Lang zitten wrikken en wegen waarmee ik zou openen maar uiteindelijk toch gegaan voor deze, een klassieker met een twist.
Met de opkomst van zwaarder bewapende en bepantserde tanks in eind 1942 en begin 1943 werd het gauw duidelijk dat de gangbare 76,2 mm kanonnen op de T-34 en KV-1 tanks niet meer voldoende waren dus werd er naarstig gezocht naar een vervanger. De Sovjets hadden al een prima kanon in de vorm van de 85 mm M1939 (52-K) luchtafweergeschut maar die was in de huidige vorm niet geschikt voor gebruik in een tank dus kreeg het design bureau van Generaal Fyodor Petrov en de Joseph Stalin Fabriek no. 92 (Zavod imeni Stalina, ZiS) onder Generaal Vasiliy Grabin de opdracht om dit kanon aan te passen voor gebruik in tanks. Generaal Fyodor Petrov kwam als eerste met het D-5 kanon dit kanon aanvankelijk gemonteerd als D-5S op het chassis van de Su-122 wat resulteerde in de Su-85 tankjager terwijl er gewerkt werd aan een nieuwe turret voor de T-34.
Ondertussen bleven ingenieurs bij ZiS niet stil zitten en zij kwamen met het ZiS-S-53 (S voor Savin een van de ingenieurs) kanon, uit tests bleek dat dit kanon nog een slagje beter was dan de D-5T maar aangezien de nieuwe turret al voor de D-5T was ontworpen werd besloten om de nieuwe turret met de D-5T al vast in productie te nemen terwijl het ontwerp werd aangepast om de ZiS-S-53 te monteren.
En dus rolde in januari 1944 de 1e T-34/85 van de band bij Zavod no. 112 in Gorky (Nizhny Novgorod) met het nieuwe 85 mm D-5T kanon in een nieuwe 2 man turret.
2 maanden later in begin maart 1944 werden de 1e ZiS-S-53 kanonnen gemonteerd in een ietwat grotere 3 man turret, de toevoeging van een 3e bemanningslid in de turret zorgde er voor dat de commandant eindelijk niet meer zijn aandacht hoefde te splitsen tussen het bemannen van het hoofdgeschut of bevel voeren over het voertuig en kon hij ook de radio bedienen die werd verplaatst naar de turret.
Echter de introductie van de ZiS-S-53 betekende niet het einde van de D-5T, vanwege problemen met het monteren van de ZiS-S-53 werd er nog een lading T-34s gebouwd met de D-5T in maart/april 1944 voordat productie volledig over ging op de ZiS-S-53
hele rits T-34/85 met D-5T en 2 man turret (antenne op de romp, 4 man per tank en vroege hijsogen op de zijkant van de turret)
T-34/85 met D-5T in de voorgrond en met ZiS-S-53 daarachter, zie je mooi het verschil tussen de mantlet, plat aan de voorkant voor de D-5T en afgerond voor de ZiS-S-53
Buitgemaakte T-34/85 met ZiS-S-53 maar wel met vroege hijsogen
T-34/85 met D-5T en 3 man turret (haakjes ipv hijsogen en antenne op dak van turret en platte mantlet)
de kitDe kit die ik ga bouwen is deze relatief nieuwe kit van Miniart, deze bouwt een T-34/85 met D-5T en 3 man turret zoals die gebouwd is door Zavod 112 rond maart/april 1944, er zijn sowieso maar een paar honderd T-34s gebouwd met de D-5T en deze tweede batch met de 3 man turret is dus best wel een relatief zeldzaam beestje als je bedenkt dat er iets van 25 duizend T-34/85 zijn gebouwd in totaal.
Zoals op de doos staat heeft deze kit een volledig interieur van boven tot onder, motor, versnellingsbak, koelsysteem, munitie, radio, etc..... alles zit er in
Het resultaat hier van is dat de doos goed gevuld is met plastic op zijn lichtst gezegd
Ik heb wel eens eerder een T-34/85 gebouwd met interieur maar dat was een andere variant (Zavod 174 ~1945) en die was van AFV Club die toch aardig wat minder compleet was dan deze als ik zo door de handleiding blader. Ook wist ik toen nog niet zo veel van de T-34 of van modelbouw in het algemeen dus ik ben best wel enthousiast voor deze revanche met dit onderwerp
_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.
Huidige actieve projecten:KV-1 met scratchprint interior