Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 22:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 28  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Kijk ze eens, al die onderdeeltjes. Staan ze hoor, met natte haartjes van het badje wat ze nog even hebben gehad. Sommige kijken een beetje nerveus en gespannen, en dat is niet zo gek ook, ze moeten er aan gaan geloven!

photo 497152

Alle gekheid op een stokje (zoals bijvoorbeeld het propellortje), morgen verwacht ik alles in de primer te zetten. Ook al lieten sommige onderdeeltjes de indruk achter dat het niet zo'n makkelijk kitje zou worden, het geheel is toch eigenlijk met wat minimaal plamuur netjes in elkaar te zetten.

Ten behoeve van het spuiten heb ik nog een stuk sprue in het gat aan de voorkant gelijmd. Zo hoef ik het model niet aan gespoten delen vast te houden.

Sunday primerday!

バイバイ。

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Het geheel ziet er nu uit als een tijdreismachine van Jules Verne (wat overigens ook een leuk modelbouwonderwerp is).

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2020 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Haha inderdaad Huib, daar zou ik wel eens een brouwverslagje van willen lezen! :wink:

De Nakajima staat in de eerste basiskleur. Dat wil zeggen, bijna alles dan. De bovenvleugel had ik na het eerste mistlaagje even bovenop mijn airbrush-boxje gelegd en toen compleet vergeten! kwam er pas achter toen ik de foto maakte :shock: :lol:
Als eerste, na de primer, trouwens nog wat lichte preshading toegepast:

photo 497260

Ik wil deze keer eigenlijk meer gaan werken met wat postshading. Maar ook allemaal niet té, gewoon wat highlights hier en daar. Ik kom eigenlijk nergens foto's tegen van sterk verweerde "Dave's" dus ik houd het bij deze ook een beetje binnen de perken. Behalve dan bij de grote drijver. En dat brengt me gelijk bij de camouflageversie die ik ervan ga maken, waar wat uitzoekwerk aan vooraf gegaan is:

Op de boxart is de E8N2 mooi in de lak afgebeeld, naast wat gebruikelijke chipping. De grote middelste drijver echter heeft zo te zien wel wat te verduren gehad.

Afbeelding

Ik twijfelde nog of dit niet weerspiegeling betrof van de onderzijde van de onderste vleugels, maar een dergelijke verwering is ook op deze foto te zien:

photo 489808

De middelste drijver is lager gepositioneerd dan de zijdrijvers. In het water bevindt deze drijver zich dan ook vrij diep in het water, zoals op onderstaande foto te zien is:

Afbeelding

De verwering aan de middelste drijver wil ik dus ook toe gaan passen op mijn modelletje. Maar van deze verwering is maar heel weinig referentie terug te vinden. De kist op de boxart is de bovenste versie van te kiezen schema's:

Afbeelding

In het bijschrift is te lezen dat deze versie gestationeerd was aan Hakata Air Group. Hakata Air Force base was een basis gelegen aan een baai. Ik kan me voorstellen dat, in tegenstelling tot een vliegtuig gestationeerd op een schip, deze wat vaker stand-by in het water lag waardoor het zeewater meer kon invreten op de lak. De derde afbeelding uit deze post maakt me wel wat aan het twijfelen doordat de witte band op de fuselage wellicht betekent dat dit ook een Carrier Based Aircraft betreft?

Op het schema van de Hakata based achterop de doos is echter ook weer te zien dat de grote drijver helemaal geen camouflagekleuren aangebracht heeft gekregen. Of is het groen en bruin uiteindelijk in zijn geheel verwijderd, en niet meer terug aangebracht? Wie zal het zeggen? De optie die ik wil gaan maken speelt hier dus op in, de verf van het groen en bruin bevindt zich nog wel op de drijver, maar in sterk verweerde staat.

Om effect te bereiken, zal ik (voor het eerst) met chipping fluid aan de slag gaan. Gebaseerd op de boxart en de informatie dat de drijver er ook in een geheel grijze kleur was, zal de blootgestelde laag ook deze grijze kleur worden. De zijdrijvers zullen trouwens ook in lichte mate verweerd worden, een beetje aan de randen. Nu dus eerst de eerste basiskleur uit laten harden, voordat ik met de chipping fluid aan de slag ga. :brouw:

バイバイ。

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2020 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Het was natuurlijk een grotendeels met linnen bekleed vliegtuig en daarop hecht de verf waarschijnlijk een stuk beter dan op aluminium en als het er al af bladdert dan valt het denk ik ook minder op. Maar goed drijver en motorkap en wat andere delen zijn met chipping wel te benaderen.


Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Hey Deef, dat ziet er al mooi strak uit, super!

Zoals je schrijft is het een beetje een zoektocht om te bepalen wat je gaat verweren en hoe en waarom enzo...
Maar het lijkt me ook wel dat die drijver behoorlijk aangetast zal zijn. Veel rechtstreeks contact met zeewater, soms al eens een beetje wrijving of schroeven wanneer hij in ondiep water ligt...

Benieuwd hoe de chipping fluid gaat uitpakken. Heb het zelf nog nooit gedaan dus ik volg zeker met interesse!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2020 23:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
KitBoy schreef:
Het was natuurlijk een grotendeels met linnen bekleed vliegtuig en daarop hecht de verf waarschijnlijk een stuk beter dan op aluminium en als het er al af bladdert dan valt het denk ik ook minder op. Maar goed drijver en motorkap en wat andere delen zijn met chipping wel te benaderen.
Ja dat bedacht ik me ook ja, het linnen zal de verf goed in de vezels opgenomen hebben waardoor het beter behouden bleef. De motorkap zal ik ook wel wat chippen, maar toch echt minimaal. Deze onderstaande foto's bijvoorbeeld laat het beeld ook weer zien wat ik voor ogen heb:

photo 497382

photo 497380

Maar hier lijkt toch wat cowling-chipping te bespeuren:

photo 497381

Maargoed, de drijver ga ik los op! :mrgreen:

Pileino schreef:
Benieuwd hoe de chipping fluid gaat uitpakken. Heb het zelf nog nooit gedaan dus ik volg zeker met interesse!
Ik ook, heel erg! Daarom maar vast even een testje gedaan. Op de inmiddels zwarte Sletland Lynx (laat zich graag gebruiken :wink:) heb ik aan twee zijdes Vallejo Chipping Medium gespoten, verdund met thinner. Één zijde laat ik een dag drogen en de andere zijde heb ik na een kwartiertje drogen weer overgespoten met een kleurtje. Toen dit kleurtje ook een kwartiertje laten drogen en aan het chippen gegaan met een kwastje en een cocktailprikker.

photo 497525

Dat ging erg makkelijk, en gaf een mooi resultaat. Ik merkte wel dat ik met wat fanatiek kwasten toch ook een beetje door de zwarte onderlaag heen ging, de linkse en rechtse bewerkte gedeeltes. Maar daarvoor laat ik dus de andere zijde een dag drogen voordat er een kleurtje overheen gaat, zodat ik kan voelen wat het verschil hier in is. Maar tot nu toe al enthousiast dus! :brouw:

De rest moet dus nog even blijven wachten in het basiskleurtje:

photo 497379

バイバイ。

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Waarom zou je dat chipping fluid spuiten? M.i. kwam het er met een kwastje superegaal op...

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 11:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ow zal zeker ook met de kwast kunnen inderdaad, maar was gewoon met de airbrush bezig, aan de hand van dit filmpje:



En dus als testje even kijken wat het verschil in verwerking is als ik wat varieer met droogtijden. Om een beetje gevoel te krijgen met het product.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 12:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik geniet van je verslag Deef. Wat is dit toch een prachtig vliegtuig. Mooi om te zien hoe je die chipping aanpakt.
Wat ik ook zo leuk vind aan deze BB is dat er zoveel research wordt gedaan en er vee;l beeldmateriaal boven tafel komt.

ik zal vandaag bij "Verwijzingen films, documentaires, literatuur" een lijst met clips plaatsen.

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 feb, 2020 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Dat vind ik leuk om te lezen Jan!
De energie die door iedereen in deze BB gestoken wordt, in de brouwverslagen, maar zeker ook in de stick topics, motiveert me enorm om er wat van te maken.

En ik ben stiekem ook wel een beetje verliefd aan het worden op dit dubbeldekkertje :wink:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 271 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 28  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 96 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement