Hallo iedereen,
Omdat de Japanse groepsbouw nog niet is afgelopen en mijn voorraad wel was aangevuld met Japanners ga ik nu met een Rufe aan de slag!
Een Rufe zullen jullie zeggen..? De type aanduiding is officieel een A6M2-N. Ah een Zero....!
Juist de basis voor dit vliegtuig is een A6M2 model 11 waarbij het landing gestel, staartwiel, landingshaak en nog wat zaken zijn verwijdert. Er kwam een grote centrale drijver onder de romp en 2 kleine drijvers aan de vleugels. In de centrale drijver is ook een brandstoftank op genomen.Ook is de staart vergroot.
De prestaties van het met drijvers uitgeruste toestel waren 20% minder dan de toestellen met wielen. Tocht konden zij de geallieerde toestellen van die tijd nog aardig partij bieden.
De Rufe was eigenlijk bedoeld als tussen oplossing, men wachtte op de komst van de Kawanishi N1K1 Kyofu. In Februari 1941 kreeg de firma Nakajima de opdracht een drijver vliegtuig te ontwerpen op basis van de A6M2. Men had drijver vliegtuigen nodig in verband met hun eilanden hoppen (veroveren) in de Pacific. Daar zaten ook kleine eilanden bij waar geen vliegveld kon worden op aangelegd en men toch wel bescherming vanuit de lucht wenste te hebben. Ook werden ze gebruikt om konvooien aan te vallen en waren zij een plaag voor Amerikaanse PT boten. Tegen de latere geallieerde jagers kregen zij het moeilijker en op het laatst kregen zij een taak bij het verdedigen van het thuisland.
De Rufe maakte ironisch genoeg zijn eerste test vlucht op 7 december 1941.....! Uiteindelijk zijn er 327 geproduceerd.
Wat gegevens:
Motor: Nakajima NK1C Sakae 12 14 cilinders luchtgekoelde radiaal motor met 940 pk
Max.snelheid: 435 km
Max. bereik: 1.148 km
Bewapening: 2x 7,7mm type 97 machinegeweren in de romp, 2x 20mm machinegeweren type 99 mk2 in de vleugels en 2x 60kg bommen onder de vleugels.
Bron: Wikipedia, IJNafphotos.com
De Kit:
Het is kitnummer 02220 van Hasegawa, waarin 2 exemplaren zitten van de A6M2-N.
De sprues:
Het is mooi strak plastic, weinig flash. Deze is kit niet gedetailleerd als de Airfix new tool die ik recentelijk heb gebouwd.
De bouwbeschrijving bestaat uit 1 velletje, mooie heldere strakke decals en ik ga een maskingset proberen te gebruiken die eigenlijk voor de Airfix kit is.(maar bij deze cockpit kappen geen overbodige luxe)
Het enige wat jammer is aan deze kit is dat men 2 dezelfde kleuren schema's aangeeft. Allebei van het 802e Kokutei, weliswaar op andere locaties. Nu heb ik inmiddels het 802e ook zien vliegen met toestellen in de licht grijs/groene kleur. De tweede versie zal ik dan in dat schema maken.
En dan over het 802e Kokutei gesproken:
Op 14-11-1942 is het 802e ontstaan uit het 14e Kokutei en begonnen ze hun operaties vanaf Rebata Bay seaplane base op Santa Isabel. zij beschermden konvooien en vlogen patrouilles boven Guadacanal.
In december 1942 werden ze hervormd op Yokosuka airfield tot een nieuwe eenheid door gelede verliezen en deed de A6M2-N Rufe zijn intrede. Zij werden in gezet in de zuid pacific op Shortland Harbor Seaplane Base op de Solomom eilanden.
Begin januari 1943 had het 802e nog slechts 2 operationele A6M2-N Rufes tot hun beschikking!
18 maart 1943 werd het 802e Kokutei verplaatst naar de Marshall eilanden, Jaluit Seaplane Base. 15 oktober 1943 werd de eenheid opgeheven.
Tot zover de bespiegelingen over het toestel en de eenheid. We gaan weer plakken! Uiteraard zijn tips, trucs en commentaar weer welkom!
Groeten Paul