VerweringDeze update heeft even op zich laten wachten, want ik had, net als Luuk, vernisprobleempjes, maar dan weer van een andere orde. Daarover zo meer, want eerst gaan we beginnen met: chippen!
Chippen op een bare metal finish?
Nee, niet daar, maar wel op de delen die geverfd zijn.
Chipping op de motorkappen.
Chipping op de rode staartdelen.
Nog een plaatje.
OK, dan verder met de wash. En daar ging het een beetje mis.
Tot zover ging het nog volgens plan. Eerst het model vernis met twee lagen HG77 vloerglans. Daarna de verdunde donkerbruine olieverf als wash in alle paneellijnen en alle klinknagels laten lopen. Dat zijn er nogal wat dus in feite is vrijwel de gehele oppervlakte gewasht.
Toen ik na een uurtje of wat de overtollige wash weer weg wildde vegen, bleek die toch gereageerd te hebben met de glansvernis. Dat had tot gevolg dat:
1. de wash grotendeels niet meer verwijderd kon worden. Verder verwijderen dan op bovenstaande foto lukte niet.
2. de onderliggende verflaag gedeeltelijk was aangetast.
Tering!
Daar balde ik wel even van. En dat op mijn mooi gelukte strakke metalen verflaag.
Dat krijg ik dus nooit meer goed. Hierdoor was ik wel even m'n mojo een beetje kwijt.
Één schrale troost: alleen op de onderzijde van het model.
Wat lijkt er gebeurd: enige maanden geleden vond ik op internet de tip dat HG77 ook een goede glansvernis op acrylbasis is, vergelijkbaar met Klear, Pledge, etc. wat velen van ons gebruiken. Dat lijkt ook inderdaad, want het geeft een prima glanslaagje. Maar ik had al eerder gemerkt dat het toch op een of andere manier reageert met terpentine maar daar niet genoeg acht op geslagen. Nu is het me wel duidelijk. Dit spul niet meer gebruiken.
Nou ja, ik moet er maar mee leren leven. De onderkant is veel viezer geworden dan de bedoeling was.
De bovenzijde heb ik daarna eerst bekleed met twee lagen van mijn oude glansvernis Pledge (ik doe al jaren met een literfles). En daar lukt het wel. Dit lijkt meer op het effect dat ik voor ogen had.
Nog een plaatje van de gewashte paneellijnen en klinknagels.
Daarna nog zitten dubben over de kleur van de uitlaten. Dat is op foto's niet helemaal duidelijk te zien. Uiteindelijk heb ik ze antraciet geverfd en ge-drybrushed met brons om de kleur van door hitte verkleurd metaal te imiteren.
Als laatste heb ik nog zitten experimenteren met verschillende vernissen voor de afwerking: glans op de metalen delen, en mat op de met doek beklede delen van de staart.
Glans op de metalen vleugel, maar mat op de met doek bedekte aileron en op de hinomaru.
Nu zit er wel een inconsistentie in mijn verniswerk, want de hinomarus zijn mat, maar de roodgeverfde staart niet, omdat ik het verschil met de met doek bedekte stuurvlakken wilde laten zien. Ik heb nog even wat geprobeerd met zijdeglans, maar het verschil tussen hoogglans en zijdeglans is te klein om op te vallen. Dus voorlopig laat ik het even zo.
Zo, klaar voor de afbouw (die nog wel wat voeten in de aarde heeft).