Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 04 dec, 2021 7:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kharkiv KaAI-3
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 0:13 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5504
Woonplaats: Ede
Nou daar istie dan!
Tussen al jullie militair geweld een civiele kist, hieronder de beschrijving van dit toch wel vreemde gebakje, geleend van de Wiki


Alexandr Alekseyevich Lazerev, who led the Kharkiv KhAI-3 Avianvito design team, already knew some of the problems posed by tailless aircraft. He was on the team which designed the almost uncontrollable KhAI-4 two years before (the Institute's designs did not always appear in their numerical order). That aircraft made only three flights before being grounded as dangerous.

The much larger KhAI-3 was intended to show that low-powered aircraft could carry a useful eleven-passenger load with an engine producing just over 100 hp (75 kW).

It was a tailless aircraft with a broad-chord wing and with a tractor engine, fin and rudder all on the centreline. Though there were initial thoughts of mounting the KhAI-3's Shvetsov M-11 five cylinder radial engine on a pylon over the wing, it was finally placed ahead of the leading edge on steel tubes from the front wing spar and fed from four tanks in the central wing. There was a long, six seat cabin on either side of the centreline with the pilot in the forward portside seat. The large, triangular fin mounted a broad, round-topped rudder.

Its central wing panel was rectangular in plan, with a steel tube structure including four spars and dural skinning. It had a chord of 5.0 m (16 ft 5 in) and a chord/thickness ratio of 14%. The outer panels, 82% of the span, were all-wood structures with dihedral and sweep on the leading edge only, giving an overall sweep of 16° at quarter-chord;. They decreased in thickness outwards from 14% to 7%, with 8° washout. Each wing carried three control surfaces. Near each tip, close behind and parallel to the leading edge there was a large, rectangular plan interceptor. These were operated differentially by pedals which also controlled the rudder and were used to make flat turns. Inboard of the interceptors, each outer panel trailing edge carried two broad-chord control surfaces that acted as both ailerons and elevators.

The first flight was made on 14 September 1936. On this occasion the front seats of both cabins were equipped with dual controls; the pilots were V. A. Borodin and E. I. Schwartz. During this and subsequent flights, controlled turns proved difficult however the various control surfaces were combined. A long development programme yielded significant improvements

photo 528734

photo 528737
bouwpapiertje, en maskingplakkertjes

photo 528735
Een best wel forse doos, voor niet zoveel inhoud

photo 528736

Dave


Laatst bijgewerkt door dave the doctor op za 09 jan, 2021 0:32 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kharkiv KaAI-3
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2214
Woonplaats: Leiderdorp
What the hell is this?? Twee bussen met vleugels..

Super cool kitje. Dat Mikro-Mir doet hele gave dingen de laatste tijd.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Bezig op de werkbank met: Stalins Vuist BB
SU-76M Suchka -- T-20 Komsomolets
BA-20 -- B-4 203mm
Scratch COVID-Bouw: Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kharkiv KaAI-3
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 11:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1249
Woonplaats: Hardenberg
hoi dave wat gaaf dat je dit malle gebakje gaat maken.
Naar aanloop van deze BB en ik wat op het www aan het struinen was kwam ik deze ook tegen.
als vliegtuig uit de juiste periode. Cool om te zien dat deze nu ook nog gebouwd gaat worden.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kharkiv KaAI-3
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 994
Wat een leuk ding zeg, ik had er nog nooit van gehoord laat staan gezien. Veel plezier gewenst met de bouw. De prijs voor het origineelste model heb je in ieder geval al binnen als het aan mij ligt. :brouw:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kharkiv KaAI-3
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 1952
Inderdaad, wat een gaaf toestel. En dat allemaal op één klein motortje. Heel leuk dat er ook civiel gebouwd wordt.

_________________
Nu op de werkbank:
Huibs T34 project (Matchbox, Fujimi, Esci)
S-Model 1/72 Hotchkiss H35/H39
Matchbox 1/72 Fairey Swordfish Mk.II


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kharkiv KaAI-3
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 21:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 1905
Woonplaats: Dordrecht
Haha wat een cool ding! Leuk!

_________________
On the bench (1): P-51D "Blue nosed Basterd" [1:48]
On the bench (2): IS-2 + ZIS3 + Infantry, "Soviet vignet" [1:72] (BB "USSR onder Stalin (1922-1953)")
Last finished: Mitsubishi A6M2b-21 Zero "Zeke" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kharkiv KaAI-3
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 10:33 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5504
Woonplaats: Ede
Dank voor jullie reacties mannen!
Ik heb inmiddels de grote delen verlijmd.

photo 528919

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kharkiv KaAI-3
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 10:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 852
Haha wat een ding. Je zou dit maar op he af zien komen.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kharkiv KaAI-3
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 1952
Mooi. De vliegende vleugel.

_________________
Nu op de werkbank:
Huibs T34 project (Matchbox, Fujimi, Esci)
S-Model 1/72 Hotchkiss H35/H39
Matchbox 1/72 Fairey Swordfish Mk.II


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Kharkiv KaAI-3
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 15:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 3425
Woonplaats: Bovensmilde
Past het allemaal een beetje Dave? Ken Micromir niet echt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement