Hoewel ik hier al een paar weken geen update heb geplaatst, ben ik wel de hele tijd druk bezig geweest met de Baby Bus!
Steeds meer luchtvaartmaatschappijen bieden hun passagiers (tegen betaling) WiFi aan. Hiervoor wordt een satellietontvanger aangebracht in een nogal opvallende 'bobbel' op de rug van het vliegtuig. Op grote toestellen als de 787 Dreamliner valt zo'n bobbel niet erg op, maar op de kleinere
narrow-bodies is het vaak een nogal vreemd gezicht. Helaas kan ik zo even geen rechtenvrije foto vinden van een A318 met WiFi-bobbel, dus pak ik maar weer even m'n eigen tekening erbij:
Het bijzondere is dat deze koepels niet door Airbus zelf worden gemaakt, maar door externe partijen. Er zit geen standaard in de vorm van deze koepels, dus per maatschappij kan de vorm verschillen. Erg onhandig!
Maar... hulp kwam uit onverwachte hoek! In een speelgoedwinkeltje in Delft vond ik de nieuwe Revell A321neo (de modernste versie van de Airbus A321) voor een mooi prijsje. En wat zat er bij deze kit?
Drie WiFi-antennekoepeltjes in verschillende formaten! De kleinste koepel, rechts op de sprue, paste qua lengte precies bij wat ik nodig had.
Na een eerste ronde primeren bleek dat er nogal wat werk zat aan...
De staart:
Kleine krasjes en oneffenheden, al vind ik de verhoging verder best mooi gelukt evenals de opnieuw getrokken paneellijnen.
De naden op de romp, en verdwenen paneellijnen:
En mijn motoriek:
Na nog een aantal avondjes plamuren en schuren ging het toestel opnieuw in de primer. Hiervoor heb ik Mr. Hobby primer & microfiller 1000 gebruikt.
Nu denk ik dat ik iets verkeerd doe, want het spul is naar mijn idee echt te dik om te spuiten. Ik moest de compressor richting de 3,5 bar draaien om er verf uit te krijgen, en dan nog klonk mijn spuitpistool als een verkouden kleuter op een windstille dag in Mumbai. Wonderbaarlijk genoeg kwam de verf alsnog behoorlijk strak op het model aan... maar wat er in de tussentijd voor buitenaardse substantie uit mijn luchtkap aan het ontstaan was baarde me toch wel wat zorgen..:
Graag hoor ik van jullie wat ik allemaal verkeerd gedaan zou kunnen hebben, en wat voor primers jullie aanraden!
Los van deze spuittechnische uitdaging, werd ik hier wel blij van... de A318 stond, na een toch wel ingrijpende serie aanpassingen, behoorlijk strak in de verf:
De motoren hebben elk twee kleine vinnetjes om de luchtstroom rondom de motorgondels te bevorderen. Hoewel deze vinnetjes ook op het PE-fretje zitten, heb ik gewoon die van plastic gebruikt. Ik vond deze dun genoeg, maar vooral omdat ik ze veel beter vast kan zetten. Mijn ervaring met dit soort PE-onderdeeltjes is dat het er vroeg of laat toch een keertje weer vanaf valt. Deze vinnetjes zijn zo stevig dat ze zelfs geen krimp gaven toen ik in een vlaag van verstandsverbijstering een lijmklemmetje pal op de twee vinnetjes van een van de motoren vastzette.
Nu ben ik vergeten om foto's te maken van het meest opvallende deel van de turbofan-motoren: de schoepenraden (
fanblades). De enige foto die ik heb is deze:
Op de kleine kegeltjes in het midden kwam later nog een tweede kleurtje, en een piepkleine decal van het witte spiraaltje dat voor grondpersoneel zichtbaar maakt of de motor in bedrijf is.
Aan de vleugeltips kwamen de typische dubbele Airbus-wingletjes van PE. Ik wilde een hele verhelderende foto maken waarop te zien is dat die van plastic uit de kit te klein zijn, maar het verschil komt op de foto niet echt over. Geloof me maar gewoon.
De vleugels heb ik gespoten met de onvolprezen enamel 'Daco airliner wing grey'. Een oplettende en ervaren airliner-bouwer zou nu kunnen gaan roepen dat ik de staartvleugels vergeten ben, maar deze zijn bij de Air France Airbusjes wit, net als de romp.
De volgende stap is het afplakken en spuiten van de iets donkerder getinte vlakken bovenop de vleugels, de zogenoemde 'coroguard', en als dat droog is het wit op de romp. Het gaat lekker zo!
groetjes Jelle