Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 7:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2024 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 jan, 2022 23:15 pm
Berichten: 94
Woonplaats: Leeuwarden
Na afronding van m'n Zero en Frank, begin dit jaar voorzichtig begonnen met m'n Aichi D3A Type99 "Val".
Kitje voor weinig via Marktplaats gekocht, was nog keurig verpakt en schade-vrij.

Origineel is deze kit door Hasegawa uitgebracht, echter heeft Revell eenmalig een rebox gedaan. Waar Hasegawa verschillende versies door de jaren heen heeft uitgebracht, heeft Revell het bij een enkele uitgave gehouden.

Gekozen voor de grijze "Hai Iro" variant, welke deelnam aan de bombardementen op Pearl Harbor in 1942. FOEI, fout van mij, 1941! Momenteel nog een beetje research aan het doen, lijkt erop dat de decal-instructies niet correct zijn (zoals in 99% van de gevallen...)

Kitje bouwt leuk weg, plastic is wel van een mindere kwaliteit, het is de donkergroene welke zo mooi wit wordt bij schuren en ook zo lekker poedert...
Cockpit is helder, plastic lijkt mininaal ververvormd.
Kleine vervorming is wel zichtbaar in de romp, richting de staart.

De Aichi D3A, geallieerde codenaam Val, was een Japanse duikbommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog die in 1938 werd ontworpen door Aichi. Het toestel was in het begin van de oorlog de belangrijkste duikbommenwerper van de Japanse Keizerlijke Marineluchtmacht die vanaf vliegdekschepen kon worden gelanceerd en speelde daarom een belangrijke rol tijdens Pearl Harbor.

photo 593793

Hier heb ik de cockpit geschilderd. Geen PE set toegevoegd, enkel de pedalen gebruikt welke ik nog over had van eerdere bouwsels.

photo 593792

photo 593790

Hier is m'n modelletje na een leuke schilder middag.
Begonnen vanaf een zwarte base met witte highlights.

Vanaf hier begonnen met dunne lagen Hai Iro, tot ik de gewenste dekking had. Daarna individuele panelen lichter gemaakt met een lichter mengsel.

Alle verf is vanuit mijn AK Interactive IJN Aircraft setje dit is een Gen3 acryl setje waar ik erg tevreden over ben. Verdunning gebruik ik gewoon Acryl Verdunnen uit de bouwmarkt.

M'n airbrush is een cheap ass Fengda met 2mm naald/nozzle. Heb onlangs wel een compressor met tank aangeschaft, ik werd helemaal ziek van het vocht in de slang en daarna in de airbrush.

De kleur voor de cowling is de Anti Glare Blue-Black, dit is een hele mooie donkere blauwzwarte kleur.
Deze dient ook mat te blijven daar deze zoals de naam doet vermoeden de reflexie van de zon moest tegengaan om verblinding te voorkomen.

photo 593791

photo 593789

photo 593788

photo 593787

Zal uiteraard van tijd tot tijd een update plaatsen!
Wanneer ik een beslissing heb genomen, zal ik uiteraard ook variant en details delen.

Jeroen


Laatst bijgewerkt door J-roen87 op di 16 jan, 2024 22:29 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2024 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Wat ga je weer snel Jeroen, makkelijk die kitjes die hasegawa heeft ontworpen en die revell later heeft overgenomen. Vaak leuke kitjes voor een leuke prijs.
Verf zit er weer superstrak op.

Maar welke kleur blauw bedoelde je nou? Die anti glare of die bij de motor.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2024 22:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 jan, 2022 23:15 pm
Berichten: 94
Woonplaats: Leeuwarden
markie schreef:
Wat ga je weer snel Jeroen, makkelijk die kitjes die hasegawa heeft ontworpen en die revell later heeft overgenomen. Vaak leuke kitjes voor een leuke prijs.
Verf zit er weer superstrak op.

Maar welke kleur blauw bedoelde je nou? Die anti glare of die bij de motor.


Haha, we gaan al week 3 in, dus doe 't nog rustig aan.
Het is de "zwarte" kleur welke ik bedoel. Dat is eigenlijk echt een hele diep-blauwe kleur. De binnenkant van de cowling is de Aotake.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jan, 2024 7:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Nu zit ik nog eens op de grote mensen computer naar je foto's te kijken in plaats naar een mobiel zoals meestal, en toen viel me op dat de aansluiting bij de vleugelwortels niet helemaal jofel is. Je ziet de ondervleugel nog uitsteken t.o.v. de bovenkant van de vleugel en de vleugel lijkt ook niet helemaal lekker met de romp aan te sluiten.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jan, 2024 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
J-roen87 schreef:
Gekozen voor de grijze "Hai Iro" variant, welke deelnam aan de bombardementen op Pearl Harbor in 1942. Momenteel nog een beetje research aan het doen....


Dan toch maar even weer de geschiedenisboeken in Jeroen. 7 december 1941 vielen de Japanners Pearl Harbour aan. 'Een reus was gewekt'....

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jan, 2024 23:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 jan, 2022 23:15 pm
Berichten: 94
Woonplaats: Leeuwarden
Excuses René, rectificatie is geplaatst. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jan, 2024 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
:lol: :lol: :lol: :lol:

:brouw:

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2024 16:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 jan, 2022 23:15 pm
Berichten: 94
Woonplaats: Leeuwarden
Korte zondag-update:

Aichi D3A Type 99, Zuikaku, gevlogen door Capt. Ema tijdens de Pearl Harbor aanval.
photo 594269


photo 594270


photo 594273


photo 594272

photo 594271
9

Bewuste verkleuringen aangebracht op de verschillende panelen, evenals de vouwbare vleugeltips. Nu verder met de onderzijde.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2024 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Echt gaaf deze, de close-up foto's zijn heel mooi!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jan, 2024 23:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Prachtig Jeroen! Hoe en waarmee "behandel" jij de cowling en de propbladen?
Succes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 87 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement