Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 6:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 nov, 2020 21:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
We slaan een paar stappen over: ik had een mooie strakke body (voor de Fiat, bedoel ik :D ) en wilde i.v.m. klachten in andere bouwverslagen over de dikte van de decals de letters e.d. met verf opbrengen. Een sjabloonsetje besteld ergens, die lag al een tijdje klaar.
Lang verhaal kort: drama. Hoewel ik eerst twee laagjes matte lak had opgespoten om doorlopen te voorkomen zag het niet goed uit na verwijderen van de sjablonen. Ik heb geprobeerd om de randjes bij te werken, maar de Zero Paint vraagt zoveel laagjes voordat de dieprode kleur er is dat dat er ook niet mooier op werd. Dus rigoreus schuurpapier erover, de body weer op kleur brengen en de meegeleverde decals erop.
Geluk bij een ongeluk: het valt me alles mee.

photo 524522

Hier nog niet afgewerkt met de (halfglans) toplaag, en je ziet de laatste polijstslag (korrel 1000, sinaasappeleffect eruit) over de hoogglanslaag nog duidelijk.

De aandrijfkettingen zitten ook in elkaar. Ik heb ze een zwart / metaalmix laagje gegeven, dat vind ik wat mooier staan dan de ‘blank metaal’ look, ook omdat op de referentiefoto’s ze eerder zwart dan ‘metal’ ogen. Als de lengte goed is, zitten ze straks ook ‘strak’ - het ligt nu even provisorisch, maar de schakeltjes draaien goed op één plekje na.

photo 524503


photo 524497

Een ander ‘projectje’ zijn de leren riemen waarmee de motorkap-panelen worden geborgd. Het bijgeleverde plastic velletje wat je met een stift maar zwart moet maken ziet er niet uit. Ik heb heb geprobeerd met ‘leerpapier’ ... ook niet mooi. Kunstleer ook niet, omdat ik straks één deel van de kappen open wil zetten (dat blok hé ...) en je dus de binnenkant ook ziet en dat lijkt niet eens op leer.

Uit een oude echt lederen portefeuille heb ik 4mm smalle reepjes gesneden. Perfect, een afgewerkte en een ruwe onbehandelde kant. Alleen de snijrandjes zijn maagdelijk lichtbruin, dus een nabehandeling met een potje zwarte schoensmeer maakt het áf.

photo 524502

photo 524498

Met het stukje kunstleer wat ik niet wilde gebruiken voor de riemen doe ik nu een poging de bestuurderstoel te bekleden. Geen idee of dat er een beetje uitziet, straks, maar dan doen we wel een andere poging ...

photo 524499

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2020 4:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Een hoop extra werk aan de body begrijp ik maar gelukkig is het goed gekomen. Niks mis met de originele decals.
De ketting is super geslaagd. Als ik naar het plaatje met de ketting om de tandwielen kijk en de snij-mat weg denk, is het niet van echt te onderscheiden. :)
Voor de stoel bekleding zou je ook eens kunnen kijken bij Model Factory Hiro (MFH). Zij hebben zelfklevend uiterst dun (nep) leer in het assortiment MFH P0919 Black.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 nov, 2020 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Die ketting assembly is werkelijk perfect!!
Precies de goede patina, en zelfs op deze macro foto niet van echt te onderscheiden.
De lat van modelbouw opnieuw hoger gelegd.
De rest is ook prachtig, maar voor mij is dit een voorbeeld van het schier onbereikbare.
Ik kijk uit naar de foto’s van het eindresultaat.

Wat de decals op de body betreft. Ik ben er zelf inmiddels ook van overtuigd, zeker bij mijn 1/43 modellen dat je de randen met afplakken nooit zo scherp krijgt als met goede, dunne decals.
Maar zelfs bij deze heel grote schaal blijkt dat nog het geval, zo zie ik nu.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 nov, 2020 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Let the beast go, dat wordt beestig mooie hoor :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2020 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Dank voor de tip, Cire. Ik bestel daar wel af-en-toe, maar soms duurt het wel erg lang voor je het binnen hebt. Het meeste werk is nu wel gedaan, en is het voornamelijk ‘in-elkaar-schroeven’ :D .
Schummie - ik doe het ook niet meer. Ik heb voor het opbrengen van de witte verf eerst 2 laagjes matte lak opgespoten, dat voorkomt het ergste doorlopen, maar inderdaad waren de randen niet ‘scherp’ en tóch iets doorgelopen op 2-3 plekken.

Ik heb de body toch voorzien van een Alclad Light Sheen laag, de hoogglans vond ik niet passen. De binnenkanten van de motorkappen hebben tig laagjes zwarte shader gekregen, die zijn nu bijna zwart, maar je ziet het rood er nog doorheen :brouw: - erg tevreden over.

Conform de beschrijving ben ik begonnen met het achterdeel van de carrosserie. Veel droogpassen, omdat de vloer er ook tussen geschoven moet worden. Beetje schuren hier en daar, veel schuren op andere plekken, maar hij staat er netjes op, mooi in lijn met het chassis.

photo 525158

Vervolgens van voren het tweede deel van de houten vloer erin. Hier was ik wel een beetje benauwd, i.v.m. de achterkanten van de aangebrachte klinknagels aan de binnenkant van het plaatwerk, en de opgebrachte houtstrips, maar met een beetje schuurwerk past de vloer goed.

photo 525157

Vervolgens kon het hoofdschot erin, na wat aansluitingen achterop het dashboard (toerentellerkabel e.d.) vastgezet en door de goede gaten gehaald te hebben.

photo 525159

Even droogpassen van de houten ‘planken’, ze passen goed bij het andere houtwerk.

photo 525160

En nu het lastigste deel ... het motorblok erin lepelen. Hoewel groot en massief bestaat die wel uit een hele hoop kleine en kwetsbare onderdeeltjes, en vastpakken is best een issue, helemaal als je goed voor de schroefgaten uit moet komen. Maar hij zit - en staat allemachtig prachtig!

photo 525161

Close-up van hoofdschot, div. aansluitingen en mooie details ...

photo 525162

Ede laatste voor vandaag - inpassen van de, ook niet klein, radiateur.

photo 525163

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 nov, 2020 23:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Citaat:
Ik heb voor het opbrengen van de witte verf eerst 2 laagjes matte lak opgespoten, dat voorkomt het ergste doorlopen, maar inderdaad waren de randen niet ‘scherp’ en tóch iets doorgelopen op 2-3 plekken.


Matte lak heeft een ruwer oppervlak. Daarom zal afplakken op een hoogglanzend gelakt deel veel scherpere contouren geven. Maar ook de soort tape kan een wereld van verschil betekenen. Het strakste resultaat behaal ik met 3M Scotch Magic tape (groen doosje)

Maar dit terzijde :wink:

Wat een mooi huwelijk tussen chassis en motor.
Alles is werkelijk zeer fraai en indrukwekkend en -inderdaad- allemachtig prachtig.

De uiteindelijke matte finish van de body vind ik ook zeer geslaagd.

:brouw:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 nov, 2020 2:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Dank! Even ter verduidelijking: het sjabloon heb ik aangebracht op de hoogglansfinish, en daarna voor de eindkleur erop komt, twee laagjes mat op het sjabloon aangebracht - in de hoop dat die de evt. ‘Kiertjes’ afdicht. Maar helaas :D

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 nov, 2020 7:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Prachtig, mooie bouw.... heb net even de hele topic doorgelezen.

Benieuwd naar het eindresultaat. Klasse! :D

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 nov, 2020 10:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Dit is echt genieten, je hebt geen enkel moment het idee dat je naar een schaal model aan het kijken bent. Zéér realistisch allemaal met de juiste patina. Respect voor je werk! :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2020 23:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 713
Woonplaats: Stolwijk
Het gaat nu best wel hard, het aandeel losse onderdelen neemt steeds verder af :D

Er moesten nog allerlei moeilijke stangen worden ingebouwd, lopend over diverse scharnierpunten. Bediening carburateurs, stuurstangen, remmen ... maar ik moet zeggen dat het redelijk uitkwam allemaal. Maar 1 onderdeel is spoorloos - nog de grootste ook! De stuurstand die buitenom naar voren loopt. Geen idee waar die gebleven is ... dus met de foto’s een stang met bevestigingen gescratched - eerlijk gezegd lijkt die meer op de echte dan het kit-exemplaar als ik naar de bouwbeschrijving kijk. Foto’s:

photo 525552

photo 525551

Nu gaat het een automobiel worden - de wielen gaan erop. Hier is wél wat aandacht vereist. De schroeven zijn pisbakkenstaal, net wat te groot en dan moet je ‘geweld’ gebruiken, en het blijft een plastic model. Ik heb alle gaatjes wat opgeruimd, zodat het wat beter / ruimer past. Achter moet je eerst de aandrijving monteren en dan het achterwiel. Eerder heb ik aangegeven dat ik wat twijfelde over de kettingen, maar nu het in elkaar zit oogt het prima. Zeer tevreden over.

photo 525554

photo 525556

Even de uitlaat erop, staat kék. Het is wel een bakbeest hoor, zo onderhand.

photo 525555

photo 525557

Ik ben nog bezig met het stoeltje. Dat is één kit-part, en ben begonnen een 1/2 cm van de onderkant af te halen - hij was veel te hoog. Wat imitatieleer ingeplakt, met alle rondingen kon dat helaas niet in één keer en heb met 4 losse stukjes moeten werken. Ik ga voor de stoel die er nu, in het museum, inzit, die is opnieuw bekleed met een rode bies. Het ruitje op de zitting is rood garen, afgewerkt met 4 kleine popnageltjes :). De bies is een stuk bougiekabel die ik over had, roodbruine primer gegeven en met secondenlijm in kleine stukjes van een cm vastgelijmd. Die moet ik dus nog rood maken ....
(Edit: in het echt oogt het wat beter dan deze macro-foto...)

photo 525558

Komend weekend de laatste loodjes. De motorkappen passen redelijk, ik maak de uitlaatkant dicht en zer de andere kant open ... ik twijfel nog wat ik met de sluitriemen doe, die bengelen dan een beetje aan / naast / onder de auto.

Vraag aan jullie: waar ga ik hem op zetten? Hout, donker gelakt? Een stuk weg? Ik overwoog om hem op een plateau met Italiaanse vlag (rode / witte / groene baan) te zetten, maar het rood daarin leidt misschien af?

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement