CockpitglasZo, nou, ik heb een weekje lopen worstelen met het cockpitglas. Wat was daar dan mee aan de hand?, vroeg Roy zich ook al af. Nou twee dingen:
1.
Deze cockpitkap van Frog is voor een Do17z-2, en heeft terecht vier openingen voor mitrailleurs in het glaswerk. (Sommige versies hadden zelfs zes mitrailleurs in de kap! Net een stekelvarken.) Maar bij de nachtjagerversie die ik bouw is alleen de naar achter gerichte mitrailleur gehandhaafd. Zit je dus met drie lelijke overtollige gaten. Wat daarmee te doen?
2.
Bij de nachtjagerversie was op de linker voorruit, recht voor de piloot, een plaat pantserglas aangebracht, die bij de bommenwerper versie ontbreekt. Op de foto kun je goed de dikke zijrand van het pantserglas zien. Hoe dat na te maken?
Nu is klussen aan cockpitkappen altijd een lastig zaakje, omdat je zo'n kap lelijk kunt verprutsen. Ik heb een aantal alternatieven overwogen:
1. Vacform kap van Squadron bestellen. Altijd een goed alternatief, echter dat is ook een bommenwerperkap zonder pantserruit. Dat probleem wordt er niet mee opgelost.
2. Ik heb nota bene precies het benodigde model kap liggen in de doos van een ICM Do 215B-5 nachtjager. Daar zitten twee kappen bij, dus eentje lenen houdt de ICM kit bouwbaar. Een testfit wijst echter uit dat de pasvorm op de Frog kit slecht is. Bovendien vind ik de Frog kap mooier van model. Deze kap gebruiken is dus het ene probleem oplossen maar een nieuw probleem creëren.
3. Zelf een nieuwe kap plungemoulden op basis van de originele kap. Durfde ik niet zo goed aan omdat dit een grote kap is met een hele organische vorm. De aansluiting op de romp komt heel nauw maar is één grote golvende lijn. Moeilijk. Bovendien zijn dit soort kappen heel flexibel en daarom lastig netjes te maskeren.
4. De bestaande kap verbouwen. Het is een mooie kap, ondanks zijn dikte mooi transparant, en de aansluiting op de romp is vrij goed. Maar het verbouwen is een lastig klusje met wat risico's en er is geen perfect resultaat te behalen.
Na veel wikken en wegen, en wat doorwaakte nachten (grapje) heb ik voor de laatste optie gekozen. Het aanpassen van de bestaande kap.
Ik maak graag gebruik van de voorhanden materialen. Ik ben niet zo'n aftermarket liefhebber. Niet zo zeer uit principe, want soms gebruik ik het ook wel. Maar omdat ik van het ambachtelijke handwerk houd, de technische uitdaging zoek, en ik er gelukkiger van wordt als ik zelf iets gemaakt heb, dan als ik zelf iets gekocht heb.
In de mitrailleuropening heb ik een stukje transparante sprue gelijmd door er een beetje Tamiya thin tussen te laten lopen. De raampjes daaromheen goed afgeplakt zodat ze niet per ongeluk beschadigd raken door lijm of gereedschap. Na het uitharden van de lijm de sprue glad geschuurd met het glasoppervlak, en het raam glad gepolijst.
Zo ziet dat er uiteindelijk uit. Je blijft het uiteraard goed zien. Maar het gat zit netjes dicht. Laten we maar zeggen dat dit de dichtgemaakte mitrailleuropeningen zijn.
Dan het pantserglas. Uit een cd-doosje het raam in de juiste vorm uitgezaagd en netjes afgwerkt.
Maar hoe lijm je dat nu voor op je cockpit zonder de transparantie aan te tasten? Mijn idee was om een grote blob clearfix op de cockpit te leggen en daar het pantserglas in op zijn plaats te drukken. Zo zou zich een egale laag van het transparante clearfix tussen cockpit en pantserglas vormen. Dat leek aanvankelijk prima te lukken. Maar clearfix krimpt blijkbaar tijdens het drogen, en na een aantal uren werden vanaf de rand luchtbellen tussen de twee lagen plastic gezogen. Dat zag eruit als hierboven op de foto. Dat vond ik echt niet goed genoeg voor de voorruit van mijn model. Drie pogingen met steeds 24 uur drogen leverden steeds hetzelfde resultaat op. Deze methode werkt dus niet. Wat wel fijn is aan clearfix is dat het zich zonder sporen van je cockpitkapje laat verwijderen.
Maar wat nu? Na wat piekeren een nieuwe benadring bedacht:
Eerst de cockpitkap gemaskeerd en van een mitrailleur en wat interieur voorzien.
Ook de Bola mitrailleurstand van wapen en masker voorzien. En de behuizing van de navigatieantenne op het dak.
Een laatste blik in de cockpit.....
....voor de kappen erop gaan......
....door die dikke cockpitkap is dit nooit meer goed te zien.
Dornier klaar voor het ontvangen van glaswerk.
De Bola op zijn plek gelijmd. De toegangsdeur naar de cockpit afgesloten door aan de binnenkant een stuk tape tegenaan te plakken tegen stof en verf. In de wielbakken heb ik tijdelijke houten pootjes gemaakt. Zo kan hij rechtop staan zonder dat de mitrailleur afbreekt.
De kap op zijn plek gelijmd. Het pantserglas ligt te wachten op plaatsing.
De onderkant van het pantserglas eerst op maat gevijld, zodat de ronding mooi aansluit op de romp. Steeds ff vijlen, testfitten, vijlen, testfitten, etc. Toen het model goed was eerst de onderkant van het pantserglas voorzichtig met een beetje contacta op de romp gelijmd en even uit laten harden. Daarna de naad tussen pantserglas en cockpitglas voorzichtig gedicht met clearfix op een houten prikkertje. Nu maar af wachten hoe het tevoorschijn komt als de maskering eraf gaat.
Zo, missie geslaagd met redelijk resultaat! Ik was er ff zoet mee.
Nu is het model klaar voor de eerste lagen verf!