@Wim,
Walsen gaat met dat dikkere gietrubber niet lukken.
Maar spatelen wél ... heb ik ook gedaan maar is zeker iets dat ik nog wat verder onder de knie moet krijgen.
Lastige is dat je alles in een beperkte tijd* helemaal goed moet mengen.
Als je niet goed mengt hardt het rubber niet uit en kan het zijn dat je origineel ook nog eens verprutst is.
(*al valt dat met gietrubber gelukkig nog mee) Bedankt voor de tips en het meedenken!
@Crazyrichard,
Thanks!
@Nem,
Ook geschikt voor onderdelen van 1:24 vliegtuigen hoor!
Ik had het wat terloops vermeld ... Maar het is een
alleraardigst modelbouwwinkeltje op de Voorstraat in Groot-Ammers ... De Brouwersshop..
Ze hebben ook een webshop, producten vind je
>>HIER<<Ik ben erg tevreden over deze spullen. Vroeger wat afgietsels gemaakt met rubber van VossChemie maar dat waren lastige verhoudingen om te mengen en erg dik rubber. En het gieten deed ik met Polyesterhars (van de polyestermatjes voor autoreparaties) Makkelijk verkrijgbaar maar lastig te verwerken, vergeelt ook, al lijkt het mooi transparant, en als het uitgehard is en je het laat vallen spat het als glas uit elkaar.
Het Gietrubber uit de
>shop< heeft zoals vermeld een mooie detailweergave en is goed taai, scheurt niet snel.
Het mooie van het resin uit de
>shop< is dat het waterdun is, het vloeit dus mooi uit, kans op luchtbellen wordt hierdoor alweer wat kleiner.
Wat even wennen is is dat je maar een paar minuten hebt om een vorm te vullen, dan wordt al snel stroperig en niet meer te verwerken.
Kleine hoeveelheden aanmaken dus!
Tot zover het sterblokOverigens nog even een serieuze waarschuwing aan iedereen die met dit soort spullen gaat werken;Beslist niet eten en drinken tijdens de werkzaamheden en handschoenen dragen! Het zijn, als je er langer huidcontact mee hebt, nogal nare goedjes. Eenmaal uitgehard is er geen gevaar meer. Tot je resin gaat zagen, schuren of slijpen. Bescherm je dan ook weer goed, ook met bijvoorbeeld een stofmasker en bijvoorbeeld nat schuren.
Klinkt tuttig, maar een gewaarschuwd mens, ezels, stenen en koeien in putten enzo.
And now ... the results:
Het wiel zat nog vast in een deel van zijn vorm. Daarom had ik dunne uiteinden aan de staafjes gemaakt. Dan kan dat makkelijk worden afgebroken en kunnen de volgegoten vul-openeningen worden vrijgemaakt.
Daarna kan het wiel uit de vorm worden gehaald:
Ziet er redelijk goed uit van de voorkant ...
Aan de achterkant zitten een paar bellen. Dit ligt voor een deel aan mijn techniek.
Wellicht is hier nog wat te verbeteren. Maar al deze bellen zijn goed op te vullen mocht dat nodig zijn.
En ik heb zie liever aan de achterkant dan voorop.
Overigens is hier nog niets aan nabewerkt, flash en gietpennetjes zijn bijvoorbeeld heel makkelijk los te breken.
De overige delen komen ook redelijk uit hun vormpjes.
Bij de grille zitten ook een paar belletjes, maar ik ga hem later schuren zodat ik alleen de fan overhoud:
En de vreemde eend in de bijt, het Unimog wiel. De simpelste gietvorm om te maken (10 min werk) geeft ook redelijk resultaat.
Al zitten hier op de hoeken van het bandprofiel (de 'stollen') nog wel wat luchtbellen.
En in de band/velgrand een paar. maar dat is allemaal eenvoudig op te vullen.
Valt me niet tegen, ook omdat ik het alweer een aantal jaar niet had gedaan.
Odorf