Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 27 apr, 2024 10:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 0:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank voor jullie reacties! Ik zal deze later beantwoorden (en de laatste inhoudelijke post schrijven), maar eerst wil ik de eindfoto's met jullie delen.

Het gebouwde toestel is de Yokosuka P1Y1 model 11 (bommenwerper), Ginga ofwel Frances. Unit 522, unit Kokutai, juni 1944. Het vliegtuig rolde van de band van mei 1944 en stortte twee maanden later neer. De markering wordt door de decal-leverancier omschreven als 'zeer ongebruikelijk voor de IJN'. Dat was echter niet de reden dat ik dit toestel als voorbeeld nam, ik vind de kleurstelling (o.a. die van de propellers) bijzonder mooi en er zitten geen franjes aan. Van de 10 opties, vond ik dit de mooiste.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enige wat ik waarschijnlijk nog ga doen als ik de foto's zo zie, is de decals bij het richtingroer doorsnijden.

Bestede tijd: 76 uur.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 0:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
(...) Alle foto's zijn trouwens zoombaar (paar keer klikken net zolang tot je geen plusje meer ziet) om de details te kunnen bekijken. Zo zie ik zelf ook dingen die ik vergeten ben, zoals een dotje groene verf waar de verticale antennelijn aan de romp vast zit. Moet ik dus ook nog veranderen. Ik schrok net even van de eerste foto, daar leek het net alsof er een beetje gele overspray op het groen zit, maar dat blijkt gelukkig een reflectie.

Hier bijvoorbeeld een zoom van de derde foto; daar zie je de oil canning goed (moest ongeveer de helft van de vleugels opnieuw doen... zucht).

Het kleurverschil bij de beide vleugelwortels wordt veroorzaakt door slagschaduwen van de romp.

Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 6:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Schitterend, ronduit schitterend...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 12:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 aug, 2014 19:06 pm
Berichten: 326
Woonplaats: Lelystad
Hier kan ik maar een ding op zeggen..

Verschrikkelijk mooi geworden. Een hele mooie kist.


Greetzzz,

André

_________________
In ontwikkeling:

P47 Razorback

Macchi MC205

Kawasaki KI-45 "Nick"
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=284


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4291
Woonplaats: Bovensmilde
Zo, weer eens bijgelezen na lange lange tijd, je hebt hier een mooi stukje werk neergezet Roy, vooral je zogenaamde oil canning springt er goed uit, ik heb alleen het idee dat je raampjes niet allemaal helemaal strak aangesloten zitten op de romp.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1078
Woonplaats: Zelzate-België
Het enige wat ik hiervan zou kunnen zeggen heb je zelf al gezien,
Namelijk die decals nog even snijden :wink:

Voor de rest, schitterend :brouw:

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 18:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Even korte antwoorden want ik moet toch al een hoop tekst schrijven ;)

@Dreebee, @Thierry en @Silenoz: hartelijk dank voor jullie warme reacties / complimenten!

@Luc: ja hij is klein; ik heb nog even een foto gemaakt om dit te tonen, bij de vleugel :) Dank voor het volgen van de bouw, ook al ben je zelf in een heel andere schaal actief.

@Deef: ja zo'n punch & die-set gebruik ik eigenlijk best vaak voor dit soort rare toepassingen.

@Bob: ESM ligt zo ver in de toekomst dat ik het raar zou vinden als zelfs dat afgelast zal blijken te moeten worden.. maar je weet het nooit. Komt het er van, dan ben ik aanwezig en hoop ik ook mee te kunnen gaan eten in een lokaal Chi... ehm Japans restaurant.

@Markie: dat de oil canning er echt uitspringt is voornamelijk het gevolg van mijn pogingen het zo goed mogelijk op de foto te zetten. Maar ik denk wel dat ik op een beurs of zo een fotootje ernaast moet leggen als ik wil dat het mensen gaat opvallen.


86. De laatste werkzaamheden dan.

Toen ik de stickertjes van de raampjes verwijderde, begon ik met die van de bovenste reeks en dan vooraan. En ik schrok toen ik zag wat zich erachter bevond... een wit / grijs 'dashboard' om het even met een auto te vergelijken. Zou er een magnesiumbom zijn afgegaan binnenin terwijl ik aan het schilderen was? Ik begreep het niet, maar na verwijderen van de andere stickers bleek simpelweg dat ik een stukje vergeten was groen te schilderen. Echt ontzettend zonde want daar zou ik nooit meer bij kunnen. Even wat opties bedenken... kapje verwijderen? Nee, wordt 'ie niet mooier van. Andere methode om alsnog geschilderd te krijgen? Uitgesloten.

Totdat op een ander forum ons immer vriendelijke en beleefde forumlid Ferry mij erop attendeerde dat zich een gat bevond tussen kap en romp. Ik goed kijken en... jawel hoor! Doordat de foto zo laag was genomen, was het kiertje (anders dan op normale zichtshoogte) te zien.

Dat bracht mij tot de volgende gedachte:

Afbeelding

87. Er paste een penseel doorheen, maar wel een minimum aantal haren. Afplakken dan maar...

Afbeelding

88. Gekeken welk penseel de langste haren had... helaas was dat een gloednieuw penseel, maar he ik koop wel een nieuw. Met een mesje 90% van de haren verwijderd totdat het penseel er helemaal in paste... druppel interieur-groene verf voor de ingang gelegd en vervolgens die verf naar binnen geduwd. Met veel beleid, want ik wilde per se voorkomen dat de verf tegen de ruitjes zou komen. Met zo klein mogelijke bewegingen duwde ik de haartjes van het penseel naar de hoeken en naar achteren. Geen van de ruitjes werd geraakt, 90% van het oppervlak is nu groen! En het mooie is, de rest lijkt net een lichtinval! Echt heel onverwacht allemaal.

Afbeelding

89. Hier zie je de groene kleur binnenin aangebracht. Dit gedaan hebbende, gebruik ik het penseel om een 'kitlaag' van verf rondom de cockpit heen te leggen, zodat die afgedicht zit en de piloten geen kou hoeven te lijden. Naar aanleiding van commentaren op de 'eindfoto's heb ik vandaag nog een laagje gelegd, omdat het vorige wat is gekrompen. Ik doe dit net zo lang totdat er een min of meer effen afdichting is.

Afbeelding

Afbeelding

90. En hier begon een nachtmerrie voor de modelbouwer. Tot nu toe ging alles in de bouw wel naar aanvaardbare maatstaven van ergernis, maar vanaf nu stapelden de eigenaardigheden, fouten en onhandigheden zich op. Grotendeels mijn eigen schuld, maar soms ook echt dikke pech. Alles begon met de gele decals die ik had aangebracht. Na een kwartier bleken ze aan beide zijden te bollen. Kennelijk reageren deze Hasegawa-decals op setting vloeistof (Micro set), iets wat ik nooit eerder heb meegemaakt. Er was geen andere optie dan ze te verwijderen, want dit was dergelijke vervorming dat zelfs Micro sol er niets aan zou kunnen herstellen. Ik had beter een ander bouwverslag kunnen bekijken eerst, want ook die bouwer had deze decals gebruikt en ervoer hetzelfde probleem... daar kwam ik nadien dus achter.

Zo krijg je trouwens wel héél realistische chipping.

Afbeelding

91. Sowieso waren de decals een rampscenario. Die van hasegawa heb ik voor 95% gebruikt, omdat in het aftermarketsetje te weinig 'roundels' zaten. Echt te dom om te kakken, hoe krijgen ze het voor elkaar om 4 roundels bij te voegen als je er 6 nodig hebt? Maar goed. De enige aftermarket decals die ik heb gebruikt zijn de cijfers achterop het kielvlak. Twee decals dus... die bovendien dusdanig dun zijn dat het een wonder is dat ze niet zijn gescheurd (ze vouwden meteen dubbel en ik kreeg ze maar heel moeilijk erop... terug het water in, miraculeuzerwijze ontvouwde het geheel zich aldaar... alsnog met veel moeite erop gekregen... ) maar de Hasegawa decals waren ook al niet geweldig wat de carrier betreft. Op een gegeven moment tape op geplakt toen het al lang en breed droog was, om de oil canning toe te passen; kwamen er stukjes carrier mee. Nou ja! Ook nooit eerder gehad. Alles moest weer worden gecorrigeerd (gelukkig geen pigmentschade).

Maar genoeg over de decals. Ik ging dus afplakken voor de gele stukken (wilde de aftermarket decals niet eens proberen... dacht 'bekijk het maar', ik baalde toch al dat ik werk dubbel zou moeten doen... als ik wist wat er nog ging komen!!!)

Afbeelding

92. Eerst alles wit gespoten. En hier zie je precies wat mijn grootste fout is geweest tijdens deze bouw... die paarse dikke tape die bovenop ligt (achterzijde vleugels)... die zat niet goed vast vooraan. Je ziet de openingen. Ik had nooit verwacht dat ik zo ver met de airbrush zou komen, maar had geen rekening gehouden met het spuiten van vooraan het vliegtuig, om de bolling te schilderen.

Afbeelding

93. Maar airbrushen als je niet goed hebt afgeplakt is rampzalig voor je model.

Op de volgende foto te zien (natuurlijk bedoeld om oil canning op het rode vlak te tonen maar who gives a ### ), is dat ik de witte en gele verfpuntjes die de achterzijde van de vleugels (binnenste helften) bedekten, heb overgespoten met de lichte groene verf. De zorgvuldig aangebracht oil canning, die al genuanceerd was weergegeven en op afstand niet te zien, was hier nagenoeg verdwenen (zie pijl).

Afbeelding

94. Maskol op de wieltjes werkte prima.

Afbeelding

95. Sfeerimpressie.

Afbeelding

96. Ik besloot de onderzijde van het vliegtuig alleen te voorzien van oil canning voor zover normaliter zichtbaar. Inmiddels was er zoveel misgegaan en de enige probleemsituatie leidde tot de andere... overspray hier, onder de tape doorsijpelende verf daar (panel lines... grrr), decals met problemen, stukjes die los lieten, teveel om op te noemen... onderdeeltjes die kwijt raakten (pitotbuis en antennemast). Die ik gevonden had en op een onhandige plek neerlegde en wéér kwijtraakten. Alles doorzocht maar niet gevonden... totdat ik terug kwam naar de bouwtafel en 'm daar gewoon zag liggen recht voor m'n neus... zelfs een onderdeeltje dat spleet (basis van de ringantenne) door teveel kracht met de drukpen, hetgeen gelijmd moest worden, waarna gaatje geboord moest worden 0,5mm., en het gaatje was bijna klaar en toen... spleet 'ie weer!! En weer lijmen, in elkaar persen en dan eindelijk gaatje erin, krijg ik problemen met het koperen ringetje dat ik had gemaakt. En dit, en dat. Alles moest gecorrigeerd worden en er was in toenemende mate ergernis. Op momenten even pauze gehouden :D

Op de foto te zien, zijn ook nog wat decals die intussen geplaatst werden.

Afbeelding

97. De antenne kostte nog wat moeite om te plaatsen; verticale lijn was geen probleem, maar de horizontale kreeg ik maar met moeite vast; en dan was 'ie vast, ging 'ie wat krullen. Dat wilde ik niet. Hoe krijg je 'm er dan weer af? Tot driemaal geprobeerd... aargh!! Uiteindelijk alles strak.

Eerst dryfit van de ringantenne.

Afbeelding

98. Wash bij de roeren (niet makkelijk, door het matte oppervlak) met Vallejo wash die nog 's extra werd verdund.

Afbeelding

99. Maar hetgeen deze bouw voor mijzelf van 'tegenvallend' tot 'zeer redelijk' maakte, was mijn besluit om opnieuw te gaan oil cannen op de binnenzijde van de bovenvleugels. Ik heb er een pokkenhekel aan om dingen twee keer te doen, zeker zulke intensieve werkzaamheden als deze, maar ik ben blij dat ik het tóch heb gedaan. Deze keer niet licht op donker, maar donker op wit, wat een speels en zeer willekeurig effect geeft. Misschien is het zo wel beter dan hoe het was.

Toen volgden de 'eindfoto's zoals hierboven gepost. Die gaven mij (mede naar aanleiding van opbouwend kritisch commentaar op fora) aanleiding om vier dingen aan te passen. Te beginnen met het doorsnijden van de tekens op de grens tussen richtingroer en kielvlak, en die opnieuw te voorzien van wash.

Afbeelding

100. Daarnaast, het groen maken van de aansluiting verticale antenne met romp. Daar zat ook nog een stukje draad in een lus, heb ik weggeknipt. Goed dat de foto's er zijn, anders had ik het nooit gezien. Stond slordig.

Derde punt betreft het schuren van een bobbel, veroorzaakt door de druppel interieurverf die grotendeels naar binnen werd geduwd. Voorzichtig schuren met de punt van een schuurstickje.

Afbeelding

101. En ten slotte moest de 'kitnaad' tussen cockpit en romp worden bijgetipt met groene verf, daarna nog wat geairbrushed en hier en daar nog wat chipping terugplaatsen. Hier het voorlopige resultaat, maar de verf zal nog wel een beetje krimpen denk ik.

Afbeelding

Eindfoto's volgen nadat dit volledig zal zijn gedroogd en mooi glad zal blijken te zijn. Dank iedereen voor het volgen!

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 20:05 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Klasse Roy. Respect voor je volharding. Mag trouwens vragen welke groene kleur je hebt gebruikt?

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Manman, het zou ook eens meezitten!
Erg mooi geworden hoor! Helemaal met die materiaalnuances (oc) is het echt al een plaatje. Niet zo'n groot groen vlak zeg maar, lekker levendig!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18530
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een werk zeg. Ondanks de tegenslagen mag je toch wel trost zijn op dit bouwwerk.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 90 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement