Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 12:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 19 maart, 2020 8:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Het ging me qua onderkant ook niet om de oil canning, maar om de scheiding tussen de groene camouflage en de aluminium kleurige onderkant, was even benieuwd hoe die ronding daar nou liep. Valt me nu pas op hoe strak je propellers geschilderd zijn, zo zie je maar weer, heeft het toch toegevoegde waarde ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 maart, 2020 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2815
Prachtig geworden Roy. Een fraaie staaltje keurig nette modelbouw, goed georganiseerd, knappe technieken. Voortdurend goede fotografie ook. Dat voegt veel toe aan het verslag.
Het eindresultaat is een fraai en subtiel uitgevoerd model van dit elegante toestel.

Op de foto's komt de oil canning op de bovenzijde niet altijd even goed uit de verf. Maar dat kan met het blote oog heel anders zijn. Aan de onderzijde, met de metaalkleur vind ik de oil canning echter op zijn mooist. Dus toch jammer dat je uiteindelijk niet de hele onderzijde gedaan hebt. Ook omdat je hemel en aarde bewogen hebt om wat heel ingewikkelde PE onderdeeltjes in je landingsgestel te verwerken. Die onderzijde is er wel degelijk om gezien te worden, al is het maar op mooie foto's.

Overige opmerkingen:
- Op de foto's lijkt het of een poot van het landingsgestel een beetje scheef staat.
- De lichte beroeting rond de motorgondels vind ik ook mooi.
- Knap staaltje werk en geluk bij een ongeluk dat je nog door het kiertje onder raam dat stukje kon schilderen!
- Wat een hoop lastige probleempjes heb je op het laatst nog weten op te lossen.
- Ik vind je chipping wat te voorzichtig om te overtuigen
- Zelf had ik nog iets gedaan om de paneellijnen wat meer te benadrukken, bijvoorbeeld met een wash. Dat had ook het detail op de wielen en het landingsgestel wat meer kunnen benadrukken.

Echt knap werk, alles bij elkaar! Super. :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 maart, 2020 14:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Thierry: dank je, ja het hadden er wat mij betreft ook 20 kunnen zijn, als ik deze out of the box had gebouwd en zonder OC :lol:

De propellers hebben nog wat olieverf-moderatie gekregen om ze ook een (ietsiepietsie) verweerd uiterlijk te geven.

Huib, merci voor je uitvoerige commentaar. Ik zal er wat punten uitlichten:

Beide wielen staan ongeveer haaks op de vleugellijn. Dit is hoe de kit is gebouwd en heeft niet zozeer met de photo etch te maken die is toegevoegd (kijk je naar dat deel van het topic waar dat wordt behandeld, dan zie je een slot in de nacelle waar de poot, met een tab, in past).

Afbeelding

Afbeelding

Op foto's van het toestel kun je dat wel bevestigd zien, hoewel ik niet 100% kan verifiëren of de hoek klopt. Toch wel ongeveer, lijkt het.

Afbeelding

Wat betreft de washes, daar kan ik je wel in volgen. Mijn keuze was het, om het niet te bont te maken; was dit een toestel op 1/48 geweest, dan had ik waarschijnlijk wel donkergroene (zeker niet zwarte) washes toegevoegd. In dit geval was ik bang dat ik het uiterlijk eerder kwaad zou doen dan goed.

De chipping is licht gekozen, omdat het toestel maximaal 1,5 tot 2 maanden heeft gevlogen. Ik weet niet hoe snel die chipping optrad, maar denk niet dat we aan het eind van die 2 maanden een half blank uiterlijk hadden kunnen zien. Mijn uitgangspunt was dat chipping niet van dag 1 op dag 2 ontstaat, maar geleidelijk. Elke dag mocht een willekeurige vis ergens in de oceaan weer wat nieuwe stukjes verf opeten, als het ware. Als dit niet overtuigt is dat ergens jammer, maar anderzijds kan ik er prima mee leven omdat ik het een verantwoorde keuze vind :)

Ik waardeer je complimenten zeer, wetend hoe kritisch je bent op je eigen en andermans bouw! Benieuwd naar de afronding van jouw Betty...

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 maart, 2020 17:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Prachtig geworden! Leuk verslag geweest om te lezen en ik heb ook weer wat dingen geleerd!

Wat Huib ook al zei, ik vind de OC op de onderzijde ook overtuigender ogen, maar deze kleur laat zich waarschijnlijk wat beter fotograferen.
Het ontbreken van de ingelijnde panellines viel me ook direct op, vind ik persoonlijk wel jammer want ik denk dat je, ondanks (of misschien juist op) deze schaal, toch nog wat meer diepte kan geven aan het oppervlak. Het zou de OC misschien nog wat recht doen doordat de panelen dan onderling meer afzonderlijk worden, zo ook de OC per paneel. Weet niet of ik het zo begrijpelijk typ.

Bovenstaande doet natuurlijk compleet niks af aan het resultaat wat je hier laat zien, het is echt een plaatje! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 maart, 2020 18:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Dank Deef, je opmerking wordt zeer gewaardeerd.

Ja ik ben echt een bouwer van de nuance en als ik iets niet op foto's zie dan ga ik het ook niet overdrijven. Ik weet dat daar heel andere meningen over mogelijk zijn, maar ik ben hier erg strikt in. Vandaar enkel de wash bij de vier roeren.

Hierna een 1/35-project waar ik wat lustiger loos zal gaan met de washes (voor zover van toepassing, ben zelf geen fan van washes in veel gevallen, enkel behoudens die waarin ze weldenkend zijn toegepast... maar het is bij veel modelbouwers een automatisme geworden dat de realiteit mijns inziens weinig eer aandoet).

Dat andere project begint trouwens vanavond, de Miniart London Bus die recent is uitgebracht. Ik denk dat ik die bouw elders op dit forum zal bijhouden :)

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 maart, 2020 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1078
Woonplaats: Zelzate-België
Wel Roy,

Ik heb veel respect voor jouw geduld :wink:
Maar als ik die laatste foto's bekijk dan heeft dat toch geloond :brouw:
Een prachtige dame waar je terecht trots op mag zijn.

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 maart, 2020 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Roy vd M. schreef:
Dat andere project begint trouwens vanavond, de Miniart London Bus die recent is uitgebracht. Ik denk dat ik die bouw elders op dit forum zal bijhouden :)
Leuk! Ook die ga ik volgen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 maart, 2020 20:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Ondanks de tegenslagen toch erg geslaagd. Ik denk niet dat ik het je na ga doen... :lol:

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 168 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 108 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement