Hey Ronnie,
het zij je vergeven.
Eerlijk gezegd vind ik je valse start wel grappig omdat het duidelijk aangeeft dat je staat te popelen van ongeduld.
Daarnaast geef je terrecht aan dat je nog niet daadwerkelijk met je Spook bent begonnen en gezien mijn "belangrijkste intentie" (het moet voor een ieder een prettig avontuur zijn/worden), behoud ik als mod het voorrecht om dit onder het kopje "voorbereidende werkzaamheden tbv een beoogd diorama" te schuiven.
Daarnaast zou "Het Schavot" bedoeld zijn voor deelnemers welke hun
entry "verwaarlozen" en ik geloof niet dat daar in dit geval sprake van is...
Voor wat betreft de bouw van je Tamiya-rakker ben ik ervan overtuigd dat dat helemaal goed gaat komen.
In mijn verslag zal ik proberen, per bouw-stap, enige informatie te vermelden betreffende zaken welke enige aandacht behoeven. Voor wat dat betreft kan ik reeds verklappen dat de Tamy-editie bol staat van fouten. Uiteraard aan jou (en overige brouwers van dit "Vlaggeschip") om te bepalen of je de diverse zaken wenst aan te passen of om ze te laten voor wat ze zijn... Om je (jullie) reeds een klein idee te geven:
* De romp is bezaaid met zogenaamde
BDR-patches (
Battle Damage Repair). In de woorden van Hanzl: "schuren, schuren & zwaaien naar de buren...!!!" Of-te-wel: weg met die rommel...!!!
* Het ontwerp van de inlaten is erg leuk bedacht maar zal behoorlijk wat moeite kosten om het allemaal netjes te verwerken.
* De aansluiting van de metalen staart-sectie is verre van 100% perfect te noemen en ook hier zal enige aandacht aan moeten worden besteed om een
step te voorkomen/verhelpen.
* De passing van de
radome (neus-sectie) is eveneens verre van perfect (naar het schijnt...)
* De hoek van de opstaande vleugel-tips is niet correct en zal moeten worden aangepast. Mogelijk geldt hetzelfde voor de horizontale staart-sectie (hoogte-roeren).
* De positie van de
outboard-pylons is niet correct. Deze zullen, als ik me niet vergis, ongeveer 3mm naar buiten moeten worden verplaatst.
* De diameter van de uitlaten zijn "proportioneel" te klein.
Voor het moment even genoeg stof tot nadenken, dacht ik zo...
Voor wat betreft je ploffers kan ik het navolgende detail nog even onder de aandacht brengen. De USN heeft sinds jaar & dag haar bommen van een "hitte-vertragende"
coating voorzien. Hierdoor hebben deze ploffers een ruwe oppervlakte-structuur:
(Bron: internet / Wiki)
De reden hiervoor is een verschrikkelijk incident wat in 1967 op de
USS FORRESTAL heeft plaatsgevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=HfnlWKdD2fIJe kunt deze
coating reproduceren door je ploffers met Mr.Surfacer 1000 te bestrijken, dit spul even te laten drogen zodat het
tacky word en vervolgens met een "harde" platte kwast "stempelen" om zodoende de structuur aan te brengen. Uiteraard is het verstandig om de voorgaande techniek eerst even te testen maar aangezien je over voldoende Trumpy-ploffers beschikt, zal dat geen probleem zijn...
Een ander leuk (en vrij onbekend) detail is de ophanging van de
MER's (
Multi Ejection Rack's) aan de
outboard pylons. Wanneer deze worden toegepast, zal er voldoende
spacing moeten worden gerealiseerd tussen de
stores aan de
MER's en het landingsgestel. Hiervoor hebben de USN & de USAF beide hun eigen oplossing bedacht. De USN heeft ervoor gekozen om de
MER's onder een hoek aan de (vertikaal gepositioneerde)
outboard pylons te monteren. De USAF heeft er echter voor gekozen om de
outboard pylons onder een hoek te plaatsen. Hierbij dient opgemerkt te worden dat dit bij de USAF
ENKEL het geval is indien er
MER's aan deze stations werden gedragen. Werd een USAF Spook met
fuel-tanks uitgerust dan werden "vertikale"
outboard pylons gedragen.
Gr. Ruud.