Inmiddels terug van Lanzarote met corona en griep

maar nu bijna hersteld.
Deze week begonnen met de bouw van dit alleraardigste kitje van een mooi "nifty little" jagertje. Foto's volgen spoedig maar eerst weer even een klein geschiedenislesje.
Eén van de twee "overlevenden" in het museum van Le Bourget.De Dewoitine D.520 was een jachtvliegtuig van de Franse vliegtuigfabriek Dewoitine. Het eenmotorige toestel werd in 1940, kort na het begin van de Tweede Wereldoorlog, operationeel. Het toestel werd toen als het beste Franse jachtvliegtuig beschouwd. De Duitse Messerschmitt Bf 109 was sneller, maar de D.520 was wendbaarder. Doordat de productie vertraging opliep, omdat de gestelde eisen niet werden gehaald, waren er slechts 34 D.520's beschikbaar, te weinig om gewicht in de schaal te leggen in de strijd tegen de Luftwaffe.
De ontwikkeling van de D.520 begon in 1936 en het eerste prototype vloog op 2 oktober 1938. De meeste productie-exemplaren waren uitgerust met Hispano Suiza motoren van 922 of 950 pk met verstelbare propeller en supercharger. De bewapening bestond uit een 20 mm kanon dat door de propeller hub schoot en 2 7,5 mm mitrailleurs in iedere vleugel.
Bij de capitulatie van Frankrijk in 1940 waren vijf "groupes de chasse" operationeel. In 1941 hervatte Vichy-Frankrijk de productie van het toestel. De D.520 werd in dienst van Vichy-Frankrijk tegen de geallieerden ingezet in Syrië en Noord-Afrika. De Luftwaffe gebruikte het toestel als trainer. Het vliegtuig werd ook gebruikt door Italië, Roemenië en Bulgarije.
In 1944, na de geallieerde invasie in Frankrijk, werd een aantal Duitse D.520's overgenomen door de geallieerden. De Vrije Fransen gebruikten deze toestellen in de omgeving van Bordeaux en de zak van Royan, maar ook in Libanon (zie foto hieronder).
Na de oorlog werden de "Afrikaanse" D.20's nog gebruikt door de franse luchtmacht tot ze in 1953 niet meer konden worden gehandhaafd door slijtage en het gebrek aan onderdelen.
.
Het totaal aantal gebouwde D.520's is moeilijk vast te stellen, sommige bronnen spreken van minstens 905 exemplaren[1], andere van 775.
Bron: schaamteloos gejat van Wikipedia
_________________
Op de werkbank:*
Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945" (duobouw met Mark Adelaar).
Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945" (duobouw met Mark Adelaar).
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden