Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 3:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2019 19:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Dennis,

Die valleo primer is op waterbasis. En die Inspire chroom verf is op thinner basis.
Volgens Eric van ASA kon dat prima, maar wellicht heeft hij daar niet bij stilgestaan.
Voordat ik de velgen doe zal ik de cockpit spuiten met die valleo primer en daarna de thinner gedragen verf.
Dan kijk ik wel wat er gebeurd.
Die cockpit is verder niet zo kritisch, dus als het niet werkt maak ik hen wel weer kaal.
Tenzij jij nu al zeker weet dat dit zeker niet werkt. Dan moet ik een andere zwart glans primer zoeken, maar dan op thinner basis.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2019 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Schummie schreef:
maar dan op thinner basis.



-> lakbasis

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 aug, 2019 23:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Een kleine update,

Het komt niet helemaal goed over op de foto's zie ik. Maar goed, ik ben modelbouwer, geen fotograaf.
Hier zie je de verschillende fases van het polijsten/schuren van delen van de voorwielophanging.
Het eindresultaat is zodanig dat ik er vooralsnog voor kies om dit soort delen niet te spuiten, maar te polijsten.

Hieronder zoals de delen in de kit zitten.

photo 482801

Vervolgens geschuurd tot korrel 6000

photo 482802

Hier de staat na het schuren tot korrel 12000

photo 482803

De staat na het polijsten met een fijn polijstmiddel.

photo 482799

En voor de vergelijk een onbewerkt en een bewerkt deel.

photo 482800

Een redelijk mager resultaat zou je zeggen. Maar het is nogal bewerkelijk.
Ik heb nog getest of een afwerking met eenclear lak de zaak nog zou verbeteren.
Nee dus.
Dus weer afgeschuurd, en opnieuw de stappen doorgelopen.
Bij mijn eerste model waar ik deze methode toepaste blijft de glans ook na 6 maanden goed. Ik zie daar nog geen oxidatie.

Zoals gezegd, op de foto's zie je het niet goed. Maar wat glans en gladheid betreft komt het goed in de buurt van echt chroom wat ik er ter vergelijking naast heb gehouden.
Er zijn nog veel van dit soort delen te gaan. Als die allemaal gedaan zijn zal ik ze nog eens fotograferen.
Ondertussen zal de putty en de primer op de op te vullen delen van de body voldoende gedroogd zijn om daar weer verder te gaan met de voorbereidingen voor de primer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 1:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Je bent misschien niet de beste fotograaf maar de plaatjes laten overduidelijk het betere polijstwerk zien. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Knap werk hoor,

op deze schaal is het toch priegelwerk en wat ik zie ziet er prima uit :brouw:

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 aug, 2019 19:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6319
Woonplaats: Blauwhuis
Schummie,
Ik durf je niet te zeggen hoe die verf zich houd op water gedragen onderlaag.
Ik weet dat ik op kunsstof modellen alleen werk met enamel basis lagen, want die vreten een beetje in.
Op witmetaal heb ik alleen nog maar gewerkt met originele autolak ( de echte lak van de MG van m'n pa ).
Dus durf je niet te zeggen hoe dat zou reageren. Zou ergens op een proefstukje proberen. Niet op delen van je model.
Je wiel ophanging ziet er geweldig uit.
Heb jij Japanse vingertjes? :lol:

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 0:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
Weer wat foto's van de vorderingen, en de geplande modificaties.

Hieronder de weer wat verder bewerkte body.
De koelgaten links en rechts zijn dicht geplamuurd.
De inlaat van de radiator zou zwart gemaakt moeten worden.
Dat vlak onder de geborgen voorkant.
Dat zal voorzien worden van een foto-etched radiator.

photo 483194

Aan de binnenkant is wel een wat meer gedetailleerde radiator voorzien.
Die gaatjes zijn voor de buizen van de aan en afvoer van het koelwater.
Het gegoten profiel van de radiator ga ik afvijlen, waarna ook daar een foto-etched radiator over geplaatst zal worden.

photo 483193

Daarna weer een hoop vijl, schuur en polijstwerk.
Steeds droog passen. Zeker met deze zeer beperkte manual.
Als je de zaak gespoten hebt, en je moet daarna nog aanpassingen doen, zeker als je al delen gemonteerd hebt, richt je vaak behoorlijke schade aan.

Het gaat hier om de oliekoeler met de radiatoren, waar de beugels voor de achtervleugel precies tussen moeten komen.

Hier de voorbewerkte delen. Ik heb de oliekoeler kunnen polijsten, dus die hoeft niet verder gespoten te worden.

photo 483185

En het droog passen. De accu wordt later nog wit gespoten met rode of zwarte doppen. De radiatoren worden gun-metal.

photo 483184

photo 483183

Dan de uitlaten. Ook hier weer vooral veel schuren.

Ik heb eerst 1 uitlaat bewerkt, zodat je de toestand voor en na nog iets kan zien.
Tevens de uitlaat aan het einde verder ingeboord. Kleine detail verbeteringen, die later toch goed zichtbaar zijn.

photo 483186


photo 483187

En weer het passen op het motorblok.

photo 483188

Inmiddels valt me op dat onder het ruwe gietwerk best aardige details zitten. Het lijkt wel of de mallen versleten zijn.
Maar met wat geduld, is er weer heel wat detail terug te krijgen.
Een voordeel van het zachte witmetaal is, dat het zich makkelijk laat bewerken. Maar je moet wel opletten. Afschuren gaat prima, maar je kunt het er niet meer bij schuren.

Dan even wat anders dan steeds maar schuren.
Het monteren van de achtervleugel.

Hieronder de delen, samen met een soort mini bankschroef.
Dat maakt het mogelijk de beide wing-endplates exact haaks op de vleugel te krijgen.
Door de druk wordt de lijmverbinding ook beter.
En je kunt ook de overgangen nog schuren om het beter passend te krijgen.
Als je dat probeert zonder die klem, dan breek je meestal de endplates er weer af, waarna je het nooit meer echt goed strak krijgt.

photo 483191

En nu de hele zaak in de bankschroef.

photo 483189

En nadat het bewerkt en gedroogd is. De vleugel is er erg strak uitgekomen.
Alles evenwijdig en met rechte hoeken.
Na het cleanen is dit deel dan klaar voor de primer.

photo 483190

photo 483192

Dat was het weer even.

Ik wil nu eerst naar de wielen gaan kijken.
Die moeten mooi strak in de chroom komen uiteindelijk.

Tot de volgende keer maar weer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 8:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 14 apr, 2014 15:49 pm
Berichten: 1007
Schuren, schuren en nog meer schuren... :lol: Het is duidelijk dat hier veel tijd in gaat zitten maar ik weet ook dat dit klusje uiteindelijk het eindresultaat bepaalt. Zeker bij de uitlaten een delicaat werkje. Wat een handig tooltje dat mini bankschroefje, waar haal je dat vandaan? :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 19:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 05 feb, 2017 12:58 pm
Berichten: 846
@cire430,

Van de NAMAC beurs in Houten,
Je gebruikt zo iets eigenlijk zelden normaal gesproken.
Maar elke F1 auto heeft vrijwel een achtervleugel met 2 wing endplates.
Altijd een enorm gedoe om beide kanten paralel en recht te krijgen.
En met dit dingetje gaat het heel mooi.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6562
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Goe bezig :!:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement