Van Wolf73 heb ik gisteren de onderstaande kit over kunnen nemen. Bedankt Barry!
Het leek me leuk om toch nog aan deze GB mee te doen, maar een bommenwerper gaat me zeker weten niet lukken in een maand. Een eindejaarssprint wel en daar leent deze kit zich goed voor als ik de recensies mag geloven. Dus daarom dit eigenzinnige vliegtuig van de firma Folland die een duidelijk eigen kijk had op de strategie die de RAF zou moeten volgen. Volgens de eigenaar, W. E. W. Petter, zou het niet alleen om de kwaliteit van de vliegtuigen gaan, maar ook om de mogelijkheid om deze snel en in grote getallen te kunnen fabriceren en in te kunnen zetten bij een gewapend conflict. Een dergelijke gedachte zat natuurlijk ook achter de Mosquito en de Duitse Heinkel 162. Dit speelde zich natuurlijk allemaal ten tijden van de koude oorlog af en waren er in Engeland nog vele bouwers van vliegtuigen. Uiteindelijk is er gekozen voor de Hawker Hunter, maar is de Gnat (wat overigens een bepaald type mug is) wel als trainingstoestel aangeschaft.
Hoewel het pakket nog op de post moet, schrijf ik alvast de intro om mezelf ook nog wat verder in het vliegtuig te verdiepen. Zo kwam ik erachter dat het toestel wel als gevechtstoestel aan Finland, Joegoslavië en India geleverd is. In India is het ook nog geproduceerd en heeft het een belangrijke bijdrage geleverd in de oorlogen met Pakistan. Diverse F-86’s zijn door dit kleine toestel neergehaald, mede doordat de grotere F-86 minder wendbaar was. Verder is dit toestel een aantal jaar ingezet door de RAF Red Arrows en Yellowjacks. Momenteel vliegen er nog een paar rond als privévliegtuigen. Ik kan me daar goed bij voorstellen dat dit een leuke hobby zou zijn. Een niet te groot en onderhoudsvriendelijk vliegtuig voor de deur is toch een droom voor vele luchtvaartenthousiastelingen.
Nog even over de kit, dit is een uitgave uit 2014 wat de eerste uitgave van de nieuwe mal is. Zoals waarschijnlijk bij iedereen wel bekend is, zijn de nieuwe Airfix kits van hoge kwaliteit en scherp geprijsd. De passing zou goed moeten zijn, de details voldoende aanwezig en de decals makkelijk aan te brengen. Dat ga ik allemaal eens bekijken zodra ik e.e.a. in handen heb. Wel las ik dat de pitotbuis wat grof was en de stoeltjes geen riemen en hendels bevatten. Nu kan ik dat allemaal zelf wel fabriceren, maar omdat ik dit model uiterlijk 31 december af wil hebben, wil ik daar niet teveel tijd aan kwijt zijnen bovendien heeft Pavla voor een paar euri twee mooie stoeltjes:
En voor nog eens een paar euri heb ik een mooi metalen pitotbuisje van Master:
Met dit model wil ik alclad eens gaan uitproberen wat ik eerder dit jaar gekocht had. Het lijkt me er een geschikt model voor i.v.m. de goede passing en gering aantal naden wat weggewerkt hoeft te worden. Maandag of dinsdag kan ik hopelijk van start als alles meezit, maar dat zal zoals gebruikelijk beginnen bij de cockpit.
Groetjes,
Ingmar