Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 23:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Hey cool! Dan hebben we straks een grijze én een camo versie! :mrgreen:
Kunnen we mooi de verbouwingen bij elkaar afkijken, en elkaar helpen uiteraard :wink:

reteip9 schreef:
Leuk kistje D.J. is dit dezelfde soort Cougar die Deef ook gaat bouwen?
Klopt! Alleen ik maak 'm dus in camouitvoering.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2022 21:26 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
reteip9 schreef:
Leuk kistje D.J. is dit dezelfde soort Cougar die Deef ook gaat bouwen?

Het zou kunnen, die van mij krijgt floats, ik weet niet of Deef daar ook voor kiest.
Deef schreef:
Hey cool! Dan hebben we straks een grijze én een camo versie! :mrgreen:
Kunnen we mooi de verbouwingen bij elkaar afkijken, en elkaar helpen uiteraard :wink:

Yes, maar dan moet jij wel binnenkort beginnen want ik heb al een mooi begin gemaakt. :)

________________________________________________________________________________________________________________________

Update numéro un:



Ik heb er zin in en om schot in de zaak te krijgen plaats ik in navolging van onze grote leider Huib ook een update, uiteraard inclusief kleurenfoto's. :)



Ik ben begonnen met het vergroten van het gat in de romp voor het achterste raampje:



Afbeelding



Vervolgens heb ik een flens geplakt aan de buitenkant, dit zijn de rubbers / het frame van de raampjes:



Afbeelding



En daarna: S L O P E N !


Afbeelding


Beetje bijwerken:


Afbeelding



Aangezien de dingen in Frankrijk vaak ook net wat anders gaan dan in de rest van de wereld zal ook deze bouw niet de meest voor de hand liggende route volgen:

Na het zorgvuldig slopen van de twee romphelften heb ik deze met interieur en al aan elkaar geplakt:


Afbeelding


Een stuk sprue zorgt voor een goede uitlijning van de te verlengen staart t.o.v. de romp: de verlenging, 8mm in totaal. Iemand anders mag tot een ander getal komen maar het lijkt overeen te komen met andere mensen hun verbouwprojecten.


Afbeelding



Aangezien ik er zeker van wil zijn dat de staart sterk en star is heb ik hierna nog 4 stukken sprue verlijmd, vervolgens heb ik deze gespalkt met restjes styreen en CA-lijm.


Afbeelding


Onder de rompverlenging zit een 'bak', mijn vermoeden is dat deze bak gewoon extra interieurruimte is. Echter, aangezien ik het interieurtje gebruik van Italeri en ik mijzelf niet wil pijnigen met het maken van een dunwandige, perfect gekromde rompverlenging kies ik ervoor dat gegeven stoïcijns te negeren.

Meer tape:


Afbeelding



Even laten drogen en jawel, de staart zit vaster dan dat hij had gezeten zonder mijn verbouwingen. :mrgreen:



Afbeelding



Maar ja, toen moest het nog strak... Daarvoor heb ik het volgende middeltje gebruikt: ''miliput extra fine white''. Dit droogt lekker snel en kan je na 4 uur gewoon schuren. Wat volgt was niks anders dan kleien en je 'gevoel volgen' (referentie foto's helpen ook).


Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



In de volgende update zal ik jullie vertellen waarom ik ervoor gekozen heb om de boel dicht te plakken voordat ik ook maar een pot verf heb aangeraakt en of dit wel of niet een verstandige keuze is geweest. :wink:




a bientôt et bonne soirée






D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2022 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Flinke update hoor. Heb je vandaag vrij genomen om dit te kunnen doen, of is het rustig op de zaak?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2022 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Ha mooi, meteen de zaag erin!
Keurig kleiwerk, DJ.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2022 0:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Nee dit zijn geen halve maatregelen. Maar het pakt goed uit zo te zien!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2022 7:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Dag 1, en de hardste noten zijn er al bijna door, er zijn nog wel veel details die gaan wijzigen, maar de grootste ombouw stukken. Jaloers op je tempo..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2022 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Indrukwekkende update meteen. Een vliegende start zou ik zo zeggen. Nu lijkt alleen op de foto de staart niet helemaal in lijn met de lengte as te lopen, is dat gezichtsbedrog door de lens van de camera? Je zal daar vast op gelet hebben toen je alles weer vast hebt geplakt. Waarom heb je eigenlijk secondenlijm gebruikt voor het vastplakken van de styreen onderdelen? Met Revell contacta of iets dergelijks heb je toch een veel steviger geheel lijkt me?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 sep, 2022 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Allemachtig dit ga ik nooit bijhouden natuurlijk!
Respect voor de flinke verbouwing die je zo even vanaf de start gelijk aanpakt!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2022 16:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Bedankt voor de reacties iedereen. :)


Het tempo ligt niet zo hoog hoor als dat het misschien lijkt, doordat ik de romp zonder iets te schilderen heb gelijmd had ik al snel 'veel om te laten zien'. Zo'n grijze romp lijkt al heel wat, maar veel van de meer tijdrovende klusjes zoals het interieur extra detail geven en schilderen moeten nog worden geklaard.

tsjopper bob schreef:
of is het rustig op de zaak?

Was het maar zo'n feest. :)
FokkerFan schreef:
Nu lijkt alleen op de foto de staart niet helemaal in lijn met de lengte as te lopen, is dat gezichtsbedrog door de lens van de camera? Je zal daar vast op gelet hebben toen je alles weer vast hebt geplakt.

Op die ene foto van bovenaf lijkt hij inderdaad behoorlijk krom. Ik heb zojuist weer even de lineaal er bij gepakt maar in het echt is dit gelukkig niet zo. Tijdens het lijmen heb ik hier uiteraard ook op gelet.
FokkerFan schreef:
Waarom heb je eigenlijk secondenlijm gebruikt voor het vastplakken van de styreen onderdelen? Met Revell contacta of iets dergelijks heb je toch een veel steviger geheel lijkt me?

Ik heb beide gebruikt. Ik heb 4 lange stukken/staven sprue verlijmd met Revell Contacta, daarna heb ik het geheel gespalkt met CA lijm. De reden hiervoor is simpel, als ik de staartboom vast had gelijmd alleen met Revell contacta dan had ik minimaal 12 uur moeten wachten voordat de staart echt goed stevig zou zijn. (ik heb behoorlijk wat lijm gebruikt.) Echter door het geheel te spalken met stukjes styreen en secondelijm kon ik vrijwel meteen door. Het was dus echt een kwestie van snelheid en tijd(gebrek).
Deef schreef:
Allemachtig dit ga ik nooit bijhouden natuurlijk!

Wie weet, heb ik na deze nog wel zin in een tweede Cougar, ik heb er namelijk nog één liggen. :wink:

__________________________________________________________________________________________________________________________________

De afgelopen dagen heb ik weinig kunnen doen, wel heb ik op een avond de rompverlenging lopen schuren. Het is nog niet helemaal perfect glad maar ik ben goed op weg.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding






D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2022 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Gewoon 'WOW' hoe je die staartverlenging hebt gemaakt, schitterend werk :brouw:

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement