. Ik gebruik daarvoor de spullen van Microscale wat me erg goed bevalt.
Voor de voorvleugel heb ik de matte lak van Microscale gebruikt, omdat die erg mooi glad opdroogt.

photo 432005

Hieronder zie je de aangebrachte decals op het model. Het model moet nog worden afgelakt met een blanke glanzende lak. Daarvoor gebruik ik de Gunze lak omdat ik daarvan weet dat het geen effect heeft op de verf die ook van Gunze is. Alles is geverfd met een airbrush.
photo 432000

Hieronder het chassis. Dat wordt pas aan de carrosserie bevestigd nadat ik de carrosserie afgelakt heb. Op die carrosserie komt nog de naam van Huub Rothengatter. Omdat dat in het wit moet worden gedrukt heb ik dat uitbesteed.

photo 432002

Wordt vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2018 14:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
De banden geschuurd en voorzien van decals. In de binnenland van de velg zitten nog zeer kleine "fondmetal" decals. Daar moest de loeplamp toch weer even aan te pas komen.

photo 431998

De carrosserie voorzien van de rolbeugel en gespoten met Gunze glans. Het modelletje is heel aardig opgedroogd. Ook de zelfgemaakte decals zijn strak gebleven en goed leesbaar gebleven. photo 432237

photo 432236

photo 432238

photo 432239

De radiatoren worden later geplaatst. Die zijn met een matte lak bespoten.

photo 432240

Het modelletje nadert de voltooiing. De volgende actie is het monteren van het chassis, de voorwielophanging en de banden.

Wordt vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jan, 2018 14:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Leuk om te zien, Nederlandse race historie dat wat minder voor de hand ligt.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 1:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
De carrosserie verenigd met het chassis. De voorwielophanging gemonteerd. Daarna de wielen bevestigd en de radiatoren geplaatst. Het chassis zit met een centrale schroef aan de carrosserie bevestigd. Die moet nog verder aangedraaid worden, maar daarvoor moet ik nog een aantal dagen wachten. Glanzende laklaag is nog zacht. Dat komt door het spuiten van "wet in wet".
Je brengt dan na een paar minuten al de volgende laklaag aan. In dit geval 4 lagen. Je krijgt daarmee een diepe glans, maar het verhoogd de droogtijd aanzienlijk. Als je het model te snel beet zou pakken met wat druk, dan krijg je vingerafdrukken in de lak die CSI niet zou misstaan. Ook als je handschoenen gebruikt, dan krijg je de structuur van de stof in de lak.
Dus nog gewoon een paar dagen geduld. Daarna kan het model in de showcase bevestigd worden met de achtergrondfoto.
Ik zal dan ook wat betere foto's proberen te maken.
Wordt vervolgd.

photo 432378


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 16:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Het model is klaar. De decals met de naam van Huub Rothengatter geprint op transparant decal papier heb ik nog niet binnen en zal ik later toevoegen.
Hieronder de redelijk scherpe kleurenfoto die ik na lang zoeken heb opgeduikeld op het Internet. Naar deze versie heb ik het 1/43 modelletje van Tameo gebouwd en angepast.

photo 432389

Het is goed te zien dat mijn model iets donkerder is uitgekomen. In werkelijkheid is het kleurverschil niet zo groot als het hier lijkt, maar toch.
Hieronder de foto's van het model op de displaybodem.

photo 432387


photo 432388


photo 432390


photo 432391


photo 432392

Het volgende project wordt de Zakspeed 761 van dezelfde Huub Rothengatter.

Als er interesse in is zal ik eerder tijdens de bouw al wat foto's maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 16:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Dat is een mooie geworden!! Mooie kleur met een mooie diepe glans en de decals zijn ook goed gelukt!
Over de decals heb ik nog een vraagje, nu zijn het redelijk kleine deacals, betekend dit dan ook dat je een volledig a4tje gebruikt of kan je de restanten dan nog gebruiken? Ik wil 3 startnummers printen maar dat is een stukje van max 8x3 cm?

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jan, 2018 20:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Rob,

Bedankt.

Je kunt het restant van je decal papier zeker nog gebruiken. Dat doe ik ook. Je moet wel zorgen dat je het nog weer door de printer kunt voeren. Ik snijd dus de zaak weer recht af, zodat ik weer een rechthoekig stuk overhoud.
Voor je inktjet moet je de print nog verzegelen om het uitlopen van de kleuren te voorkomen voordat je de decalin het water dompelt.
Ik gebruik daar het spul van Microscale voor. Goede ervaringen mee.
Succes met je decals.

Gr. Eric


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jan, 2018 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Well done :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jan, 2018 11:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
@Schummie
thanks!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2018 12:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 dec, 2006 16:23 pm
Berichten: 14
Woonplaats: oud gastel
mooi gemaakt schummie, topmodel!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement