Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu ma 21 jun, 2021 21:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 31 okt, 2020 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13247
Woonplaats: Haarlem
Over die craquelé gesproken: mijn poging om dit model te bouwen was in de korte periode dat ik in een éénkamer-appartementje op twee hoog ter grootte van een schoenendoos woonde. Mijn compressor stond ergens bij m'n ouders in de schuur. Ik heb het model gespoten met een spuitbus zilververf uit de Action. De kofferbak van een roestige Renault 4 diende als spuitcabine. Die Renault 4 stond op haar beurt al weken op drie wielen en een kratje, en de trommelrem van het ontbrekende vierde wiel lag uit elkaar en ingesnoerd in een vuilniszak en tie-wraps wachtend op betere tijden.
Qua modelbouw zijn die betere tijden er gelukkig gekomen, voor de Renault 4 helaas nog niet. Wil je toevallig nóg een projectje van me overnemen VJ? :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2020 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1640
Haha, nou in 1/200 lukt dat nog wel. Of een auto in schaal 1/1 mij gaat lukken... Qua tijd in elk geval niet!
Voorlopig hou ik het maar bij de drie projectjes die nu op mn werktafel liggen. De DC-10 is klaar voor decallen, de BV-234 is even on hold (klaar voor spuitwerk) en de DC3 heeft mijn laatste aandacht gekregen voor ik het een paar weken druk ga krijgen op het werk.

photo 522099

photo 522098

Ze staat in de fine surface primer. Ik heb toch maar besloten ook de cockpit ramen met decals op te lossen. Op deze schaal wordt het anders een enorm geklier en echt veel mooier detail levert het toch niet op. Nog een paar antennetjes en pitot tubes erop en dan kan ze haar zilveren jasje aan.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 nov, 2020 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 nov, 2017 21:25 pm
Berichten: 193
Wat grappig dat dit project van eigenaar wisselt :) Maar de hamvraag is: bij wie komt hij te staan als hij af is? :lol:

Succes ermee!

- Bas

_________________
Aan het b(r)ouwen:
Eastern Express 1:144 Boeing 717-200 Hawaiian Airlines
Zvezda 1:144 Boeing 787-9 KLM '100 Years'
Naval Models 1:350 Zr. Ms. Walrus

"But then every model is a step on an educational journey" - David Griffith


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 14:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1640
Dit weekend even tijd gevonden om de laatste details aan te brengen en te spuiten. Nu nog een gloss laag (waardoor de glim iets zal afnemen) en dan kunnen de decals er op! (geen haast Jelle :wink: )

photo 522737
De antenne op het dak en de pitot tubes aan de onderkant zijn van 0.2 mm kerstdraad. Even over de loop type antenne: dat is waarschijnlijk een 'slinger-ring', een anti static loop om radiostatische storingen veroorzaakt door regen, sneeuw en stof te elimineren. Het werd voor het eerst bovenop de romp geïnstalleerd en later zie je ze vaker op de buik.
De vooroorlogse DC-3 van de KLM hadden een single type pitot tube dat meer leek op het systeem van de DC-2 (geen redundancy), maar wel met twee openingen naast elkaar. Latere C-47s hebben twee tubes boven elkaar met elk een eigen leiding (zodat beide vliegers hun informatie van twee gescheiden systemen krijgen).

photo 522738
gloss black base, met de (fabric) roeren gewoon grijs...

photo 522739
...zodat het geheel aardig glimt alsof het polished alu is, maar de roeren er uitzien als 'dope'.

Voor deze keer heb ik niet gewerkt met Inspire Chrome, maar met ALC-119 Airframe Aluminium.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 17:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 329
Bling bling VJ, erg mooi geworden hoor..
Het lijkt wel een gepolijst metalen model!

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 17396
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo zeg, ziet er strak uit. Mooi gespoten.

René

_________________
O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 nov, 2020 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2333
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er prachtig uit! Leuk dat je dit project overgenomen hebt.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
McDonnell RF-4E Luftwaffe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 nov, 2020 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1640
photo 524311

De wielen zitten erop, de props zijn klaar, uitlaat en motoren zijn geverfd. Dus het modelletje is klaar voor de decals. Samen met TFD zijn we nu de oude KLM livery uit 1937 aan het uitwerken. Er is geen haast bij, dus er zal even overheen gaan voor deze zijn geprint. Ondertussen duik ik in de rijke geschiedenis van deze specifieke DC-3!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 nov, 2020 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1640
Vintage Jet schreef:
De inlaat is aan de bovenkant deels afgeschermd (weet iemand de reden hiervoor?)

Het was een leuk puzzelwerkje en er is niet veel over geschreven. Uiteindelijk heb ik een aantal oude boekwerken opgediept die uitleggen wat het was en waarvoor het diende. Te leuk en interessant om niet met jullie te delen, denk ik.

Citaat:
‘Eyelid’ in de cowling inlet

De DC-2 was een grote vooruitgang in vliegtuigontwerp, maar het was nog te veel underpowered en de commerciële belading was beperkt. Vooral de single engine performance van de DC-2 liet te wensen over. De nieuwe Wright Cyclone G2 was echter beschikbaar gekomen, die het vermogen een extra 300 pk verhoogde naar 920 pk (1000 pk take-off power). Om de grotere kracht te compenseren tijdens single engine flight, werd ook een groter rudder geïnstalleerd. Een verlengde dorsal fin vergrootte de aerodynamische controleerbaarheid als een motor uitviel. De langere fin, grotere rudder, krachtigere motoren en bredere romp om bedden in te kunnen monteren, vormde de basis voor de Douglas Sleeper Transport, die wij kennen als de DC3.

Tijdens testvluchten in januari 1936 bleek dat de DC3 met de nieuwe Wright GR-1820-G5 Cyclone motoren toch onvoldoende take-off vermogen leverde om de ‘unstick distance’ van 1000 ft (310 meter) bij volle belading waar te maken. Voor TWA een reden om een grote order voorlopig uit te stellen. Door olie onder druk in de crankcase te spuiten werd het vermogen net voldoende opgehoogd. Echter, de extra hitte van de luchtgekoelde motor (specifiek: gevaar van cilinderkop temperatuur overschrijding) stelde de ontwerpers voor de volgende uitdaging.

photo 524317

photo 524316

De eerste generatie DC3’s had de kleine, rechte engine cowling van de DC2, zonder toepassing van variabele cowl flaps maar door een vaste, ronde opening achter de cilinders. De koeling door de motor was afhankelijk van de vliegsnelheid en aanblazing van de propeller en kon niet worden aangepast aan vluchtcondities.
Om de doorstroming langs de koelvinnen van de 9 cilinders te versneller werd de koel opening aan de bovenkant iets verkleint met ‘segmetal eyelids’. Hierdoor ontstond een venturi-effect: een verhoging van de snelheid waarmee de lucht door de cowling liep en tegelijk een druk verlaging, waardoor de lucht afkoelt (wet van Bernoulli). Hiermee was het extra vermogen mogelijk zonder kans op oververhitting en werd aan de ontwerp eisen voldaan. Deze modificatie is ook op een aantal DC-2's toegepast.

Snel daarna kwamen meer krachtige motoren beschikbaar, zoals de 1200 pk, 14 cilinder Pratt & Whitney R-1830 en werden cowlflaps (hydraulisch verstelbaar in 3 standen: ‘Open’/’Trail’/’Close’) en NACA cowlings toegepast, die de koeling van de motoren meer efficiënt en meer controleerbaar maakte. Waarschijnlijk werden de ‘eyelids’ in alle vervolgversies daarom niet meer toegepast.


:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 nov, 2020 1:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1640
photo 524383
De cockpitramen afwerken met decals wordt niets. Veel te klein om nauwkeurig te kunnen werken. Het is ook bijna niet te snijden zonder scheurtjes of ander gedoe, dus heb ik ze geschilderd met het kleinste kwastje dat ik kon vinden. De 'Hamburger door' (eigenlijk heet dat ding gewoon 'crew door') is een decal van een oud Hasegawa setje. De Props zitten nog los, maar het leek me leuk om een totaalplaatje te laten zien.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement