Ja, ik had weer prijs vandaag. Het spook kwam me terug goeiendag zeggen en stond nu met een pracht van een WO II-vliegtuig naar mij te zwaaien: de Curtiss SB2C-4 Helldiver.
Om spokemans niet teleur te stellen heb ik me maar over het toestel ontfermd en er direkt al de benodigde verf bijgekocht.
Het toestel betreft hier terug een model van Revell en is op schaal 1:48.
Uit mijn ervaring met de liners van Revell weet ik dat deze producent zeer goede toestellen leverd.
Deze Helldiver is daar nogmaals het bewijs van.
De parts zijn weer van een zeer goede kwaliteit en het vliegtuig wordt met ingesneden paneellijnen geleverd.
Dit is een service die ik ondertussen van Revell al heel goed gewend ben.
De decals zijn terug van de 'super decal' kwaliteit dus dat beloofd een meevallertje te worden en de bouwbeschrijving is in een 23 pagina's tellend werkje uitrgebracht. Lekker overzichtelijk ook!
Dat Revell ook deze maal aan alles heeft gedacht getuigen deze PE parts.
Het toestel dat ik ga bouwen zal uitgevoerd worden in de kleuren van de Helldivers die in april 1945 aan boord van het vliegtuigschip USS Essex waren.
Dit kleurschema lijkt bijna als 2 druppels water op het schema dat Homie nu op z'n Avenger aan het aanbrengen is.
Ja Homie, straks kunnen we als een klein eskader die Jappen op hun donder geven.
Nu nog een klein woordje uitleg over het echte toestel:
Bij de bezettingstroepen was de Helldiver alleen als "Het Monster" bekend.
Voor de Amerikaanse marine daarentegen was zij een van de belangrijkste duikbommenwerpers die vanaf vliegdekschepen kon opereren.
Reeds de eerste machines, die in juni 1942 de Curtiss-werkplaatsen verlieten, bewezen zich in het bijzonder door hun hoge gewicht, als zeer moeilijk te vliegen vliegtuigen.
De meest gebouwde variant van de karaktiristieke kenmerken van de Helldiver waren de aan de achterzijde van de vleugels aangebrachte duikvluchtremmen: zij openden gelijktijdig naar boven en naar onderen.
Zelfs na de oorlog werden vele Helldivers verder nog in de Amerikaanse navy voor verschillende doeleinden ingezet, de meeste als trainingsvliegtuigen. In 1950 werden zij volledig afgedankt.
Hier zien we een Helldiver boven Tokyo (28 augustus 1945).
Hier nog enkele technische gegevens van het toestel:
Aircraft : Curtiss SB2C-4 Helldiver
Year : 1943
Engine : 1 x Wright R-2600-20, 1900 hrs.pwr.
Wingspan : 15.14 m
Length : 11.18 m
Weight : 7536 kg
Max. speed : 475 km/h
Ceiling : 8900 m
Range : 1870 km
Crew : 2
Payload : 725kg bombs + 4x127mm rockets
Armament : 2x20mm + 2x7.62mm guns
Kom regelmatig terug want dit wordt vervolgd:wink:
Droop