Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 8:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2024 23:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Vooraf

Vorige najaar kwam ik op de IPMS-site een bericht tegen, waarin diverse recensiemodellen werden aangekondigd. Eén daarvan was de 1A-versie van de Sally, die dit voorjaar werd uitgebracht. Ik bedacht me geen moment en solliciteerde als recensent voor deze kit. Het geluk was met mij en ik hem inmiddels in huis en ben aan de bouw begonnen. De kit overtreft alle verwachtingen.

Nu is het zo, dat als je een recensie voor de IPMS schrijft over een kit die je gratis ter beschikking is gesteld, zij alle rechten over die recensie en het beeldmateriaal verwerven. Ik vind dat niet meer dan normaal, maar het gevolg is wel dat ik pas later een bouwverslag met foto's kan plaatsen, namelijk nadat alles in het parochieblaadje van de IPMS is gepubliceerd. Dat houden jullie dus tegoed. Daar de eerder geplande duobouw niet haalbaar blijkt plaats ik mijn bouw hier als apart topic.

Maar de informatie over dit vliegtuig, "het geschiedenislesje", presenteer ik hier wel vast:

De Mitsubishi Ki-21 Type 97, officieel bekend als het "Leger Type 97 Zware bommenwerper", en bij de Geallieerden onder de codenaam “Sally”, gold eind jaren 30 van de vorige eeuw inderdaad als een zware bommenwerper. Vanaf 1938 werd hij ingezet tijdens de Chinees-Japanse oorlog en daarna in Birma en tijdens de eerste fase van de oorlog in de Stille Oceaan, t.w. Maleisië, Nederlands-Indië en Nieuw Guinea. Het vliegtuig werd ingezet door de Japanse legerluchtmacht en was als zodanig de tegenhanger van de meer beroemde Mitsubishi G4M (“Betty”) van de Japanse marine. Het toestel is tot de capitulatie in 1945 in gebruik gebleven.

Afbeelding

Ki-21-1a, Bron onbekend; public domain foto

Ontwerp en ontwikkeling

In 1936 bracht de Japanse legerleiding een pakket eisen uit voor een bommenwerper, die met name in China en Mantsjoerije kon worden ingezet tegen Chinezen, Russen en Mongolen. Het vliegtuig zou een bemanning moeten hebben van tenminste 4 man, een topsnelheid van 400 km/u, een actieradius van 5 uur en minimaal 750 kg bommen moeten kunnen vervoeren. Die eisen waren ambitieus voor die tijd, want bijna nergens waren tweemotorige bommenwerpers te vinden die daaraan konden voldoen.

Zowel Mitsubishi, Kawasaki als Nakajima namen de handschoen op en kwamen met een prototype, maar Kawasaki moest al gauw afhaken. In december 1936 vlogen de eerste prototypes, waarbij het ontwerp van Mitsubishi nipt won van dat van Nakajima. Er werd verder nog twee prototypes gebouwd, waarin nieuwe vindingen over en weer werden toegepast, zoals een glazen neus en andere staartvlakken. Nakajima mocht de motoren leveren die betrouwbaarder waren dan die van Mitsubishi en zou betrokken worden bij de produktie. Zo ontstond een voor die dagen superieure bommenwerper.

In november 1937 ging de Ki-21 in productie als de "Leger Type 97 Zware Bommenwerper Model 1A", zowel bij Mitsubishi als bij Nagasaki. In augustus 1938 werden de eerste Ki-21’s operationeel in China en vervingen de Fiat B.R.20's daar die als tijdelijke oplossing waren ingezet. Op basis van ervaringen aan het front volgden verschillende verbeterde versies met meer uitgebreide bewapening, een grotere actieradius en zwaardere, 1500 pk motoren en de “plantenkas” op de rug werd vervangen door een heuse geschutskoepel, die echter met pedalen bediend moest worden. Er kwam zelfs enige bepantsering en verschillende (niet alle!) brandstoftanks kregen beschermende rubberen matten, wat heel iets anders is dan zelfdichtende tanks…. Tenslotte werd een honderdtal Ki-21-1a’s omgebouwd tot transportvliegtuig met als aanduiding MC-20-I, officieel: Leger Type 100 Transport Model 1. De productie eindigde in september 1943. In totaal werden er 2064 gebouwd, 1713 door Mitsubishi en 351 door Nakajima.

Afbeelding

Een formatie Ki-21, waarschijnlijk de 1b versie. Aan het front kregen de bommenwerpers vaak een camouflagepatroon dat bij de omgeving paste. Mogelijk gaat het hier om een operationele trainingseenheid van de Hamamatsu-Leger Vliegschool in bezet China (Public domein foto)

Operationele inzet

In de herfst van 1938 werden de Ki-21-1a’s van het 60e sentai ingezet voor ongeëscorteerde langeafstands bombardementen, samen met Fiat B.R.20’s, die al spoedig werden vervangen toen bleek dat de Ki-21’s veel effectiever waren. Ze konden verder vliegen, waren robuuster en vooral betrouwbaarder. Snel werden 2 extra sentais uitgerust met de Ki-21 en naar bases gestuurd in Mantsjoerije, om vandaar uit Russen en Mongolen te bestoken tijdens het zogenoemde Nomonhan Incident (juni-juli 1939). De Russische en Chinese jagers waren (nog) niet snel genoeg om een echte bedreiging te vormen voor de Ki-21’s, maar dat zou in de jaren daarna veranderen toen de Geallieerde China gingen steunen en effectievere jagers in de strijd wierpen. Dat neemt echter niet weg dat de verliezen ernstig waren tijdens die eerste operaties. Het gebrek aan defensieve bewapening, onbeschermde brandstoftanks en het onbetrouwbare zuurstofsysteem waren daar debet aan.

Afbeelding

Een Ki-21-1a wordt van bommen voorzien op een basis in Noord China (Bron: Rickard, J (28 November 2008), Mitsubishi Ki-21 'Sally', http://www.historyofwar.org/Pictures/pi ... Ki-21.html) (Public domain foto)

De Ki-21-1b moest dit oplossen. Het bommenruim werd vergroot, het aantal mitrailleurs werd uitgebreid tot 5, de flaps aan de achterzijde van de vleugels werden verlengd, de staart werd herzien en de brandstoftanks werden deels voorzien van gelamineerde rubberen matten.

De Ki-21C was een verdere verbetering. Er kwam een extra 500 liter tank in het achterste bommenruim, waardoor extra hardpoints onder de vleugels voor 4 externe 50 kg bommen moesten worden aangebracht, er volgde een uitbreiding van de defensieve bewapening en grotere wielen om het extra gewicht te kunnen dragen. Maar al die verbeteringen konden ten tijde van de aanval op Pearl Harbor niet verhullen dat het vliegtuig verouderd raakte. De verliezen stegen dramatisch en ze werden meer en meer ingezet voor trainingsdoeleinden of taken die ver achter het front werden uitgevoerd.

Afbeelding

Mitsubishi-Ki-21-I als trainers van de Hamamatsu-Leger Vliegschool (Public domain foto)

Vanaf midden 1940 bereikten de nieuwe Ki-21-IIa de eenheden aan het front. Ze hadden zwaardere, luchtgekoelde motoren en een groter vleugeloppervlak. Deze versie was de belangrijkste die de legerluchtmacht gebruikte bij haar vroege campagnes in de Pacific-oorlog, zoals in de Filippijnen (vanuit Taiwan), Thailand en Maleisië (vanuit Frans Indochina). Maar toen het front verschoof naar Birma kregen ze te maken met Hurricanes en P-40’s als tegenstanders en konden zelfs escortes van Nakajima Ki-27 en Ki-43 Hayabusa jagers verliezen niet meer voorkomen.

Een laatste belangrijke versie waarmee men de verliezen wilde compenseren van de Ki-21-IIb. De zgn. “plantenkas” werd vervangen door een rugkoepel, het toestel kreeg een efficiëntere cockpitindeling en kon meer brandstof meenemen. Inmiddels werd de Ki-21 aan alle fronten ingezet en werd duidelijk dat hij achterhaald was. Het toestel bleef ondanks alle gebreken populair bij de bemanningen door zijn voortreffelijke hanteerbaaheid, betrouwbaarheid, eenvoudige onderhoud en robuuste constructie. Hoewel het toestel uiteindelijk teruggetrokken werd uit de dienst aan het front, bleef het operationeel tot het eind van de oorlog als transportvliegtuig, trainer voor paratroepen en bommenwerperbemanningen, verbindingsvliegtuig en geheime missies en zelfs kamikazevluchten (zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Raid_on_Yontan_Airfield ).

Afbeelding

Een Ki-21-IIb. De rugkoepel heeft de "plantenkas" vervangen. (Public domain foto)

Bronnen:

- Mitsubishi Ki-21: https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Ki-21
- Mitsubishi Li-21: https://www.tracesofwar.nl/articles/163 ... -Ki-21.htm
- Japanese Aircraft of World War II 1937-1945London 2017 (reprint 2018)

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 maart, 2024 18:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Hoog tijd om eens te laten zien om wat voor kit het gaat:

Afbeelding

Een deels in kleur uitgevoerd instructieboekje:

Afbeelding

Er zijn uitvoeringen voor 4 verschillende eenheden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De decals zien er goed uit: in register, kleurecht en dun:

Afbeelding

Er zijn 5 sprues van lichtgrijs, zacht plastic (Bron: IPMS Deutschland):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De 5e sprue is bestemd voor de Ib-versie met de achterwaartsvurende mitrailleur in de staartpunt.

Afbeelding

Er is 1 sprue met het glaswerk, dat mooi helder en dun is (Bron: IPMS Deutschland):

Afbeelding

Met al dat glaswerk is het geen luxe om een masking setje aan te schaffen. Deze is eigenlijk bestemd voor de Ib-versie, maar het glaswerk daarvan is identiek aan de Ia:

Afbeelding

Ik kies voor de fraaie, bonte uitvoering van de 60e sentai, die operationeel was boven China in 1939. Dat vraagt om extra research, want ik kwam er al gauw achter dat ICM de verkeerde kleuren adviseert. Zo is het geadviseerde groen te licht en het bruin te donker en behoort de onderzijde niet zwart te zijn, maar heel donkergroen. Ik kreeg al argwaan, omdat er nergens profielen van de Ia te vinden zijn met een zwarte onderkant. Wel is er één foto te vinden van een Ia met een donkere onderkant. De specialisten van Arawasi hebben me aangeraden om blackgreen te gebruiken: zwart werd nooit voor camouflage gebruikt door de Japanners.

Afbeelding

* De enige foto van de Ki-21-Ia met een donkere onderzijde, mogelijk met het oog op nachtelijke inzet (bron: EAGLE EYE SERIES, No. 3: Mitsubishi Ki-21 "Sally" & Fiat BR.20 "Cicogna" in hinomaru, Arawasi Publications). Merk op dat het embleem van de 60e sentai, de ster met de rode lijnen, hier (nog) niet is aangebracht. Het kleurenschema is juist in vgl.met wat ICM voorstelt.

De groene en bruine vlakken van het schema worden gescheiden door gelijkmatige, dunne witte lijnen. Het aanbrengen daarvan gaat met een penseeltje niet goed lukken. Om die reden heb ik een Aero color fine liner No.1 aangeschaft, met een puntdikte van 0,8 mm, waarmee ik die lijnen ga aanbrengen. Daarvoor gebruik ik als "vulling" Mr. Hobby Flat White H11 met toevoeging van Mr Retarder Mild, ook van Mr. Hobby:

Afbeelding

Tot later dit jaar voor meer info en foto's.
VrGr,
Jan
.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 maart, 2024 19:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 545
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt weer voor de mooie en interessante geschiedenisles Jan!
Een mooi toestel en die kleuren combinatie zoals op de doos is ook al mooi. Ik ben benieuwd wat het nu gaat worden….. Als je voor de kleur van de onderkant op die ene foto af moet gaan…?

Succes verder Jan!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2024 16:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi intro en duidelijke foto's van de inhoud van de kit!
Ik kijk uit naar het verslag van de bouw zelf :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 maart, 2024 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Leuk dat je hier een recensie van gaat schrijven.
Die kunnen we dus binnenkort bewonderen in het clubblad :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 maart, 2024 12:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Mannen, dank voor jullie reacties. Zogauw het "mag" laat ik hier van alles zien en dat zal tegen de zomer zijn, verwacht ik.

Over de bouw kan ik wel vertellen dat deze vordert, al gaat het langzaam doordat er steeds iets tussen komt, waardoor ik er maar kort aan kan zitten en omdat er wat tegenslagen zijn, die improvisatie verlangen. Op dit moment ben ik bezig met het fraaie camouflageschema. Ik had gehoopt op Japanse en Amerikaanse bouwers die al eerder met deze uitvoering van deze kit klaar zouden zijn en hun werk op fora zouden laten zien, maar het enige wat ik tegen kom zijn 1a- en 1b-verzies met het simpele mono-schema. Daarnaast zijn er nagenoeg geen relevante foto's. Gelukkig hebben de jongens van Arawasi me uit de brand geholpen. (Terzijde: onze groepsbouw was hen niet ontgaan).

Ik hoop eind april klaar te zijn met de bouw van deze kit. Dan zien jullie meer.
Groet!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 79 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement