Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 12:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 15 okt, 2013 15:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
caspervc schreef:
Helaas wat minder strak hier en daar (denk niet nat / dik genoeg gespoten), maar t glimt behoorlijk allemaal! T is nog niet van het niveau van Kris, maar dat ga ik ook nooit halen. En dit is een oefenmodel, tussendoor, om gevoel weer te krijgen, en bovenal te oefenen met de 2K lak, voordat ik die op mijn 1:16 Porsche en Ferrari ga spuiten.


Het niveau kun je makkelijk behalen hoor Casper, ik ben er toch ook terecht gekomen? En het kan altijd strakker, ik heb ook wel eens een stofje of minder strak plekje op mijn model.

Wat je het beste kunt doen is, om de 2K lak wat extra te verdunnen. Je ziet zelf tijdens het spuiten of het nog iets te dik is en een sinaasappelhuidje geeft. Ik spuit meestal 3 laagjes blanke lak, en daar zijn de laatste 2 extra verdund. Het is wel een sport om op de grens van een zakker te spuiten want dat is natuurlijk de keerzijde van de medaille.

Je zegt zelf al dat dit een oefenmodel is, dus dan verwacht je dat het er allemaal niet zo netjes uit ziet, maar ik vind het juist wel strak werk wat je laat zien.

Ik zelf polijst mijn modellen vrijwel niet meer, en poets alleen de lak nog op met verschillende pasta's. Die 2K lak is zo hard en als je dat nog eens gaat schuren blijf je na het polijsten telkens weer wat krasjes zien.

Kris.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 okt, 2013 15:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 dec, 2004 12:45 pm
Berichten: 6785
Woonplaats: Heemskerk
caspervc schreef:
Helaas wat minder strak hier en daar (denk niet nat / dik genoeg gespoten), maar t glimt behoorlijk allemaal! T is nog niet van het niveau van Kris, maar dat ga ik ook nooit halen. En dit is een oefenmodel, tussendoor, om gevoel weer te krijgen, en bovenal te oefenen met de 2K lak, voordat ik die op mijn 1:16 Porsche en Ferrari ga spuiten.


Het niveau kun je makkelijk behalen hoor Casper, ik ben er toch ook terecht gekomen? En het kan altijd strakker, ik heb ook wel eens een stofje of minder strak plekje op mijn model.

Wat je het beste kunt doen is, om de 2K lak wat extra te verdunnen. Je ziet zelf tijdens het spuiten of het nog iets te dik is en een sinaasappelhuidje geeft. Ik spuit meestal 3 laagjes blanke lak, en daar zijn de laatste 2 extra verdund. Het is wel een sport om op de grens van een zakker te spuiten want dat is natuurlijk de keerzijde van de medaille.

Je zegt zelf al dat dit een oefenmodel is, dus dan verwacht je dat het er allemaal niet zo netjes uit ziet, maar ik vind het juist wel strak werk wat je laat zien.

Ik zelf polijst mijn modellen vrijwel niet meer, en poets alleen de lak nog op met verschillende pasta's. Die 2K lak is zo hard en als je dat nog eens gaat schuren blijf je na het polijsten telkens weer wat krasjes zien.

Kris.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 okt, 2013 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 okt, 2008 20:08 pm
Berichten: 1031
Woonplaats: Utrecht
Dankjewel Kris,

Positief commentaar is altijd fijn ;) Het is nog goed uitzoeken hoe het allemaal werkt met de 2K. Ik had al iets meer verdund dan aangegeven stond op de verpakking, naar aanleiding van dingen die ik hier al gelezen had. Ik zal misschien nog wat meer 'test modellen' moeten maken om het onder de knie te krijgen.
Ben al blij met dit resultaat ook hoor, t is redelijk strak en wel een klein sinaasappelhuidje, maar de glans zit er lekker in.

Trouwens, nog een vraagje. Hoeveel verf maak jij aan als je gaat spuiten, en kan je gemixte 2K lak een tijdje bewaren? (Ik heb wat teveel gemaakt, vind het zonde om weg te gooien).
En ook hoe maak je de airbrush schoon? Gewoon revell airbrush reiniger of thinner? T is wel lastiger te zien waar t niet schoon is...

_________________
Huidig project:
Aoshima 1:24 Volkswagen Kever
Fujimi 1:16 Porsche 959


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 okt, 2013 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Als je de 2k lak hebt aangemaakt moet je deze eigenlijk zover mogelijk op maken.
De lak hardt uit door een reactie met de componenten, temperatuur of lucht hebben weinig met de reactie van doen, het gaat er niet sneller van.
Ook in een luchtdicht afgesloten potje zal de lak dus uitharden en kan je deze na verloop van tijd weggooien.
De opgedroogde lak krijgt dan een soort van rubberachtige samenstelling die je makkelijk uit het potje kan plukken.
Dunne laagjes geven een film die kneiterhard kan worden.

De 2k lak dien je te reinigen met thinner.
Ik gebruik hier zelf cellulose thinner van de bouwmarkt voor, daar krijg ik prima resultaten mee.
Zo af en toe gaat mijn spuit in een ultrasoon reiniger in een sopje met Dasty ontvetter, daarna is deze weer als nieuw, alle resten die nog in de spuit zaten gaan er hiermee ook uit, ook de resten van Zero Paints en enamel verven.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement