Ik gooi deze er ook maar tegen aan. Gisteren ontvangen via de post uit Engeland.
Even een kleine toevoeging waarom ik deze thread ook alvast open. Ik modelbouw namelijk op meerdere plekken en daarom heb ik vaak projecten simultaan lopen. Ik verkeer in de gelukkig toestand dat ik modelbouw activiteiten onderneem op mijn werk. IK werk als trainer (fietswerkplaats) bij een autisme behandel instelling. Hier heb ik ook lange tijd een modelbouwclub gerund, maar die is bij de grote transitie uit 2015 weg bezuinigd. Echter, ik onderneem nog steeds met cliënten modelbouw activiteiten.
Sinds kleine 4 jaar run ik ook een Modelbouwatelier voor een andere autisme huplverleningsinstelling en wel Krekelautismecoaching in Arnhem. Deze club loopt momenteel zelfs zo goed dat ik de club zelfs opgedeeld in meerdere momenten en per moment draaien 4 kinderen of jongeren mee. Hier is zelfs promofilmpje van:
https://www.youtube.com/watch?v=-W30AJbyHkQDit geeft mij dus de gelegenheid om tijdens de modelbouwactiviteiten zelfs ook te bouwen. Tijdens deze momenten kan ik natuurlijk niet op het niveau bouwen dan wanneer ik dat thuis doe. Ik moet zeer geregeld cliënten bijstaan, maar als ik zelf meebouw geeft dat het beste groepsgevoel. Maar goed tijdens deze momenten zal ik ook aan dit project werken:
Jawel een resin kit en wel van een dubbeldekker. Wel extra uitdaging resinkit EN een dubbeldekker. De mooi verplakte onderdelen:
De eenvoudige bouwbeschrijving:
Gelukkig met decals (die zeten er in de oudere resinkits vaak niet bij):
Stukje historie uit meneer Wiki:
Design & Development[edit]
The Ki-3 was a biplane design of all-metal construction with light alloy and fabric covering, with staggered wings and a fixed, divided landing gear. It was powered by one supercharged 592 kW (790 hp) BMW IX V12 inline engine, driving a wooden two-bladed propeller.[1] Maximum speed was 259 km/h (161 mph) and maximum take-off weight 3,097 kg (6,828 lb). One 7.7 mm (.303 in) machine gun was mounted to fire forward, synchronized with the propeller, and another was mounted dorsally on a flexible mount. The maximum bomb load was 500 kg (1,100 lb). The two man crew sat in open cockpits.
KDA-6 and A-6[edit]
The Ki-3 originated as a private venture, launched by Kawasaki to develop a dedicated reconnaissance aircraft. The prototype, designated KDA-6, was designed by the German engineer Dr. Richard Vogt, who was working in Japan at the time. Takeo Doi the future chief designer for Kawasaki, worked as Vogt's assistant on the project; Vogt later went on to become chief designer for Blohm & Voss. The KDA-6 was rejected by the IJA due to changes in the procurement process, despite having excellent performance and handling characteristics. Awarded the contract to build the Army Type 93 Single-engined Light Bomber, Kawasaki used the KDA-6 as the basis for this aircraft which was given the Kitai number Ki-3.[1]
A refined version of the KDA-6, designated Kawasaki A-6, was produced as a communications aircraft and was used successfully by the Asahi Shimbun newspaper for printing plate and personnel transport duties.[1]
Operational history[edit]
The Kawasaki Ki-3 was designated "Army Type 93-1 Single-engine Light Bomber" under the other Japanese military aircraft nomenclature system. It flew in April 1933[1] and entered operational service initially with the 6th Composite Air Regiment in Chosen (Korea). It subsequently was used in combat in Manchukuo (Manchuria) and in north China during the initial stages of the Second Sino-Japanese War, where it could make use of its good maneuverability to support ground troops. It was considered a rugged ground-attack aircraft, but the supercharger of its liquid-cooled engine was a constant source of problems.[1]
Ik ben al begonnen met de eerste voorbereidingen. Bij resin kits moet je er rekening mee houden dan het spul dat als release substance gebruikt wordt veel vetter is dat bij normaal plastic. Extra goed ontvetten is dus zeer gewenst:
Daartoe gebruik ik dus remmenreiniger; één van de beste ontvetters die ik me bedenken kan.
Zie ook een flinke berg aan miniscuele onderdeeltjes:
Kortom ik ga hier op mijn werk mee beginnen. Hierbij uiteraard ook rekenend houden dat de rein onderdelen geschuurd worden onder de kraan die op de foto ziet!
Groet, Nico