Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 20:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik probeer een beetje de juiste woorden te vinden waarom ik de chipping wat minder geslaagd vind en daarbij niet te wijsneuserig oid over te komen. Het gevoel dat ik er bij krijg is dat de verwering er nog te "op-/ overheen licht " en niet "in". Dat "in - effect" is volgens mij met dat zgn chipping fluid het beste te bereiken, maar ben hierin toch wel tegen wat nadelen aangelopen. Je moet écht de goede verf hebben die op precies de juiste wijze loslaat (het kan te makkelijk, waardoor je meteen hele oppervlaktes open hebt liggen, of te moeilijke en dat heb je nog oppervlakte met verf maar dan wel gekraste verf). Ook is het handig om niet te lang te wachten, maar als je bijvoorbeeld Tamiya verf gebruikt met twee kleurig camouflage patroon en ook meerdere lagen aan moet brengen wordt het m.i. een lastig proces.

Ik vind nog steeds kwasten (hoe miniem ook) en sponsjes op mij nog steeds de indruk geven dat er duidelijk verf te zien is dat er op-/ overheen gegaan is. Nu wil ik mijzelf niet op de borst slaan, en meningen verschillen, maar ik vind het inkrassen met een cocktailprikker en dan met name in de panelen en aan de randen een redelijk overtuigend effect geven.

Enfin,... ik laat het nu even los en even de focus op wat andere onderwerpen waar dit minder speelt :-)

Toch vind ik het absoluut een mooi model deze Nell, en de aandacht en zorg ervoor stralen er vanaf.

Groet, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 14:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Ben het helemaal met je eens Nico. Al moet ik zeggen dat de chips er hier zo dun opzitten dat je het niet ziet. De volgende keer errst een alu laag, maar alleen als er goede niet te smalle panelllines zijn.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 16:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
KitBoy schreef:
ik vind het inkrassen met een cocktailprikker en dan met name in de panelen en aan de randen een redelijk overtuigend effect geven.

Nico, hoe zorg je ervoor dat je alleen de bovenlaag wegkrast en niet de metaalkleurige verf daaronder? Of gaat dat vanzelf goed?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dat "inkrassen" gaat ook gewoon als laatste over het compleet geverfde, gedecalde en verniste model heen. Maar omdat je het met een cocktailprikker er als het ware "erin " krast heeft het m.i. wat dieper karakter...

Groet Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 17:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
Ja, maar kras je dan niet steeds ook door de metaalverf heen, zodat het plastic bloot komt te liggen. Hoe weet je hoe diep je moet krassen, met al die laagjes primer, verf en vernis over elkaar heen?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Je krast niet echt DOOR de verf heen. Ik doe het alsvolgt:

Ik breng met een zilvermarker een klein dotje zilver aan en dat kras ik uit met de cocktailprikker meestal stukje over een stukje paneellijn heen.

Nog even een close up van de Ginga waarbij het effect van deze methode naar mijn mening vrij aardig gelukt is:

photo 507103


Groet Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2816
O, nou snap ik hoe je het doet. Ik dacht eerst dat je, net als bij haarlak- en de zoutmethode, de onderliggende metaalverf blootlegt door de bovenste laag met krassen te verwijderen. Dank voor de toelichting, Nico!
Ja, dat ziet er wel goed uit op de Ginga. Maar is het ook geschikt voor grotere stukken? Of alleen voor paneellijnen?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Huib2 schreef:
. Maar is het ook geschikt voor grotere stukken? Of alleen voor paneellijnen?


Je kunt er ook wel stukken mee bereiken, maar niet hele lappen afgebrokkelde verf. Maar voor mij geldt hier ook oefening baart kunst.

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2020 17:22 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5064
Woonplaats: IJsselstein UT
Mitsubishi G3M2 Type 96 Model 22 ("Nell"), middelzware bommenwerper
Mihoro Kokutai
AB Thu Dau Moi, Indo-China, najaar 1941;
Tinian, Marianen Eil., voorjaar 1942
Front van inzet: Zuidelijk China, Zuid-Chinese Zee, Maleisië, Westelijke Pacific
(Hasegawa CP9 (51209), 1:72)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op do 07 mei, 2020 22:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2020 19:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Jan, die ondergrond zorgt echt voor een hele verfrissende blik op het toestel. Ook net alsof daardoor de foto's een stuk helderder zijn geworden ofzo.
Maar je hebt hier weer een heel leuk gebouwd model neergezet waarmee je denk ik tot een heel eind bent gekomen tot wat mogelijk is met de kwast. Ook qua strakke markeringen e.d.
Want qua bouw, naadjes, schuurwerk etc. is het sowieso altijd wel heel erg netjes, maar in dit geval het schilderwerk ook echt, mooi dus, geen strepen, hele strakke lijnen, top.

En ja, ik weet dat je er voor jou doen heel lang mee bezig bent geweest, maar eerlijk is eerlijk, je ziet dat ook echt.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 110 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement