Ja, het is inderdaad een lekker klusje zo'n verbouwing met flaps extended. Maar ook een leuke uitdaging en daar is het mij toch om te doen. So here we go!
De vleugelvoorrand (leading edge)
Dit zijn de 'Bullnose type' Krueger flaps die aan tussen de binnenste motoren en de romp zitten.
Dit zijn de 'Variable camber' Krueger flaps die tussen de motoren en voorbij de buitenste motoren zitten.
Citaat:
Kruegerflap
De kruegerflap is genoemd naar Werner Krueger die hem in 1943 uitvond. Het is een zogenoemde leading edge flap: een welvingsklep aan de voorzijde van de vleugel. Een kruegerflap onderscheidt zich van slats doordat hij niet naar buiten schuift maar naar buiten draait om een scharnierpunt in de vleugelrand. Ze worden voornamelijk toegepast bij grote vliegtuigen, zoals de Boeing 747. De Kruegerflaps wijzigen het stromingspatroon rond de voorrand van de vleugel (altijd in combinatie met de trailing edge flaps achter op de vleugel) zodanig dat de maximale Cl-waarde (liftcoëfficiënt) wordt verhoogd en het vliegtuig met een lagere snelheid kan vliegen zonder overtrokken te raken.
Hier zijn alle onderdelen losgesneden. Met holle buisjes, die door de helft zijn gesneden, heb ik de gekromde onderrand gemaakt.
Een grappig detail: de LE flaps zitten bij het Revell model verkeerd om. Een foutje in het model. Als je ze uitklapt zouden de punten knel komen te zitten tegen de motoren. De oplossing is eenvoudig: wissel links met rechts vv en het past als gegoten!
En op hun plaats, met alle acuatators nagemaakt uit dunne strookjes en buisjes styreen. Ze zitten overigens nog los om ze straks per onderdeel te kunnen verven.
In de volgende update de trailing edge flaps. Maar daar gaan nog wel een paar weken overheen voor dat die af zijn...
VJ