Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 5:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 17:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Veel deelnemers van deze groepsbouw zullen in aanraking komen met bouwinstructies, doosopschriften en/of literatuur in het Japans. Daar waar je online teksten makkelijk kunt kopiëren en plakken in de online versie van Google Translate, daar is dat natuurlijk niet mogelijk met teksten op papier.

Hier is evenwel een makkelijke oplossing voor, die Google ons aanreikt: de Google Translate app. Volgt een korte tutorial.

1. Eerst zoek je in de App Store de Google Translate app. Die installeer je.

Afbeelding

2. Stel we willen uit een Japans boek de volgende tekst vertalen, zodat we weten wat er op de foto te zien is.

Afbeelding

3. Open de app. Linksboven in het scherm zie je 'camera' staan. Klik daarop.

Afbeelding

4. Normaal gesproken detecteert de app automatisch de toepasselijke taal. Zo niet, selecteer 'taal herkennen'. Kies ook de taal waarnaar je wilt vertalen. Normaal gesproken kun je Nederlands kiezen, maar ik heb zelf het gevoel dat de vertaling naar het Engels beter is. Heb 'm dan ook meestal op 'Engels' staan.

Mik vervolgens op de tekst en maak een scan / foto door op het witte rondje te drukken.

Afbeelding

5. Je ziet dat de app een suggestie geeft voor de te vertalen gedeeltes. Die zijn nu gemarkeerd. Als je bepaalde stukken niet vertaald wilt hebben, kun je ze nu weghalen. Normaal gesproken klik je echter 'alles selecteren' en dan wordt de markering blauw.

Afbeelding

6. Klik je dan op de vertaling, dan zie je eerst de Japanse oorspronkelijke tekst...

Afbeelding

7. ... en kun je naar beneden swipen voor de vertaling.

Afbeelding

Om het volgende stukje te vertalen, klik je op 'home' en begin je opnieuw bij 4.

Ik denk dat de vertaling voor 90 tot 95% klopt / te begrijpen is. Stukje beter dan niets, en voor onze hobby meestal afdoende denk ik. Het bovenstaande stuk vind ik relatief slecht vertaald, dus eigenlijk een minder gelukkig voorbeeld, maar hier zou ik bijvoorbeeld een vertaling naar het Engels kiezen. Zoals gezegd, zijn die naar mijn gevoel meestal wat beter (Google is immers Amerikaans dus het merendeel van de te besteden moeite wordt besteed aan vertalingen naar het Engels).

Veel plezier met het gebruik van deze geweldige app (die niet alleen te gebruiken is voor Japanse teksten, maar voor elk boek of ander gedrukt onderwerp waarvan je je afvraagt wat er nu eigenlijk staat. Het is nog altijd een stukje makkelijk dan hele teksten over te typen in de WWW-versie van Google Translate.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 17:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Net gebruikt. Ook prima op je scherm al meteen af te lezen.

Banzaï, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 17:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Ja, vind dat zelf bij de wat langere teksten wat ongemakkelijk werken; maar dat is persoonlijk denk ik.

Vooral voor korte stukjes losstaande tekst (2, 3 regels bijvoorbeeld) is dat een prima en nog sneller alternatief.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 833
Woonplaats: regio Haaglanden
Helaas is voor de mensen onder ons zonder smartphone deze methode niet bruikbaar.

De nauwkeurigheid van de vertaling hangt nogal af van hoe formeel het Japans is. Met blogs e.d. waarin meer populaire taal, dialect, of fonetisch Engels in katakana (bv. kleurnamen in bouwinstructies) wordt gebruikt gaat Google Translate vaak de mist in, en ook Google hun idee om persoonlijke voornaamwoorden in uit het Japans vertaalde zinnen in te voegen (waar deze afwezig waren in het Japans) levert soms uitermate onleesbare tekst op... Als je plots een zin krijgt waarin het over een persoon lijkt te gaan terwijl het Japanse artikel over een object gaat, dan kan je dus Mr. Google bedanken. :P

Oh, ook nog even een waarschuwing aangaande kleuren: soms wordt met blauw eigenlijk groen bedoeld.
Zie:
https://www.nihongomaster.com/blog/learn-traditional-japanese-colors/
https://en.wikipedia.org/wiki/Ao_(color)
https://en.wikipedia.org/wiki/Blue%E2%80%93green_distinction_in_language#Japanese
Het eerste artikel stelt dat dit tegenwoordig meestal niet meer het geval is, maar dit is niet altijd zo. Zo wordt het haar van het Japanse virtuele pop-icoon Miku Hatsune in Japan soms als "blauw" beschreven, terwijl het in onze westerse ogen toch meer naar "groen" neigt.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Google translate werkt prima, ik gebruik het vaak maar je moet uitkijken met lange teksten vooral bij bvb Franse teksten. Wanneer je bvb een lange Franse tekst vertaald kan het gebeuren dat je je nadien een breuk lacht, de Fransen schrijven veel omgekeerd en dat wordt vaak letterlijk vertaald. Ook met Aziatische teksten moet je voorzichtig zijn, je hebt het risico een onbegrijpelijke vertaling te krijgen omdat bvb Chinezen, Japanners en Koreanen geen lidwoorden en vervoegingen kennen.
Best kan je bij gebruik van Google translate zin per zin of hooguit met een paar zinnen tegelijk vertalen. Talen zoals Engels en Duits werken dan weer probleemloos.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 23:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Bedankt Roy!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 20:37 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik heb er maar even een Sticky van gemaakt, dan is deze nuttige info wellicht wat makkelijker terug te vinden. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 11:30 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Hoi Roy (hé, dat rijmt),

Ik heb je tip voorgelegd aan mijn broer, die 2 studerende dochters in Japan heeft en Neerlandicus en taalwetenschapper is.
Onderstaand commentaar kreeg ik van hem terug. Misschien interessant voor toekomstige gebruikers van deze app?

Groet & dank,
Jan
----
Hoi Jan (dat ben ik dus :lol: )

Dank voor de tip. Ik heb een haat-liefde-verhouding met de vertaalhulp van Google: soms verbluffend goed, soms akelig klungelig -- kortom: niet in balans. Matig tot goed bij losse zinnen, maar bij complete paragrafen of nog langere stukken tekst soms "out of mind". Ik gebruik de Google vertaalapp uitsluitend om een **indruk** van de globale inhoud te krijgen van teksten in een taal die ik niet beheers.

Als ik in de gebruikersrecensies onder jouw link lees, dat de vertaling van Japanse kleuren (groen of blauw) in de handleiding niet altijd correct verloopt, frons ik mijn wenkbrauwen. Misschien dat dit euvel in de modelbouw snel verholpen is, maar stel dat ik een Japanse medische bijsluiter vertalen moet voor Herlinde in Japan omdat ze een keelontsteking heeft en de kleur van het medicijn --bijvoorbeeld wegens de houdbaarheid-- van belang is, dan kan roze of rood in de vertaling funeste gevolgen hebben. En bedenk dat in handleidingen en bijsluiters gebruik gemaakt wordt van "controlled vocabularies" volgens internationale standaarden, waardoor het relatief eenvoudig is om zinnen één-op-één van de ene technische taal correct in een andere om te zetten. Dat is niet hetzelfde als vertalen, waar context, equivalentie en cultuurverschillen enorm belangrijk zijn en native-speakers bewust of onbewust taalfouten maken die in de vertaling opgevangen moeten worden.

Nog een ding waarvoor ik beducht ben: de camera en de daaraan gekoppelde OCR-software die symbolen in talige tekens (Romeinse of andere lettertekens, hiragana, katakana, kanji etc.) omzet. Bij westerse talen vallen de OCR-fouten vaak direct op, maar zie jij bij het Japans of de OCR goed gewerkt heeft? Ik zeker niet.

Maar als jij wel geholpen bent met deze Google-tool, vooral (kritisch) gebruiken. Geef af en toe feedback aan Google, dat zal hun vertaalhulp zeker ten goed komen! Er zijn alternatieven op de markt die beter werken dan Google maar voor minder talen. Voor Google werkt dit nu als een rode lap voor een stier... (Google translate:"For Google this now works as a red piece for a bull ..." -- volgens andere software: "For Google this now works like a red rag for a bull..." Boeoeh.)

Groetjes, Hans

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 12:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Goeie en nuttige feedback, thanks. Ik denk dat iedereen met dat in het achterhoofd en dus met opperste reserve de app zou moeten gebruiken, voor zover men de app gebruikt. Misschien vooral voor achtergrondinfo (verhalen / wat is de snelheidsmeter en wat de variometer) en niet zozeer modelbouw-kritische aangelegenheden zoals kleuren. Die info zou men dan het beste op andere wijze kunnen vergaren, of toch minstens moeten verifiëren.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement