mirkohelthuis schreef:
Ik zie overigens veel aftermarket luchtinlaten.. waarom is dat? Is er specifiek iets mis met de standaard uit de kit?
Een kleine correctie/aanvulling op het antwoord van Sil:
Als we naar de inlaten van een Phantom kijken dan zien we aan de buitenzijde (aan weerszijde) de luchtinlaten. De "ingewanden" van zo'n inlaat word in realiteit gevormd door een buis welke aan de voorzijde de vorm van de lucht-inlaat heeft. Intern "loopt" deze buis over in een cilindrische vorm, welke aansluit op de
1ste stage compressor van de motor (welke rond van vorm is).
Als we naar de beschikbare modellen van de Phantom kijken, dan zien we dat alle fabrikanten (met uitzondering van Tamiya in de schaal 1/32 en de Academy-edities in de schaal 1/48) de "buis-vorm" niet in de kit leveren. Kijken we bijvoorbeeld naar Hasegawa, dan worden de inlaten welliswaar redelijk "natuurgetrouw" weergegeven. Maar als het model eenmaal is gebouwd, en we in de inlaten kijken, dan kijken we tegen een (onrealistisch) vertikaal "schot".
De AM-inlaten zijn zogenaamde "
Seamless Suckers", vervangende inlaten welke
wel zijn voorzien van de interne buis-vorm en tevens de
1st stage compressor-blades. Hierdoor word een realistische weergave van de werkelijkheid gerealiseerd.
Maak je geen gebruik van vervangende resin-inlaten, dan zul je:
* ofwel zelf het inwendige van de inlaten moeten fabriceren.
* ofwel (zoals reeds door Sil aangegeven) gebruik moeten maken van zogenaamde
FOD-covers: afdekplaten welke de tekortkoming van het model verbergen.
Gr. Ruud.