En deze brouw is begonnen. Net als bij de Dove zet ik de disclaimer er maar bij: de komende maanden heb ik het druk met andere dingen, dus de progressie zal niet snel gaan.
Vandaag ben ik begonnen met het losmaken van de HaHen resin stoelen. De originele stoelen gebruik ik weer bij een ander project. Op de foto staat alles nog los om het eens te passen allemaal. Het 7e raampje moet ik nog uitsnijden.
Van het interieur waren er twee varianten nadat Aviolanda en Fokker de bucket seats uit de C47 hadden vervangen voor een volledig interieur. Naast de vrachtversie natuurlijk, waren er kisten uitgerust met 21 stoelen voor de langere afstanden en met 28 stoelen voor de binnenlandse vluchten. Of te wel: 7 rijen met of 3 of 4 stoelen naast elkaar. De PH-TDU had, zo blijkt uit archiefmateriaal 21 stoelen: twee links en 1 rechts, net als voor de oorlog.
Over de kleuren in het interieur is weinig te vinden. Uit diverse kleurenposters van vooroorlogse DC-3's en andere toestellen van na de oorlog (C240, DC-7 etc.) blijkt dat de KLM stoelen pastel blauw waren met witte head-rest covers. De enige data dat dit tegenspreekt is de stelling van Theo Wesselink dat de eerste 5 Constellations een beige interieur hadden. Er is echter een foto van een 'korte' Connie met blauwe stoelen en een donker blauwe cabine voorwand. De wanden in de C47 zijn hoogstwaarschijnlijk beige geweest. En de gordijntjes en de tapijten? Wie weet er meer? Rood, of donkerblauw? Een lichte kleur lijkt mij onwaarschijnlijk als ik afga op een aantal zwart-wit foto's die Carvair heeft weten te bemachtigen (en waar copy right op rust, dus om Jan niet in de problemen te brengen zal ik ze niet posten). Wie het weet mag het zeggen.
En wat ik ook niet weet is hoe de ruimte achter de cockpit eruit zag. Er zat vast een macronist en een navigator, maar als iemand details van de opstelling heeft: graag. Ik laat de 'crew door' open, dus een deel van deze detaillering zal zichtbaar blijven. Daarom wil ik er wel wat aandacht aan besteden. Misschien past het interieur van de Airfix kit wel. Bij die brouw zal te zijner tijd dit deel van de cabine toch niet zichtbaar worden. Wie weet bouw ik het wel om. Graag jullie advies.
VJ