Na veel wikken en wegen toch een kitje gevonden voor deze GB. Ik zal nog wel opzoek gaan naar wat toevoegingen, maar desondanks heb ik er wel zin in.
Mag ik u dan voorstellen:
Short Stirling Mk.IBron: WikipediaDe Short Stirling was een Britse 4-motorige zware bommenwerper van de Tweede Wereldoorlog. Het was ook de eerste 4-motorige bommenwerper die in dienst van de RAF kwam.
De Stirling werd eind jaren '30 ontworpen door the gebroeders Short. Tot dan toe was de RAF voornamelijk geïnteresseerd in tweemotorige bommenwerpers, maar was op een gegeven moment toch overgehaald om (gezien de ontwikkelingen in het buitenland) toch te kijken naar de mogelijkheden van een viermotorige bommenwerper.
Eerst was de Short S.29 (wat later de Stirling zou worden) een back-up voor als de favoriet (Supermarine Type 317) op niets zou uitdraaien.
Dit was uiteindelijk ook het geval, en de Stirling ging in productie.
Begin 1941 kwam de Stirling in dienst, en in de meeste gevallen waren de piloten blij met de wendbaarheid van het toestel. Het grootste minpunt was het beperkte plafond van slechts net boven de 5000 meter (ter vergelijking, de Halifax kon 7300 meter hoog komen). Dit bescheiden plafond kwam doordat het Air Ministry had aangegeven dat bij de Stirling de spanwijdte niet meer dan 100ft mocht bedragen. De Lancaster en de Halifax hadden deze beperking niet.
Vanaf 1943 werd de Stirling steeds meer voor tweedelijns taken ingezet zoals mijnen leggen bij Duitse havens en het slepen van zweefvliegtuigen. De eerstelijns taken werden door de Lancaster en de Halifax overgenomen.
Wat technische gegevens:
Crew: 7 (First and second pilot, navigator/bomb aimer, front gunner/WT operator, two air gunners, and flight engineer)[25]
Length: 87 ft 3 in[56] (26.6 m)
Wingspan: 99 ft 1 in[56] (30.2 m)
Height: 22 ft 9 in[56] (6.9 m)
Wing area: 1,460 ft²[56] (135.6 m²)
Aspect ratio: 6.5
Empty weight: 46,900 lb (21,274 kg)
Loaded weight: 59,400 lb (26,944 kg)
Max. takeoff weight: 70,000 lb[57] (31,752 kg)
Powerplant: 4 × Bristol Hercules II radial engine, 1,375 hp (1,025 kW) each
Propellers: Three-bladed metal fully feathering propeller
Propeller diameter: 13 ft 6 in (4.11 m)
Performance
Maximum speed: 282 mph[57] (454 km/h) at 12,500 ft (3,800 m)[57]
Cruise speed: 200 mph[58] (320 km/h)
Range: 2,330 mi (3,750 km)
Service ceiling: 16,500 ft (5,030 m)
Rate of climb: 800 ft/min (4 m/s)
Wing loading: 40.69 lb/ft² (198.7 kg/m²)
Power/mass: 0.093 hp/lb (0.153 kW/kg)
Armament
Guns: 8 x 0.303 in (7.7 mm) Browning machine guns: 2 in powered nose turret, 4 in tail turret, 2 in dorsal turret
Bombs: Up to 14,000 lb (6,350 kg) of bombs[59]
Bron: Wikipedia
Welnu, zullen we eens naar de kit kijken?
De doos ligt op een A3 snijmat, dus het moge duidelijk zijn hoe groot de kit wel niet is.
De 6 kleurenopties, waarvan nummer 6 een kist van het Duitse KG200 is (was verleidelijk, maar gaat 'm toch niet worden).
Sproetjes!
Deze 2x:
Clearparts:
PE:
En decals:
Pluspunten tot zover zijn de details:
Het enige minpunt tot zover zijn de plaatsing van de pinmarks...
En we hebben ook al wat voortgang geboekt. De cockpitvloer komt op de bovenkant van het bommenruim te zitten, dus die konden alvast aan elkaar gelijmd worden, en voor de rest heb ik alvast wat klein spul vastgeplakt.
Wat wel opvalt is hoe ruim de cockpit is!
Er komt nog een laag boven voor de piloten, trouwens.
Oh en deze dame is behoorlijk aan de maat trouwens, daar stond ik echt van te kijken!
En even met een romphelft van een Airfix Lancaster erbij:
Oh ja, en ik wil nog even kijken voor een extra bommenset van Airfix. Italeri geeft 18 bommen in de kit mee, en ik heb het idee dat het 250-ponders moeten zijn, maar dan komen we uit op een gewicht van maar 4,5 ton. Dus de helft van wat de Stirling mee kon nemen, dus daar wil ik nog wat mee doen.
Well, tot zover!
Danny