Dank voor de suggesties mannen, maar ik laat het nu maar zo. Bij de volgende Amerikaan maak ik een mengsel van OD en khaki.
Eerst even een vooraanzicht omdat je zo de neergelaten flaps goed kunt zien. ik ben er blij mee dat ik dat zo gemaakt heb.
Waar ik steeds tegenaan loop is dat de instructies bij deze kit niet juist zijn, ontbreken of afwijken. Zo zien we bij "mijn" versie dat de invasiestrepen geheel ontbreken op de schilderinstructies en een aparte kleur groen hebben. Het kostte me veel puzzelwerk om een kleur te vinden die hier zou passen, maar ik was niet tevreden met het resultaat. Toen ik de oorspronkelijke en enige foto van dit vliegtuig bekeek zag ik dat de invasiestrepen op de romp vaag zichtbaar zijn en met name de witte banden zijn overgespoten ( of overgekalkt met de blokkwast
). Ook op de zijkant van de doos stonden de strepen wel, en 'toned down' zoals dat hoort. Een Engelse bouwer maakte mij erop attent dat vanaf het najaar van 1944 invasiestrepen werden overgespoten, eerst aan de bovenzijde om weer een goede camo van boven te hebben, en later ook aan de onderzijden. Er was geen algemene regel voor want de foto's laten verschillen zien. Ik vermoed dat dat bij "mijn" kist gebeurd is toen hij in 1945 in Frankrijk werd gehuisvest.
De instructies geven geen duidelijkheid over de maat van de strepen. na vergelijken en nameten heb ik ze op maat gesneden en aangebracht. Om de zorgen dat de strepen precies doorliepen aan de onderkant heb ik ze laten overlappen. Ik vond het een lastige klus.
En dan komt het er zo uit te zien. Inmiddels zijn de uitlaten ook aangebracht.
Vervolgens de witte balken overgeschilderd met XF-58 olive green matt. Niet precies langs de lijntjes, want dat was in het echt ook niet zo: het werd immers aan het front gedaan en niet in de fabriek. Op een proefstukje heb ik de zwarte blaken groen gepoogd te maken door te tamponneren, zodat je het zwart toch nog kon zien, maar dat mislukte. Een airbrush is het enige waarmee dit probleem goed kan worden aangepakt.
De volgende stap was de strepen overschildeen met gloss vernis, want er moeten hier decals komen. Flaps, richtingroer en kielvlakken zijn afgeplakt en van een extra laagje matte vernis voorzien. Die waren namelijk van canvas en dat geeft in de praktijk door de andere textuur ook een andere reflectie.
De lampen in de vleugels zijn bevestigd. ik moest ze zelf maken want was ze kwijtgeraakt ......
Ik ben redelijk tevreden met het resultaat. Het toestel lijkt erg "vet" maar dat valt mee, want de pannel lines zijn nog goed zichtbaar. Het verband kan er nu af en het decallen kan beginnen.