In 1952 kwam de Franse regering met een specificatie voor een lichtgewicht supersonische onderschepper die binnen 6 minuten tot 18000 meter kon klimmen. Dassault kwam aan zetten met de MD. 550 Delta, een licht deltavleugel ontwerp zonder horizontaal staartvlak aangedreven door twee M.D. 30R turbojets (7,35 KN elk). Dit prototype vloog voor het eerst op 25 juni 1954 en haalde mach 1,15, na herontwerp van het verticale staartvlak en installatie van naverbranders (9,61 KN met naverbranding) en een SEPR 66 (15 KN) raket booster haalde het prototype, nu genaamd Mirage I, Mach 1,3 zonder booster en Mach 1,6 met booster.
De Mirage I voldeed dus aan de specificaties maar het werd ook wel duidelijk dat zo'n lichtgewicht ontwerp niet heel praktisch was; de Mirage I kon slechts een enkele lucht-luchtraket dragen en daardoor werd het prototype ook niet in productie genomen.
Dassault heeft nog overwogen om een iets grotere variant van de Mirage I te bouwen, de Mirage II, maar dat project is gestaakt omwille van een nog meer ambitieus project, de Mirage III.
De Mirage III was 30% zwaarder dan de Mirage I en was aangedreven door de nieuwe Snecma Atar turbojet met Naverbrander (43,2 KN). Het prototype van de Mirage III wist op zijn 10e vlucht een topsnelheid te halen van mach 1,52 en met de introductie van kegelvormige shock diffusers (souris = muis) haalde het prototype Mach 1,65. Net zoals op de Mirage I kon de Mirage III uitgerust worden met een raket booster, hiermee werd in september 1957 Mach 1,8 gehaald.
Na het succes van de het prototype werden er 10 Mirage IIIA pre-productie types besteld, deze waren zo'n 2 meter langer dan het prototype, hadden een groter vleugel oppervlak en waren uitgerust met de Atar 09B motor (58,9 KN). De 1e Mirage IIIA haalde op 24 October 1958 een snelheid van Mach 2,2 in vlakke vlucht en was daarmee het eerste westerse toestel die snelheden kon halen van meer dan Mach 2 in vlakke vlucht.
Na het succes van de Mirage IIIA in tests werd de jager/onderschepper variant, de Mirage IIIC in productie genomen gevolgd door de tweezits Mirage IIIB trainer. In juli 1961 nam de Armee de l'Air (AdA) de eerste Mirages in dienst.
Naast de jager variant was Dassault ook bezig met een multirole/jachtbommenwerper Mirage IIIE variant en een verkennings variant de Mirage IIIR plus een twee zits trainer voor de IIIE, de IIID.
De Israëlische successen met de Mirage III tijdens de zesdaagse oorlog en de Yom Kippur oorlog gaven de Mirage III een reputatie als een effectieve doch relatief betaalbare straaljager en als gevolg zijn ze over de hele wereld geëxporteerd. Tegenwoordig vliegt voor zover ik weet alleen Pakistan nog met de Mirage III
KitIk was eigenlijk niet van plan om mee te doen met deze BB maar toen viel mijn oog toch op dit puntige stokbroodje en ging ik toch maar overstag
Qua moderne kits heb je voor de Mirage IIIC in 1/48 de keuze uit de Eduard kit uit 2004 of de Hobbyboss uit 2006, deze kits schijnen redelijk op elkaar te lijken en ik lees her en der geruchten dat Hobbyboss wellicht *ahem* wat inspiratie heeft opgedaan bij Eduard. Anyways de Eduard kit kon ik praktisch niet vinden en die schijnt ook niet super florissant te zijn qua pasvorm dus met een beetje mazzel is deze Hobbyboss wat beter, aan de andere kant willen Hobbyboss kitjes van voor ~2010 ook nog wel eens ruw zijn
Qua kleuren zit ik nog een beetje te twijfelen tussen eentje in camo
Of eentje in kaal metaal
Maar dat zijn keuzes voor later, nu eerst wachten op de post voor wat goodies en 1 september
_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.
Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.
Huidige actieve projecten:KV-1 met scratchprint interior