Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 9:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 340 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 34  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 02 dec, 2014 19:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
gaaf gaaf !!! die eerste foto lijkt wel een hand die uit de mal komt zo van help :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 dec, 2014 0:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Crazyrichard,
Moest even kijken ... maar toen snapte ik welk plaatje je bedoelde :lol: :lol: :lol: :lol:

En op de valreep nog even een 'Sneak Preview':

Afbeelding

Wat hardt dat spul snel uit, je hebt nauwelijks tijd om de vormpjes te vullen :mrgreen:
Ik laat de rest nog even zitten, het resin is nog wel wat flexibel.

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 dec, 2014 15:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 01 mei, 2012 20:26 pm
Berichten: 7
odorf schreef:
...(ook al heb ik nog steeds veel last van bellen)...


misschien dat een beetje minder wild omroeren van de twee componenten helpt :wink:
je moet de componenten eens proberen door elkaar te spatelen** of walsen *** ipv roeren, want het is tijdens het roerproces dat je lucht inbrengt.

** je moet maar eens kijken naar kookprogrammas van jeroen en/of sofie, daar spatelen ze ook wanneer er weinig lucht mag ingebracht worden :D :D
*** zoals bij wijnkeuren gebeurt

Wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 dec, 2014 17:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 sep, 2008 12:14 pm
Berichten: 7700
Woonplaats: ridderkerk
nice nice !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 dec, 2014 17:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik is impressed, dat lijkt een prima resultaat! Je info kon nog wel eens goed van pas gaan komen bij het kopieren van 1/48 vliegtuigmotortjes :D
Misschien heb je het al gezegd maar dan heb ik er overheen gelezen: waar heb je dat spul om te gieten gekocht?

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 dec, 2014 22:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Wim,
Walsen gaat met dat dikkere gietrubber niet lukken.
Maar spatelen wél ... heb ik ook gedaan maar is zeker iets dat ik nog wat verder onder de knie moet krijgen.
Lastige is dat je alles in een beperkte tijd* helemaal goed moet mengen.
Als je niet goed mengt hardt het rubber niet uit en kan het zijn dat je origineel ook nog eens verprutst is.
(*al valt dat met gietrubber gelukkig nog mee) Bedankt voor de tips en het meedenken!

@Crazyrichard,
Thanks!

@Nem,
Ook geschikt voor onderdelen van 1:24 vliegtuigen hoor! :wink:
Ik had het wat terloops vermeld ... Maar het is een alleraardigst modelbouwwinkeltje op de Voorstraat in Groot-Ammers ... De Brouwersshop..
Ze hebben ook een webshop, producten vind je >>HIER<<

Ik ben erg tevreden over deze spullen. Vroeger wat afgietsels gemaakt met rubber van VossChemie maar dat waren lastige verhoudingen om te mengen en erg dik rubber. En het gieten deed ik met Polyesterhars (van de polyestermatjes voor autoreparaties) Makkelijk verkrijgbaar maar lastig te verwerken, vergeelt ook, al lijkt het mooi transparant, en als het uitgehard is en je het laat vallen spat het als glas uit elkaar.

Het Gietrubber uit de >shop< heeft zoals vermeld een mooie detailweergave en is goed taai, scheurt niet snel.
Het mooie van het resin uit de >shop< is dat het waterdun is, het vloeit dus mooi uit, kans op luchtbellen wordt hierdoor alweer wat kleiner.
Wat even wennen is is dat je maar een paar minuten hebt om een vorm te vullen, dan wordt al snel stroperig en niet meer te verwerken.
Kleine hoeveelheden aanmaken dus! Tot zover het sterblok

Overigens nog even een serieuze waarschuwing aan iedereen die met dit soort spullen gaat werken;
Beslist niet eten en drinken tijdens de werkzaamheden en handschoenen dragen! Het zijn, als je er langer huidcontact mee hebt, nogal nare goedjes. Eenmaal uitgehard is er geen gevaar meer. Tot je resin gaat zagen, schuren of slijpen. Bescherm je dan ook weer goed, ook met bijvoorbeeld een stofmasker en bijvoorbeeld nat schuren.
Klinkt tuttig, maar een gewaarschuwd mens, ezels, stenen en koeien in putten enzo.

And now ... the results:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het wiel zat nog vast in een deel van zijn vorm. Daarom had ik dunne uiteinden aan de staafjes gemaakt. Dan kan dat makkelijk worden afgebroken en kunnen de volgegoten vul-openeningen worden vrijgemaakt.

Daarna kan het wiel uit de vorm worden gehaald:

Afbeelding

Ziet er redelijk goed uit van de voorkant ...

Afbeelding

Aan de achterkant zitten een paar bellen. Dit ligt voor een deel aan mijn techniek.
Wellicht is hier nog wat te verbeteren. Maar al deze bellen zijn goed op te vullen mocht dat nodig zijn.
En ik heb zie liever aan de achterkant dan voorop.
Overigens is hier nog niets aan nabewerkt, flash en gietpennetjes zijn bijvoorbeeld heel makkelijk los te breken.

De overige delen komen ook redelijk uit hun vormpjes.
Bij de grille zitten ook een paar belletjes, maar ik ga hem later schuren zodat ik alleen de fan overhoud:

Afbeelding

En de vreemde eend in de bijt, het Unimog wiel. De simpelste gietvorm om te maken (10 min werk) geeft ook redelijk resultaat.
Al zitten hier op de hoeken van het bandprofiel (de 'stollen') nog wel wat luchtbellen.
En in de band/velgrand een paar. maar dat is allemaal eenvoudig op te vullen.

Afbeelding

Valt me niet tegen, ook omdat ik het alweer een aantal jaar niet had gedaan. 8)

Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op vr 26 dec, 2014 16:20 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 dec, 2014 15:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Hallo Odorf,

ik heb met enige intresse je giet-proces doorgelezen. Hoewel ik me in een andere modelbouw discipline bezig houd, zou ik ook wel eens iets met resin willen proberen. Je luchtbelletjes-problematiek heeft me er echter tot op heden van weerhouden...

Ik heb ergens op een forum gelezen dat je de luchtbelletjes kunt reduceren door gebruik te maken van centifugaal krachten. Je kent vast wel dat trucje van een emmer met water welke je met je arm rondslingerd. Door de centrifugaal-krachten blijft het water op miraculeuze wijze in het emmertje.

Bij het maken van mallen is de gedachte achter deze techniek dat de giet-materie van de mal (het rubber dus) naar buiten wordt gedrukt en de lucht daarmee "uit de mal" wordt geperst. Op die manier zou je dan een "luchtbelvrije" mal kunnen maken. Door dezelfde techniek toe te passen gedurende het gieten van het resin, zou je tevens veel luchtbellen in je "cast" kunnen voorkomen.

Aangezien ik helemaal geen ervaring met resin heb, noch het maken van mallen, weet ik niet of de bovenstaande techniek in de praktijk werkt/succesvol is maar wellicht dat je er iets aan hebt.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 dec, 2014 19:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
@Ruud,
Bedankt voor je reactie, interesse en het meedenken.

De centrifigaal techniek is wellicht het overwegen waard. Professionele giettechnieken weken soms ook op die manier geloof ik.
Maar waar ik denk ik snel tegen aanloop is de korte verwerkingstijd van deze resin. Het is echt maar een paar minuten voordat het begint met uitharden. Je hebt nauwelijks tijd om een paar vormpjes te vullen.
Vormpjes vullen en dan in een slingercontainertje doen en slingeren zijn mogelijk teveel handelingen. Maar ik zal eens denken of ik zoiets voor elkaar krijg. Voor het maken van de rubbervormen zelf zou het wellicht goed kunnen werken. Daar is veel meer verwerkingstijd voor.

Ik heb nu overigens al betere resultaten, ik zal ze nog posten.

Wat ik nu al beter doe is - nadat ik een basislaag in de vorm heb gedaan - meteen met een dun metaaldraadje met een oogje eraan in de vorm rondga. Dan komen de kleine luchtbellen in de uitsteeksels (moeren en fijne randjes) los en vullen deze goed met resin.

Wat nog niet zo goed gaat is dat ik de vorm vul met een wegwerp-pipet. Als deze pipet wat leger is blaas je snel lucht mee uit de pipet de vorm in.
Maar dat is techniek die ik wellicht nog beter in de vingers krijg.

Enkelzijdige vormen gaan overigens erg goed nu. Dan is de waterdunne resin echt super, in vergelijk met mijn eerdere pogingen met Polyester-hars.

Ik heb, zit ik nu te bedenken, toen ik met een tijd terug met Polysterhars bezig was nog wel een experiment gedaan met een verbouwde tupperware bak met een Vacuvin stop erin, zodat ik de bak Vacuum kon trekken. Ging toen niet goed omdat de bak teveel vervormde. De bodem ging helemaal hol staan en de gevulde vorm viel om. Maar misschien moet ik dat toch ook eens opnieuw proberen.

En zo rommelen we lekker door ...

Thanks!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 dec, 2014 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1708
Graag gedaan mijnerzijds en ontzettend bedankt voor je toelichting jouwerzijds !

Indien je in de toekomst de vacuum-techniek nogmaals gaat toepassen, is het dan wellicht mogelijk om je mal tijdelijk met dubbelzijdige tape te "fixeren"...? Ik hoor/lees graag meer betreffende je technieken & ervaringen !

Gr. Ruud.

P.S.:
Bijna vergeten te vermelden; Geweldig fraai & indrukwekkend project !!!

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 dec, 2014 22:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 21 nov, 2010 21:59 pm
Berichten: 159
Woonplaats: gouda
He Odorf,

Ik heb je verslag nog eens door zitten neuzen maar ik vind het echt geweldig wat je doet.
Het lijkt je, van deze kant van de laptop, ook zo makkelijk af te gaan.
Ga vooral zo door en ik hoop hem als hij af is nog eens in het eggie te kunnen zien.

Groeten Joel Offerman.

_________________
quiter's never win, winner's never quit.
live to win, take it all, keep fighting 'till you fall.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 340 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 34  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cire430 en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement